Korábban a Mercedes GP fenyegetőzött a legkonkrétabban azzal, hogy a Red Bull-lal együtt kilép a szövetségből, ehhez képest a világbajnok mellett a Ferrari jelezte, hogy nem kívánja fenntartani tagságát a FOTA-ban. Az Autosport úgy tudja, hogy mindkét istálló írásban is tájékoztatta a FOTA-t döntéséről, ezen túlmenően pénteken a Red Bull és a Ferrari sem kívánta kommentálni az ügyet az Autosport megkeresésére.
A FOTA szóvivője is csak annyit erősített meg, hogy a szövetség értesítést kapott két csapattól tagsága megszüntetéséről, de az érintetteket nem kívánta megnevezni. „A FOTA megerősíti, hogy két csapat kilépett a szövetségből” – nyilatkozta a szóvivő. „Miközben a következő lépéseket fontolgatja, a FOTA a csapatok nevében folytatja a munkát a szövetség célkitűzéseinek teljesítése érdekében.”
A FOTA jelenlegi szabályai szerint a csapatok két hónapos „felmondási idővel” szállhatnak ki a szövetségből, vagyis amennyiben a Red Bull és a Ferrari nem gondolja meg magát, február elején szűnik meg tagsága. Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke korábban figyelmeztetett, hogy ha a FOTA nem tud megegyezni az RRA-ról, az egész szövetség jövője veszélybe kerül.
„Ha a bizalmatlanság szétrombolja a FOTA munkáját, akkor mire jó a szövetség?” – tette fel a költői kérdést Domenicali a Koreai Nagydíjon, bizalmatlanság alatt azt értve, hogy egyes gárdák túlköltekezéssel gyanúsították meg az élcsapatokat. Ugyanezen a versenyen Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azt mondta: „A FOTA válaszúthoz érkezett. Vagy talál megoldást néhány fontos ügyre vagy vége az egésznek. Ilyen egyszerű. Ha a FOTA-n belül nem tudunk megoldást találni az RRA-ra, akkor mi az értelme a szövetségnek?”
A hír nyilvánosságra kerülését követően a Ferrari hivatalos közleményt adott ki, melyben megerősítette kilépését. „Nehéz döntés volt és sokat gondolkoztunk rajta” – áll a közleményben. „Vonakodva határoztunk a FOTA-ból való kilépésről, miután gondosan elemeztük a jelenlegi helyzetet. A szövetség létrehozásában a Ferrari is kulcsszerepet játszott, sőt Luca di Montezemolo elnökként igazi ötletgazda volt. A szövetség legnagyobb eredményeit a költségcsökkentéssel kapcsolatban érte el az elmúlt években, ebből minden csapat profitált, a kisebbek és nagyobbak egyaránt.”
„A Ferrari kulcsszerepet játszott ezen a területen, még a FOTA születése előtt is, és eltökélt abban, hogy a továbbiakban is ezen az úton maradjon, biztosítva a sportág hosszú távú jövőjét. Szükségszerűnek tartjuk, hogy új lendületet vegyen ez az ügy, mert a FOTA jelenlegi formájában nem tud tovább fejlődni, a jelenlegi elnök Martin Whitmarsh a közös jót szolgáló megegyezés érdekében végzett kiváló munkája ellenére sem.”
„A Ferrari a továbbiakban is együtt dolgozik a többi csapattal, hogy az RRA hatékonyabb legyen. Aerodinamikai téren szigorításokra, a tesztekkel kapcsolatban új értelmezésre van szükség, az egyezmény hatályát ki kell terjeszteni egy fontos területre, a motorokra is. Ugyanakkor vissza kell térnünk egy olyan szituációhoz, ahol a Forma-1 a fejlett technológiai megoldások tesztterepének számít és amelynek eredményét át tudjuk ültetni az utcai autók fejlesztésébe.”
A Red Bull késő délután jóval rövidebb közleményben erősítette meg kilépését. „A Red Bull Racing megerősíti, hogy jelezte a FOTA-ból való kilépési szándékát. A csapat továbbra is elkötelezett azzal kapcsolatban, hogy megoldást találjon a költségcsökkentési lehetőségekre a Forma-1-ben” – áll a hivatalos anyagban.
Az Autosport szerint a négy nagycsapat (Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes GP) képviselői a következő hetekben külön is leülnek tárgyalni egymással, hátha sikerül megmenteni a FOTA-t.