A közlekedési központ sem akar matricás dugódíjat 1
A közlekedési központ sem akar matricás dugódíjat 17 Tarlós István után a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sem támogatja a ma reggel kiderült 10 000 forintos fővárosi behajtási díjat. A BKK Közleményt adott ki, amelyben felhívják a figyelmet, hogy nem a vállalat javasolta, csak elemezték az ötletet, amit nem is támogatnak.

Mint írják, a főváros közösségi közlekedésének fenntartása érdekében a központi költségvetésben szereplő, jelenleg zárolt 32 milliárd forinton felül további mintegy 21 milliárd forint biztosítása szükséges. A Fővárosi Önkormányzat részéről legutóbb 2012 januárjában készült javaslatcsomag, nyolc egymásra épülő, részben pedig egymást helyettesítő, alternatív javaslattal.

A BKK feladata ezen anyag kidolgozásánál az volt, hogy minden felvetett opció, ötlet, lehetőség, javaslat szakmai kidolgozását, elemzését elvégezze. Így került sor a tárgyalódelegáció egyik tagja által felvetett javaslat, az azonnal bevezethető, a város teljes területére szóló, nem behajtásfüggő díjazásra épülő matricás útdíj részletes elemzésére is.

Mostani közleményében a BKK rámutat, az elkészült elemzésében azt írta, hogy az útdíj bevezetésének jelentős kockázatai vannak, például a következők:
 

  • Aránytalanul terheli a külső kerületek között rövid utat megtevő autóst a belvárosba tartó, az utakat és a környezetet jobban terhelő ingázókhoz képest, a dugódíjjal ellentétben ilyen differenciálásra alkalmatlan,
  • Nagyon kérdéses akár még az igen alacsony, 50%-os fizetési hajlandóság elérhetősége is, mivel a fizetés lényegében ellenőrizhetetlen, az élőerős ellenőrzéssel és aktív rendőrségi jelenléttel is csak a budapesti forgalom elenyésző része ellenőrizhető, az elavult módszerekkel történő, matricás bevezetés kockázatai jelentősek
  • Jelentős felháborodást válthat ki a közvélemény részéről párhuzamos tömegközlekedés-fejlesztés és egyéb intézkedések nélkül,
  • Lejárathatja az egy adott belső zónába való behajtásra épülő, kamerarendszerekkel és elektronikus fizetési rendszerrel támogatott dugódíj koncepcióját és annak későbbi bevezetését ellehetetlenítheti politikailag és természetesen szakmailag.

 
Hozzáteszik, a BKK szerepe nem a javaslattétel, hanem a hatáselemzés volt az útdíj kapcsán és ennek nyomán a szükséges technológiai háttér (kamerarendszer, elektronikus fizetési rendszer) nélkül, ilyen típusú, az úthasználattól független díjrendszer mellett a megvalósítást nem javasolták és egy elkapkodott útdíjat szakmailag nem is támogatnak.

A 4-es metró uniós támogatása kapcsán a belvárosi behajtási díj bevezetése az EU által előírt feltétel, azonban ezt csak kellő körültekintéssel és technológiai felkészültséggel szabad bevezetni, az európai példákhoz hasonlóan, egy meghatározott belvárosi zónába való behajtásra épülő díjrendszerrel.