A művészeti világpiac ma már nem az egyedüli lehetőség azok számára, akik pénzüket nem hagyományos tőzsdei befektetések révén szeretnék fialtatni: az autómatuzsálemek, az oldtimerek világa is új kihívást jelent számukra.
Erre az a decemberi angliai árverés hívta fel a figyelmet, amelyen egy érdekes történetű Austin-Healey kocsi került kalapács alá. A párizsi Le Figaro tudósítása szerint a négykerekű 1955-ben részt vett a Le Mans-ban megrendezett 24 órás versenyben, de nem fejezte be: balesetet szenvedett, és kis híján a roncstelepre került. A Londonban megrendezett aukción viszont a restaurált autó 983 ezer eurónak (310 millió forint) megfelelő összegért talált új gazdára.
Szép összeg, de korántsem számít rendkívülinek ezen a piacon, sőt. Nyáron egy Ferrari 250 Testarossa versenyautó egyenesen 16,5 millió dollárért (4,1 milliárd forint) kelt el a legszebb régi autóknak szentelt kaliforniai vásáron, amelynek hagyományosan Pebble Beach a színhelye.
Ez az üzlet szép reményekre jogosítja fel a február 3-i párizsi Rétromobile szalon előre bejelentett kínálatán szereplő Ferrari GT California LWB forgalmazóit, annál is inkább, mert ez az autóritkaság valaha Roger Vadimé, Brigitte Bardot első férjéé, a francia színész-rendezőé is volt.
Az ilyen különleges járművek mellett a legendás Aston Martin DB 5, a Jaguar Type E és a Mercedes 300 SL típusok is biztos értéknek számítanak, áruk folyamatosan nő. A trend alól nem képeznek kivételt a szériakocsik sem, kezdve a Citroennel. A Rétromobile-on az Artcurial árverési cég becslése szerint 50 000-70 000 eurót (15-22 millió forint) érhet el egy DS 23-as modell az 1970-es évek elejéről.
Az áremelkedés ma már az 1980-as évek luxuskocsijaira is átterjedt. Ezek bekerültek a youngtimerek új kategóriájába, amely iránt elsősorban a II. világháború után született úgynevezett baby-boom nemzedék tagjai, a mai ötven-hatvanévesek érdeklődnek, akik még mindig rajonganak gyermekkoruk járművei iránt. Az ő körükben népszerű az Audi 200 Turbo, az akkori Mercedes AMG, BMW M-széria és a Jaguár XJ – az utóbbi már „potom” 5-15 ezer euróért elérhető.
„Válságos időkben az a tudat, hogy pénzünk egy részét valami konkrét dologba fektetjük, megnyugtatónak tűnik” – jegyezte meg a lapnak nyilatkozva Matthieu Lamoure, az Artcurial Motorcars cég igazgatója. Ez az alig egy éve létrejött árverési ház rövid idő alatt az egyik legnagyobb teljesítményt mutatta fel 24 millió euró értékű eladással.
A vevők 70 százaléka külföldi, de a gazdag kínaiak még nincsenek közöttük, mert országukban igen magas a behozatali vám. „Előbb vagy utóbb ők is belépnek a vevők sorába” – jósolta Lamoure. Áreséstől így kevesen tartanak e piac befektetői közül.
Forrás: MTI