Hétvégére ígérik a pokoli tél támadását. Ha nem sülnek fel az időjósok, komoly hótakaró huppan az országra. Ebben a helyzetben csak akkor őszinte az autós mosolya, ha mind a négy kerék hajt alatta. Így egyértelmű, hogy szokásos szerdai használtautós turkálásunk most az összkerékhajtású autókról szól majd, hátha kaptok a Last Minute ajánlatokon!

A tapadás maximális kihasználásához nincs jobb mód. Hajtson mind a négy kerék! Biztonságosabb, stabilabb, a körülmények, útviszonyok romlásával előnye egyre csak nő a többi rendszerrel szemben.
Előnyei ellenére nem véletlenül ritka a négykerék-hajtás. Mint minden valamire való technikai megoldás, ez is a gazdaságosság mezején vérzik el. Több hibalehetőség, eleve magasabb ár, magasabb fogyasztás szorít kötelet pénztárcánk nyakára.

Szerencsére a kezdeti árkülönbség már nem jelentkezik a használt autók között, így legalább ettől megszabadulunk. A műfaj bajnokai természetesen a terepjárók, de mi személyautót szeretnénk, legfeljebb kétmillió forintig.

Már megint egy Suzuki

A bontószökevények között már felcsillan pár öreg Suzuki Swift, 4×4-es kivitelben. Nem kell ragozni a kis japán előnyeit, olcsó, tengernyit találni belőle, spártai felépítése növeli a megbízhatóságot. Az előző generációs Swift 1,3 4WD Subaru Justyként is futott, később az Ignisből lett a Justy. Nálunk inkább a Suzuki emblémás a gyakori, de egykutya.

A viszkokuplungos Suzuki már 300 000 forintos ártól elérhető, de az igazán szép darabokért a dupláját kérik. Mivel van benne némi Subaru gén, az alsóházban szerintünk ez a favorit, legalább könnyen kihúzhatjuk az árokból, ha mégis balul sülne el valami. Nem mellesleg bármikor, bárhol akad pótalkatrész az árokjárás nyomainak eltüntetésére.

A Subaru Legacy sosem volt szépség, de a boxermotorok hangja kárpótol a rútságért

A személyautók között még mindig az Audi ismeri legjobban ezt a pályát, a Torsen differenciállal szerelt négykarikások szinte lehetetlen helyeken is képesek utat törni

A személyautók között még mindig az Audi ismeri legjobban ezt a pályát, a Torsen differenciállal szerelt négykarikások szinte lehetetlen helyeken is képesek utat törni

A műfaj elismert művésze

Hasonló árért teljesen ellentétes élményt ad az Audi 100-as. Legendás család sarja, kis túlzással nekik köszönhetjük a technológia személyautós térhódítását. Nagybetűs QUATTRO, ráadásul az állandó mechanikus összkerékhajtás strapabíróbb, mint kuplungos társa.

Összkerékhajtással könnyen kivághatjuk magunkat a szorult helyzetekből, de az elbizakodottság ebben az esetben sem javallott

Összkerékhajtással könnyen kivághatjuk magunkat a szorult helyzetekből, de az elbizakodottság ebben az esetben sem javallott

Összkerékhajtással könnyen kivághatjuk magunkat a szorult helyzetekből, de az elbizakodottság ebben az esetben sem javallott


1984-ben jelent meg az összkerekes kivitel, a nagy súlytöbblet és a teljesítményvesztés miatt csak a legerősebb, öthengeres motorokhoz, nehéz élhető darabot találni, ritka a quattro hajtással szerelt darab.
A lemezek alatt a kornak megfelelően egyre modernebb megoldás dolgozott. A német fejek először a kézzel kapcsolható középső és hátsó diffizáras megoldást fejlesztették, majd nekiálltak kitalálni a tökéleteshez legközelebb álló megoldást. Így született a Torsen-differenciálmű, ami a mai napig a legjobb módja a két tengely közti nyomatékelosztásnak.

A C3 és az 1990-től gyártott C4-es széria 2,2-2,3 literes szívó benzines verzióit érdemes keresni, igazi tökös öthengeres hanggal 8-12 literes fogyasztással. Ha nincs klasszikus, horganyzott rozsdavédelemmel ellátott nagy szivar, a kocka 90-es vagy 80-as quattro, jelenthet némi vigaszt. Az élmény és a megbízhatóság hasonló, csak ezek kisebb, kevésbé kényelmes modellek.

Félmilliótól felfelé már a kilencvenes évek közepén gyártott A4/A6-os típusok teszik ki a találatok legjavát, több extra, komolyabb felszereltség, több hibalehetőség, drága javítás. Csak csúcsra járatott, osztályharcos éberséggel kutakodjunk.


Kocajátékos

A Volkswagen sem ülte tétlenül végig a nyolcvanas éveket. Igaz nekik csak a Steyr-Puchhal közösen fejlesztett viszkokuplungos rendszerre futotta. A Syncro típusjelzést kapott összkerekes verziók legkívánatosabb darabja a Golf Country.

A terepre felcicomázott népautó elővetítette az allroad quattro szellemét, horribilis ára miatt csak 6700 példány kelt el belőle, így az árszint mára sem változott, igazi gyűjteménybe kívánkozó, borsos árú ritkaság. A mezei 4×4-es kettes Golfok már könnyebben hozzáférhetőek, igaz itthon ezek is ritkák, a későbbi szériákból sokkal több eladót találhatunk, többféle motorral, felszereltségi szinttel.

Ha Subaru Legacy, akkor már legyen Outback, a kombi sokkal használhatóbb

Ha Subaru Legacy, akkor már legyen Outback, a kombi sokkal használhatóbb

Ha Subaru Legacy, akkor a használhatóságot szem előtt tartva válasszuk a kombit


Boxer? Hab a tortán!

Ha 4×4, akkor a Subaru nem maradhat ki. Egymillió alatt értelmes választás a Legacy lehet, hiszen az Impreza nálunk egyenlő a raliautóval, függetlenül attól, milyen motor van benne. A Legacy szerencsére a tuningoló hülyegyerekek vakfoltjába került, ezért nagyrészt mentes a barmolástól. A boxermotorok ugyanúgy gerjesztik a hangulatot, a megbízhatóság pedig példás.

A felsoroltakon túl még a legtöbb kilencvenes évek derekáig gyártott, középkategóriás modellhez kínáltak összkerékhajtást (Mitsubishi Galant, FIAT Tempra, Opel Vectra, Ford Mondeo kombi) szinte kivétel nélkül viszkokuplunggal. Ha nem vágyunk különleges vasra, és főképp a tél nehézségeit akarjuk leküzdeni, konszolidált polgár módjára, ezekben sem fogunk csalódni, de mégis: ha összkerék, legyen tisztességes. Legyen Audi.

Összkerékhajtású, telet leigázó autók tömkelege kelletti magát a Vezess.hu használt autó keresőjében, nézz szét most!