Nemrég szereztünk tudomást a Mobileye C2-270 nevű közlekedésbiztonsági berendezésről. Az utólagosan, bármilyen autóba, buszba, teherkocsiba beépíthető Mobileye a belső tükör elé szerelt kamerával dolgozik.
A képet elemző szoftver képes a gyalogosok és kerékpárosok azonosítására, a kijelzőn megjelenik a követési távolság, és ha ez az érték hirtelen csökken, hang- és vizuális jelzés figyelmeztet a ráfutásos baleset veszélyére. A berendezés a sávtartásra is ügyel és jelzi, ha a vezető irányjelzés nélkül tér ki a sávjából.
Áfa nélkül 220 000 Ft
A szerkezet ára beszereléssel 280 000 forint, ami a nettó 220 000 forintos összegből és az áfából jön ki. Autócsere esetén a Mobileye 20 ezer forintért átszereltethető az új kocsiba. Létezik kijelző nélküli verzió, amely 20 ezer forinttal kevesebbe kerül és csak hangjelzésekkel riaszt.
280 ezres összeget kevés magánember tud/hajlandó kifizetni egy ismeretlen készülékért, elsősorban cégek áldoznak a berendezésére.
Tipikusan azoknál a flottáknál csökkentheti a balesetek számát, ahol pl. a területi képviselők napjaiba túl sok meglátogatandó partnert passzíroznak bele.
A Mobileye képes továbbítani az adatokat a figyelmeztetésekről. A gép összeköthető GPS követőrendszerrel, amely a benne lévő SIM-kártyával, mobilhálózaton kommunikál a központtal. Így nem marad titokban, ha egy sofőr állandóan veszélyesen csekély követési távolságot hagy vagy kikacsázik a sávjából. A főnök vigyázó szeme jó hatással van a beosztottak közlekedési kultúrájára.
Legjobban a sávfigyelő funkció szuperált benne. A terelővonalat indexelés nélkül átlépve, ha nem is mindig, de alapjában véve megbízhatóan figyelmeztette a vezetőt. A kopott felfestések szokták megnehezíteni a dolgát.
Jelez, mielőtt becsapódunk
A kijelzőn másodpercben jelenik meg a követési távolság, az az idő, ami alatt utolérném az előttem haladót, tehát 120-nál egészen más távolság, mint városban 50-nel. A Peugeot 3008-ban és az 5008-ban is hasonlóan működik ez a biztonsági extra.
A próba során előfordult, hogy a C2-270 típusú Mobileye nem jelezte a ráfutásos baleset veszélyét, hiába érkeztünk meg viszonylag nagy sebességkülönbséggel a lassabb autó mögé, csendben maradt. Más esetekben hagyatkozhattunk az őrszemre, bár megtéveszthetik a kanyarok. Mivel egyenesen előre sasol, ha elfordul az út és a szélén autók parkolnak, képes félreérteni a helyzetet és riasztani.
Jól használható viszont a ráhajtás megelőzésére, mert folyamatosan figyelmeztet a követési távolság betartására és ha csak egyetlen egy balesetet segít elkerülni, máris behozta az ára többszörösét. Elvileg a várható ütközés előtt 1,5 másodperccel érkező figyelmeztetéssel a ráfutásos balesetek közel 90 százaléka megelőzhető.
Legkevésbé a legígéretesebb, de talán legnehezebben megvalósítható funkció, a gyalogosészlelés győzött meg. Kerékpáros nem akadt az utunkba, a gyalogjárók egy részét azonosította és jelezte, de a berendezés a korlátai rossz látási viszonyok között jönnek ki.
Mivel ugyanazon a hullámhosszon lát, amin az emberi szem, éjjel nem segít észlelni a kannás bor mámorában fetrengő biciklistákat. Nem véletlenül hiányzik ez a funkció, a BMW gyalogosfelismerő éjjellátó rendszere, a Night Vision önmagában 642 000 forintba kerül a Heteshez, ami pont a duplája a többfunkciós Mobileye C2-270 árának.
A rövid próba nem ér fel alapos teszttel, de sejtjük, hogy közel sem várható 100 százalékos találati pontosság a rendszertől. Ám a vezető csak addig van fölényben a géppel szemben, amíg az utat figyeli. Ha épp telefonál, eszik, jegyzetel, a gyermekeket rendszabályozza vagy hekket forgat paprikás lisztbe, máris rászorul a berendezésre.
Jobb volna fekete dobozként
Hamarabb megnyílnának a bugyellárisok, ha képrögzítéssel, fekete dobozként is működne a berendezés. Ezzel megkönnyítené a baleseti felelősség tisztázását, akárcsak a Smarty, de a rendszer jelenleg még nem képes tárolni a látottakat
A Mobileye döntő előnye a gyári rendszerekkel szemben, hogy nemcsak azok biztonságát növeli, akik új autót tudnak venni, ami minimum egy 4,5 milliós Ford Focust jelent. Mert olcsóbb-kisebb új modellekhez elérhetetlenek ezek a biztonsági funkciók, nem beszélve a használt autók millióiról, ahol a hasonló vezetőtámogató funkciók egyszerűen ismeretlenek. Korlátai ellenére nagyra értékeljük az elektronikus őrszemet, amelynek elterjedése javítaná a közlekedésbiztonságot.