Lappföldön sem egyszerű az élet, derül ki távoli olvasónk leveléből. Maga a Télapó írt nekünk, és kért tanácsot, hogy a fertőző patagomba miatt karanténba kényszerült rénszarvasok helyett milyen járművel oldja meg a hamarosan kezdődő Magyarországi körutat.
Levél Lappföldről
Mélyen tisztelt Vezess.hu!
Ügyeletes Mikulásként kérem szakmai segedelmüket. Rudolfékra idén nincs számításom a Magyarországi utamat illetően. Sajgó patáikat gomba rágja, nekem pedig sürgősen fel kell kerekednem! Már csak magyarföldön lesz érkezésem a helyi viszonyoknak megfelelő jármű beszerzésére.
Ezért íródnak soraim, hátha önök tudnak ajánlani egy strapabíró, tágas négykerekűt, maximum három millió magyar forintért, lehetőleg pirosban.
Üdvözlettel,
A Mikulás
Ha rajtunk múlik december hatodikára nem csak a hócipőnk lesz tele, hanem a kifényesített kis csizma is, lássuk mit kínál a Vezess.hu használt autó keresője az öreg ajándékosztónak!
Racionális és olcsó
Az ünnepi hangulattól kissé elszállt használt autó körképünk első darabja a takarékos Télapó ideális választása, egy Toyota Corolla Wagon 1994-ből. Ha a megbízhatósági legendának van csúcsa, akkor a Corolla E10 kódjelű 1993-1997 között gyártott verziója az egyik legmagasabbra nyúló orom. Nehéz rajta fogást találni, a legdurvább rideg tartás esetén sem lesz kiszámíthatatlan problémahalmaz.
A benzines és dízel motorok egyaránt bírják a nyüstölést, kivéve, ha a hanyag tulajdonos megfeledkezett az olajcseréről. A dupla vezérműtengelyes tizenhat szelepes motorok több százezer kilométer után is könnyen indulva, káros zörejektől mentesen járnak. A legkisebb, ezerháromszáz köbcentis benzines blokk európai kortársaitól combosabb 88 lóerős teljesítményével még a kombit is élénken rángatja.
Csomagterébe jó ha egy feneketlen zsák befér, az elérhető 713 literes maximális méret nem az ajándékosztók legjobb barátja.
Fogyasztása blöff nélkül megáll hat liternél, és az egyéb fenntartási költségek miatt sem kell összetörni a malacperselyt. A motor mellett a hajtáslánc, a kuplung és a futómű alkatrészei is rendkívül sokat bírnak, mintha japánban ez idő tájt elfeledkeztek volna a tervezett elavulásról.
Egyedül a sótlan, már szinte unalmas külsőt és a feszes rugózással kapcsolatban érheti kritika a Corollát, de a hirdetésben szereplő darab ilyen áron, ilyen színben mindenképp érdekes színfolt a piacon.
Népautót a Télapónak
Második piros puttonyos találatunk már Németországból érkezik, és a Toyotához képest hétszeres áron kínálja magát. Nem véletlenül, szinte új autóról van szó, a 2,7 millióért mért Volkswagen Golf Variant 2008 óta rója az utakat.
Nem látszik rajta a kor, köszönhetően a Golf egy évtizede csak sminkelgetett fizimiskájának. A megfontolt, sziszifuszi munkával fejlesztett népautó ezen példányáról újként is nehéz volt értékes és érdekes gondolatokat csokorba gyűjteni, és ez nem változott az évek során. Megfelelő célszerszám, akár egy országjárásba kezdő Mikulásnak is.
A 105 lóerős 1,9 literes PD TDI dízel kellemes nyomatékkal egyenletesen húzza a puttonyt, strapabíróbb mint a kétliteres, hátránya, hogy feláras volta miatt ritka a hatsebességes váltóval szerelt verzió, valamint a common-rail dízeleknél hamarabb elhasználódik a részecskeszűrő. Hosszas kutatással fellelhető részecskeszűrű nélküli kivitel, – ezt a műszerfalon lévő kontrollampa hiánya árulja el -, bár kérdéses, hogy mennyire éri meg a befektetett energia.
A Mikulás színre vonatkozó kívánsága nehezítette meg igazán a dolgunkat, hiszen évtizedes trend szerint szinte minden autó fehér, szürke, vagy fekete, és alig találtunk más színt ebben az unalmas seregben. Valljuk be, bármennyire csak racionális irányvonalak mentén haladunk használt autó vásárláskor, a számunkra undormánynak számító színek kizáró okot jelentenek.
Tehát az utolsó vörös kombi
Egy érdekes darab, Audi A6 Avant 2.5 literes V6-os dízelmotorral. Kopott ugyan, de a puttonytól függetlenül van presztízse. Simán a kémény mellé lehetne vele állni Quattro kivitelben, ám ez csak elöl hajt, így oda a legjellegzetesebb Audi vonás.
A piacon fellelhető tizenéves luxusautók közül kevés él óvó kezek között, ezért jó állapotú A6-ost még jövő karácsonyig sem találunk, nem beszélve arról, hogy a sok extra sok hibalehetőséget rejt magában. A gyári elektronikus kényelmi felszerelések mellett főleg az utólag beépített kütyük (riasztó, hifi) okozhatnak galibát a kifinomult elektromos rendszerben.
A V6-os típushibája az esős időben könnyen meghibásodó légtömegmérő, az előttünk haladó által felvert esővíz okozhat üzemzavart a jeladónál.
Szerencsére a hirdetésben szereplő darab manuális váltóval szerelt, ebben a korban az automaták esetleges hibái szívszorító szervizszámlákat generálnak. A 150 lóerős motor sem egyszerű eset, műhelypletykák szerint hajlamos a hengerfej hibákra, és a vezérműszett cseréje sem olcsó mulatság a végtelenül hosszú vezérműszíj és a hozzá tartozó számtalan görgő miatt.