A legendás Colin Chapman által 1952-ben alapított Lotus Carst a maláj állami hátterű Proton 1996-ban vette meg. A cég élére két éve a nagy terveket szövögető Dany Bahar került, aki a korábban csak az Elise pofozgatásával foglalkozó cégből amolyan brit Ferrarit kívánt építeni, vezetése alatt a legendás név beszállt az F1-be, az amerikai IndyCarba, és öt új utcai modell fejlesztését és gyártását is bejelentette.

Hiába azonban Bahar nagy – és a külső szemlélők szerint igen csak túlzó – tervei, a Lotus azóta sem hozott hasznot, csak nyeli a Proton pénzét. Maga Bahar is legkorábban 2014-re mer profitot jósolni. Egy elismert maláj befektetési szakember szerint épp itt az ideje, hogy a Proton ejtse a Lotust.

„Ésszerű lenne eladniuk. A Proton és a Lotus egyszerűen nem passzol egymáshoz, másféle piacon mozognak mind földrajzilag, mind a termékeket tekintve” – mondta Gan Eng Peng a Detroit Newsnak.

Amikor nem olyan rég felröppentek az első eladásról szóló pletykák – amelyek egy kínai cég mellett az F1-es Lotus-csapatot birtokló Geniit is lehetséges vevőként emlegették – a Proton részvényei hirtelen 44 százalékot erősödtek a Kuala Lumpur-i tőzsdén, azaz a jelek egyértelműek lehetnek a Proton vezetői számára is.

A fentiek ellenére hivatalosan egyelőre nem tervezik az eladást, Bahar pedig nem is titkolja, hogy örül ennek.

„Mi annyit tehetünk, hogy igyekszünk bizonyítani a tulajdonosnak – vagy akár egy új tulajdonosnak -, hogy az üzleti tervünknek megfelelően haladunk. A Proton támogatása és garanciái nélkül végünk lenne, ennyi.”