A Focus fontos autó. Minden piacon az, így nálunk is. Épp ezért a zavaros gazdasági kilátások, valamint a parányi hazai kereslet ellenére szép számú tesztautót küldött dolgára idehaza is az importőr. Csak nálunk olvashattak már a benzines változatok közül a 150 lóerős ötajtósról, a 182 lóerős ötajtósról és kombiról, valamint a 115 lóerős dízel lépcsőshátúról – mind 1,6-os blokkal és többnyire a legmagasabb, Titanium felszereltséggel jött tesztre.
Saját igényeiknek megfelelően tájékozódhattak tehát azon kevesek, akik magánszemély vásárlóként célkeresztbe vették a Focust. Méltatlanul elhanyagoltuk azonban a talán legnagyobb vásárlót, a rendőrséget. Az elmúlt 2-3 évben az ORFK nem kevesebb, mint 1500 darab Focust állított a bűn üldözésének szolgálatába, de az új típusból még nem választottak. Vajon megfelel ez is rendőrautónak?
Rács a rendőrkocsiban is
Az ORFK néhány speciális igénye közül ez az egyik, az utasteret, és a vele egy légteret alkotó hátsó részt zárja el egymástól. A rendőrfocusok meghatározó része ugyanis kombi, csakúgy, mint a most vizsgázó, 1,6 TDCI tesztautó. Ránézésre szép nagy puttonyt cipel, amit az adatok is megerősítenek. Pont 20 centivel hosszabb az ötajtósnál, aminél 175 forinttal drágább, míg a szedánhoz képest 55 ezer forintos a felár, de itt már csak 2 centi a pluszhossz.
Az alapból 476 literes csomagtartó elégségesnek tűnik, jól mutat majd a farában egy másik különleges rendőrautós kellék, a csomagtér tálca. Ez, valamint a rács azonban meggátolja az egyenruhásokat abban, hogy az ülések ledöntésével 1515 literesre bővítsék a teret. A pakolhatóság így is dicséretes a széles a hátsó ajtónak köszönhetően, amely egészen mélyről (60 centiméter a földtől) nyílik.
Utasként sem panaszkodhatnak különösebben a rendőrök, igazából az a lényeg, hogy hátul elférjen egymás mellett három felnőtt. Kétoldalt az egyenruhások, középen a szállítandó egyén. Ebben a kategóriában ez a vállak egymásnak feszülésével jár, a szoros őrizet a rosszfiúk szállítmányozásánál akár előnyös is lehet. Mivel a kombikivitel miatt közel egyenes a tető, a kombiban nagyobb a fejtér, talán még a sapka is fent maradhat.
A helykínálat tehát rendőrszemmel is rendben van, de meg kell említenünk, hogy egyes kövér kategóriatársak talán még ennél is tágasabbak. Például az Astra Tourer – ugye rémlik, láttunk már egy korábbi elődből kék-fehéret fényhíddal.A bilincs a rendőr ékszere
Gázspray, pisztoly, bilincs – ott fityegnek minden rendőr derekán, így kikoptatnák a kocsi széria üléskárpitját, amit egy újabb speciális rendőrautós „tartozékkal” előz meg az ORFK. Elvárás ugyanis, hogy a kocsik üléshuzata félbőr legyen. A háttámlán, deréktájon húzódik egyszer egy húszcenti széles műbőr csík, valamint az ülőlapon oldalt. Kissé furcsán mutat, de praktikus.
Nyilván megoldható lenne ez a legújabb Focusban is, amelynek kényelmesek az első ülései, a kategóriához képest jól is tartanak. Remek érzés markolni a kormányt, ám az egyszerű és gyors használhatóságot kissé nehezíti a kapcsolóerdő. Összesen 22 gombot számoltam meg a tesztautó kormányán, lassan külön cikket kell szentelnünk ennek a szaporodó jelenségnek. A rádió mellett a tempomat, a kihangosító és még ki tudja mi minden vezérelhető innen.
Dizájnos kesze-kuszaság uralkodik a középkonzolon is, aki használt már hosszabb ideig Golfot, azt kezelhetőségével nem fogja elcsábítani a Focus, az hétszentség. Ráadásul az egyenruhások autóiba be kell szerelni a rendőrségi rádiót, és a fényhíd kezelőjét is. Előbbi 300-500 ezer forint volt a korábbi beszerzések alkalmával, míg utóbbi félmilliós pluszköltség, de mindkét berendezés elvileg ki tud szolgálni 2-3 járművet is.
Nem tudom, milyen gyakran zárnak valakit a rendőrök a kocsijukba, de az egyébként kényelmes kulcs nélküli ajtónyitó rendszer (amelyhez sosem kell elővenni a jeladót, és amely a Titanium felszereltség része) akár problémás is lehet.Üldözés vs. távolságtartás
Sokszor és sokat írtunk már arról, hogy az új Focusban olyan vezetőtámogató rendszerek vannak, amelyek általában a 15 millió feletti prémiumautókban jellentek meg korábban. Rendőrszemmel ezek közül most csak kettőt érdemes megnézni.
Pro és kontra szólhatnak érvek például amellett, hogy egy rendőrautóban mennyire lehet szükség a 250 ezer forintos távolságtartó tempomatra. Amennyiben forgalommentes vidéki útvonalon kívánnak követni valakit, akkor szolgálhat és védhet, városban viszont fölösleges. Láttuk már filmekben, és a filmek nem hazudnak: ahhoz, hogy ne vegyék észre a rosszfiúk a jófiúkat, lemaradva, sokautós különbséggel kell követni a célszemélyeket. Üldözéskor azonban még segíthet is mondjuk autópályán a 30 km/órától egészen 180-as tempóig aktív lerázásgátló berendezés. Én azért inkább magam nyomnám a gázt.
Szépen terjednek az egyre olcsóbb autókban is az önparkoló rendszerek. Majd ha ezek 100 százalékban precízek és megbízhatóak lesznek, akkor a rutintalanabb sofőröknek nagy segítségnek nyújtanak, ám mint tapasztaljuk: a magyar rendőr ott parkol, ahol helyet lát, nem pedig ahol másnak a KRESZ szerint szabad. Tisztelet ezúttal is a kivételnek.
Vajon dízel blokkal ideális ma egy rendőrautó, avagy benzinessel? Jelenleg 1,6-os, 100 lóerős benzineseket használnak, a sok városi indítás miatt és a gyakori rövidke utak következtében Budapesten ezek, gondolom, 10-15 liter között fogyasztanak valahol. Apropó sok indítás, ezért, valamint a fényhíd energiaigénye következtében a mostani Focusokat a szériaakksi helyett 71 amperórással kérte az ORFK.
Nyilván jóval kevesebbet fogyasztana a szintén 1,6-os, de 115 lőerős TDCI. Csakhogy a legutóbbi közbeszerzések óta (2009) fordult egyet velünk a világ (többet is, de azt most hagyjuk), és nagyrészt a jövedéki adó durva megemelése miatt jóval drágább lett itthon a gázolaj, mint a benzin. Feltételezhetően a nem piaci áron vásárló rendőrség is többet fizetne ezért, mint a benzinért. Ez még akkor is érv, ha mint azt megírtuk, az állam emberei lopják az üzemanyagot.Az étvágya mellett (városban 8,5, míg spórolós vidéki autózgatáskor 4,8 litert evett átlagban) a menetteljesítményeivel is elégedettek lennének a rendőrök a mostani autójuk után. A hidegindítások alkalmával kissé rezonáló, de melegen már kulturált motor a benzinesnél jóval nyomatékosabb (270 Nm), és kellően dinamikus is. Az átlagosan precíz váltóval úgy van összehangolva, hogy alacsony sebességnél is viszi a magas fokozatokat. (Ha éppen nem kell sietni sehová – járőrözéshez ideális.)
Lebutítva jöhet
Ezzel a motorral, felszereltséggel és extrákkal már 7 millió forint körül jár ez a tesztautó. Rendőrautóért az túl sok, még akkor más magasságokban járunk, ha az ORFK által használt kocsik nem piaci áron megvásárolt járművek.
Meg amúgy is: nagyon más ez a kocsi, mint a mostani kék-fehérek. Takarékosabb, minőségibb, de csicsásabb és a szükségesnél okosabb. Jócskán lebutítva és olcsóbban persze azért jó lehet még rendőrautónak.