A Focus fontos autó. Minden piacon az, így nálunk is. Épp ezért a zavaros gazdasági kilátások, valamint a parányi hazai kereslet ellenére szép számú tesztautót küldött dolgára idehaza is az importőr. Csak nálunk olvashattak már a benzines változatok közül a 150 lóerős ötajtósról, a 182 lóerős ötajtósról és kombiról, valamint a 115 lóerős dízel lépcsőshátúról – mind 1,6-os blokkal és többnyire a legmagasabb, Titanium felszereltséggel jött tesztre.

Saját igényeiknek megfelelően tájékozódhattak tehát azon kevesek, akik magánszemély vásárlóként célkeresztbe vették a Focust. Méltatlanul elhanyagoltuk azonban a talán legnagyobb vásárlót, a rendőrséget. Az elmúlt 2-3 évben az ORFK nem kevesebb, mint 1500 darab Focust állított a bűn üldözésének szolgálatába, de az új típusból még nem választottak. Vajon megfelel ez is rendőrautónak?

Rács a rendőrkocsiban is

Félbőr ülés, hogy a bilincs ne koptassa ki a huzatot - a rendőrségnek speciális igényei vannak autóválasztáskor. Vajon megfelel a bűnüldözők kritériumainak az új Focus kombi?
Jó kiállású. Rendőrautóként is az lenne
22 centivel hosszabb, mint az ötajtós
Mélyre nyílik a hátsó ajtó
Jó nagy fara van
23 fotó
Egyenes, nagy, jól pakolható

Egyenes, nagy, jól pakolható

Egyenes, nagy, jól pakolható


Az ORFK néhány speciális igénye közül ez az egyik, az utasteret, és a vele egy légteret alkotó hátsó részt zárja el egymástól. A rendőrfocusok meghatározó része ugyanis kombi, csakúgy, mint a most vizsgázó, 1,6 TDCI tesztautó. Ránézésre szép nagy puttonyt cipel, amit az adatok is megerősítenek. Pont 20 centivel hosszabb az ötajtósnál, aminél 175 forinttal drágább, míg a szedánhoz képest 55 ezer forintos a felár, de itt már csak 2 centi a pluszhossz.

Az alapból 476 literes csomagtartó elégségesnek tűnik, jól mutat majd a farában egy másik különleges rendőrautós kellék, a csomagtér tálca. Ez, valamint a rács azonban meggátolja az egyenruhásokat abban, hogy az ülések ledöntésével 1515 literesre bővítsék a teret. A pakolhatóság így is dicséretes a széles a hátsó ajtónak köszönhetően, amely egészen mélyről (60 centiméter a földtől) nyílik.

Utasként sem panaszkodhatnak különösebben a rendőrök, igazából az a lényeg, hogy hátul elférjen egymás mellett három felnőtt. Kétoldalt az egyenruhások, középen a szállítandó egyén. Ebben a kategóriában ez a vállak egymásnak feszülésével jár, a szoros őrizet a rosszfiúk szállítmányozásánál akár előnyös is lehet. Mivel a kombikivitel miatt közel egyenes a tető, a kombiban nagyobb a fejtér, talán még a sapka is fent maradhat.

Rendben vannak az arányok

Rendben vannak az arányok

A helykínálat tehát rendőrszemmel is rendben van, de meg kell említenünk, hogy egyes kövér kategóriatársak talán még ennél is tágasabbak. Például az Astra Tourer – ugye rémlik, láttunk már egy korábbi elődből kék-fehéret fényhíddal.

A bilincs a rendőr ékszere

Így néz ki a bilincsbiztos rendőrülés

Így néz ki a bilincsbiztos rendőrülés

Így néz ki a bilincsbiztos rendőrülés


Gázspray, pisztoly, bilincs – ott fityegnek minden rendőr derekán, így kikoptatnák a kocsi széria üléskárpitját, amit egy újabb speciális rendőrautós „tartozékkal” előz meg az ORFK. Elvárás ugyanis, hogy a kocsik üléshuzata félbőr legyen. A háttámlán, deréktájon húzódik egyszer egy húszcenti széles műbőr csík, valamint az ülőlapon oldalt. Kissé furcsán mutat, de praktikus.

Nyilván megoldható lenne ez a legújabb Focusban is, amelynek kényelmesek az első ülései, a kategóriához képest jól is tartanak. Remek érzés markolni a kormányt, ám az egyszerű és gyors  használhatóságot kissé nehezíti a kapcsolóerdő. Összesen 22 gombot számoltam meg a tesztautó kormányán, lassan külön cikket kell szentelnünk ennek a szaporodó jelenségnek. A rádió mellett a tempomat, a kihangosító és még ki tudja mi minden vezérelhető innen.

Dizájnos kesze-kuszaság uralkodik a középkonzolon is, aki használt már hosszabb ideig Golfot, azt kezelhetőségével nem fogja elcsábítani a Focus, az hétszentség. Ráadásul az egyenruhások autóiba be kell szerelni a rendőrségi rádiót, és a fényhíd kezelőjét is. Előbbi 300-500 ezer forint volt a korábbi beszerzések alkalmával, míg utóbbi félmilliós pluszköltség, de mindkét berendezés elvileg ki tud szolgálni 2-3 járművet is.

Ilyen belsőben még nem dolgoztak a rendőrök

Ilyen belsőben még nem dolgoztak a rendőrök

Nem tudom, milyen gyakran zárnak valakit a rendőrök a kocsijukba, de az egyébként kényelmes kulcs nélküli ajtónyitó rendszer (amelyhez sosem kell elővenni a jeladót, és amely a Titanium felszereltség része) akár problémás is lehet.

Üldözés vs. távolságtartás

Sokszor és sokat írtunk már arról, hogy az új Focusban olyan vezetőtámogató rendszerek vannak, amelyek általában a 15 millió feletti prémiumautókban jellentek meg korábban. Rendőrszemmel ezek közül most csak kettőt érdemes megnézni.

Összesen 22 kapcsoló hozza zavarba a sofőrt ezen a kormányon

Összesen 22 kapcsoló hozza zavarba a sofőrt ezen a kormányon

Összesen 22 kapcsoló hozza zavarba a sofőrt ezen a kormányon


Pro és kontra szólhatnak érvek például amellett, hogy egy rendőrautóban mennyire lehet szükség a 250 ezer forintos távolságtartó tempomatra. Amennyiben forgalommentes vidéki útvonalon kívánnak követni valakit, akkor szolgálhat és védhet, városban viszont fölösleges. Láttuk már filmekben, és a filmek nem hazudnak: ahhoz, hogy ne vegyék észre a rosszfiúk a jófiúkat, lemaradva, sokautós különbséggel kell követni a célszemélyeket. Üldözéskor azonban még segíthet is mondjuk autópályán a 30 km/órától egészen 180-as tempóig aktív lerázásgátló berendezés. Én azért inkább magam nyomnám a gázt.

Szépen terjednek az egyre olcsóbb autókban is az önparkoló rendszerek. Majd ha ezek 100 százalékban precízek és megbízhatóak lesznek, akkor a rutintalanabb sofőröknek nagy segítségnek nyújtanak, ám mint tapasztaljuk: a magyar rendőr ott parkol, ahol helyet lát, nem pedig ahol másnak a KRESZ szerint szabad. Tisztelet ezúttal is a kivételnek.

Vajon dízel blokkal ideális ma egy rendőrautó, avagy benzinessel? Jelenleg 1,6-os, 100 lóerős benzineseket használnak, a sok városi indítás miatt és a gyakori rövidke utak következtében Budapesten ezek, gondolom, 10-15 liter között fogyasztanak valahol. Apropó sok indítás, ezért, valamint a fényhíd energiaigénye következtében a mostani Focusokat a szériaakksi helyett 71 amperórással kérte az ORFK.

Jó nagy fara van

Jó nagy fara van

Nyilván jóval kevesebbet fogyasztana a szintén 1,6-os, de 115 lőerős TDCI. Csakhogy a legutóbbi közbeszerzések óta (2009) fordult egyet velünk a világ (többet is, de azt most hagyjuk), és nagyrészt a jövedéki adó durva megemelése miatt jóval drágább lett itthon a gázolaj, mint a benzin. Feltételezhetően a nem piaci áron vásárló rendőrség is többet fizetne ezért, mint a benzinért. Ez még akkor is érv, ha mint azt megírtuk, az állam emberei lopják az üzemanyagot.

Az étvágya mellett (városban 8,5, míg spórolós vidéki autózgatáskor 4,8 litert evett átlagban) a menetteljesítményeivel is elégedettek lennének a rendőrök a mostani autójuk után. A hidegindítások alkalmával kissé rezonáló, de melegen már kulturált motor a benzinesnél jóval nyomatékosabb (270 Nm), és kellően dinamikus is. Az átlagosan precíz váltóval úgy van összehangolva, hogy alacsony sebességnél is viszi a magas fokozatokat. (Ha éppen nem kell sietni sehová – járőrözéshez ideális.)

Lebutítva jöhet

"Alapvetően elégedettek vagyunk a Focusokkal" - mondta az ORFK a Vezess.hu érdeklődésére"Alapvetően elégedettek vagyunk a Focusokkal" - mondta az ORFK a Vezess.hu érdeklődésére

„Alapvetően elégedettek vagyunk a Focusokkal” – mondta az ORFK a Vezess.hu érdeklődésére


Ezzel a motorral, felszereltséggel és extrákkal már 7 millió forint körül jár ez a tesztautó. Rendőrautóért az túl sok, még akkor más magasságokban járunk, ha az ORFK által használt kocsik nem piaci áron megvásárolt járművek.

Meg amúgy is: nagyon más ez a kocsi, mint a mostani kék-fehérek. Takarékosabb, minőségibb, de csicsásabb és a szükségesnél okosabb. Jócskán lebutítva és olcsóbban persze azért jó lehet még rendőrautónak.