„Vannak ilyenek, de a hazai használtpiac egészére nincsenek különösebb hatással” – mondja Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke azokról az autótulajdonosokról, akik a lakásuk devizahitelének végtörlesztése miatt áruba bocsátják a kocsijukat. Idén körülbelül 480 ezer használt autó cserél gazdát idehaza, míg a végtörlesztők száma egyelőre 60 ezer körül van, ezek egy része kényszerül járműve értékesítésére.
Mindez nem túl nagy szelete a piac egészének, igaz, a végtörlesztés február végi határidejéig még sokan megjelenhetnek eladóként a kereskedésekben, vagy netes hirdetésekkel. Fojt szerint nagyon nehéz meghatározni, hogy pontosan mennyien lehetnek, mert a hálózatukhoz tartozó kereskedésekben megjelenő autótulajdonosok nem feltétlenül közlik, hogy szorult helyzetükben kényszerülnek eladásra.
Úgy tűnik, a kereskedések forgalmánál nagyobb hatással van a netes autóhirdetések piacára a végtörlesztés. „Miután a végtörlesztést kihasználni kívánó ügyfelek először alternatív lehetőségeiket mérték fel, sokan csak most szánták rá magukat arra, hogy a családi autótól megváljanak” – állítja Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője.Az ország legnagyobb netes autóhirdetési oldalán az elmúlt hónapban megnövekedett az eladó járművek száma, különösen a kocsijuktól sürgősen megválni szándékozóké. Miközben a feladott személyautó-hirdetések heti átlaga átlépte a 80 ezres szintet – magyarázza Szemes -, a sürgősség egyértelmű jeleként 25 százalékkal, 750 feletti értékre ugrott azok száma, akik szívesen áldoznak arra, hogy egyébként ingyenes hirdetésük a találati listában előre, vagy éppen a címlapra kerüljön.
Kik és hogyan végtörleszthetnek?
Svájci frank esetében 180 forintos árfolyamon, euró esetében 250, míg japán jen alapú hitelnél 2 forintos árfolyamon lehetséges a végtörlesztés. Csak azok élhetnek a lehetőséggel, akik ezen devizahitelek felvételekor a fenti árfolyamok alatt vették fel a kölcsönt, például a frankot 180-nál kedvezőbb árfolyamon. Fontos feltétel, hogy a végtörlesztőnek nem lehet köztartozása, hitele törlesztésénél nincs 90 napnál régebbi elmaradása, és ez irányú igényét legkésőbb december 31-ig bejelenti az érintett pénzintézetnél. Ebben az esetben február végéig élhet a lehetőséggel.
Néhány jó tanács
Habár február végéig él a kedvezményes végtörlesztés lehetősége a deviza-alapú lakáshitelesek számára, ha lehetséges, ajánlott még idén túladni a kocsin. Januártól ugyanis megváltozik az átírás rendszere, számos autótípus esetében jóval többe kerül majd az átírás, ami – különösen az év elején – elriaszthatja a vevőket.
Az új illetéktáblázat már nem a motor hengerűrtartalmát, hanem annak teljesítményét, illetve az autó korát együttesen veszi figyelembe. Miközben lesz néhány nyertese is a változásnak, főleg a fiatalabb, erős autók esetében akár két-háromszorosára is nőhet a fizetendő illeték, a régi és új költségek különbsége akár a százezer forintot is elérheti.
Az útszéli kereskedéseket összefogó MGOE elnöke őszinte tanácsként azt javasolja, hogy inkább ne kereskedőkhöz vigyék be kocsijukat a végtörlesztésre készülők. A kereskedő ugyanis megpróbál piaci ár alatt megszabadulni a járműtől (így tudja gyorsabban forgatni a készletét), emiatt azonban csak nyomott áron veszi át a kocsit, plusz természetes módon van jutalék is az autón. Márpedig, aki a hitelétől szabadulna, annak minden forintra szüksége van.
Jobban járnak tehát a devizahitelesek, ha a magánpiacon maguk próbálják meg értékesíteni a kocsijukat. „Jobban járnak akkor is, ha nem árulják el, hogy kényszerhelyzetben vannak” – mondja Fojt, aki szerint így kedvezőbb alkupozíció alakítható ki.
Ha már újságban, vagy a neten kínálja valaki eladásra az autóját, fontos a hirdetés összeállítása is. Ajánlott reális, de a paletta alsó harmadába tartozó árat megadni a kocsiról, amelyről célszerű minél több adatot közölni a hirdetésben. A reális, de valamivel az átlag alatti ár vevőcsalogató, a részletes hirdetés ugyanakkor megszűri az érdeklődőket, kevesebb fölösleges telefonnal kell foglalkozni.
Egyesek szeretik elhallgatni az autó esetleges sérüléseit, ami általában öngól, hiszen a kocsi megtekintésekor azonnal kiderülnek a látható hibák. Egyrészt azonnal bizalmatlanságot szül az eladó felé, másrészt kedvezőtlenebb alkupozícióba kényszeríti ezzel saját magát. Érdemes ezeket is leírni a kocsi jellemzésekor, sőt, fotókat feltölteni az esetleges hibákról.
Cikkünk a Pénziránytű Alapítvány támogatásával készült.
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon.