Adatlap
Audi Q3 2,0 TDI quattro
Motor | 1968 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 177 LE |
Nyomaték | 380 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,2 sec |
Végsebesség | 212 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,9 l / 100 km |
Nemcsak Magyarországon van botrány a köztársasági elnök körül. Christian Wulffot azért állította pellengérre a sajtó, mert egy kölcsönügylettel kapcsolatban nem bontotta ki az igazság minden részletét.
Erste Dame
Wulff vesszőfutása az autóipart, jelesül az Audit is érinti: Schmitt doktor német kollégáját a feleségének rendelt Q3 miatt támadta a Berliner Zeitung, mondván, VIP-kedvezményt kaptak a lízingdíjból. Wulff ügyvédei szerint az autót nem is lízingelik és csak az év közepén veszik át, a first lady (germánul Erste Dame) addig a gyártól kölcsönkapott Q3-ban hasít.
Ez volt az első információm a kocsiról és elsőre úgy festett, Bettina Wulff jól döntött. A kolbászzsír-metál (gyári nevén Samoa-narancs) tesztautó jól mutat, de bent messze nem volt meggyőző.
Szűk, mint egy megemelt A1
Nem engedhető elég mélyre a vezetőülés, ettől az alacsony tetővonallal rossz a kilátás előre és váratlanul pocsék a térérzet belül. A Q3-ból többen is azzal szálltunk ki, hogy közelebb van az ötajtós A1-hez, mint az A3-hoz.
Csak az elöl ülők vannak így befalazva, hátul a térdnek és fejnek is jut elég hely, négy magas ember képes együtt utazni.
Érdekes, ahogy a Q7 vagy az Insignia ST módjára lámpástul a komplett hátfal felnyílik a 460-1365 literes csomagtér telerámolásához.
A gyári adat sok jót ígér, de az ötödik ajtó mögött kihasználható hely nem tűnt nagyobbnak, mint például egy Opel Astra GTC-ben a 380 liter. Merev kalaptartó takarja a csomagokat, amit egy roló feltekerésénél körülményesebb eltávolítani, ha magas tárgyakat kell beemelnünk.
Logikus és elegáns belül
Az Audik sosem mentek az idegeinkre hóbortos részletmegoldásaikkal, a Q3 is átgondolt autó, fineszes apróságokkal.
A slusszkulcsot elég egyszer előretekerni ütközésig, utána a dízel izzít, indítózik, nem kell végig tartani a kulcsot. Akadályhoz közelítve a tolatóradar lehalkítja a rádiót, de a hangerő egy mozdulattal visszacsavarható, ha megy a Magyarország-Montenegró meccs hosszabbítása.
Gyorsan kiismerhető a telefon és az audiorendszer logikája, továbbra is szeretjük a tekerhető gombokat a kormányon és nem szeretjük az A3-ban is erőltetett klímavezérlést a forgatógombnak tűnő, de csak léptethető hőfokszabályozással.
A fő érv: 380 Nm
177 lóerős a tesztautó dízelmotorja, ebben a verzióban 380 Nm nyomatékot ad le padlógáznál. A hangja nem szép, mint a négyhengeres dízeleknek általában, de járása kellően finom. Bődületes nyomatékával a Q3 vehemensen gyorsul, még hegynek felfelé is.
Négykerék-hajtása Haldex-kuplunggal adagolja az erőt a hátsó kerekeknek, gyorsabban, minthogy észlelnénk belőle bármit is. Városban kereken 9 literes fogyasztást mértünk, hegyen-völgyön járva vele 7,7 litert fogyasztott országúton, ami automata váltóval elfogadható egy összkerekes, bikás erőben lévő autótól.
A DSG-váltó olajozottan cserélgeti a hét fokozatot, puhán és gyorsan kapcsol felfelé, egyedül lámpánál megállva ránt enyhéket visszakapcsoláskor.
Ez a legkisebb SUV az Auditól, mégis úgy söpörnek ki előle az emberek, mintha dúsan felaranyozott követeléskezelő törtetne egy Q7-ben.
Egy Audival azért nagyon könnyű közlekedni, mert nem kell minden egyes darabban megdolgozni a tekintélyért. A márka már kivívta a tiszteletet és ezt kisebb autóira is továbbörökíti.
Az A6-tól, A8-tól hagyományozott belsősáv-tisztító faktor a formaterv érdeme. A design nagyon penge: lehet, hogy ugyanaz a séma újabb verzióban, de az alaptémát nagyon kitalálták és a finom módosításokkal is mesterien bánnak.
Sugárzik belőle, hogy ez itt a felsőbb osztály, a gazdi az erősek, gazdagok és sikeresek közé tartozik (de legalábbis oda tapos felfelé), pedig nem is olyan könnyű a kasztrendszert fémbe és üvegbe önteni.
Nehéz és drága
Elektronikusan módosított lengéscsillapítás nélkül is kiváló a futómű. Főleg országúton nyújt átlagon felülit, ahogy a Q3 nagystílűen átvágtat az aszfalt sebein, miközben árad belőle a nyugalom. Nagy sebességnél is stabil, bizalmat ébresztő és magas építéséhez képest élvezetesen agilis autó, amelyen nem érezni rettenetes súlyát: a 4,4 méteres kocsi 1660 kilót nyom.
Elég betyáros a tesztelt Q3 quattro alapára, a 177 lóerős TDI-vel és automata váltóval 11 337 670 Ft virít az árcéduláról. Erre az összegre elég sokan rávágták, hogy ennyiből már Q5-öt veszek, amiben van igazság.
Q5 ennyiért?
Vehetnek is, csak nem ilyet, mert a 11 277 980 forintos Q5 az első kerekeik hajtja és dízelmotorja 143 lóerős. A tesztelt modellel összevethető verzió 13 millióba kerül, nem beszélve arról, hogy valakinek pont ekkora autóra van szüksége, nem akar nagyobbat.
Nem is fentről, inkább a kategórián belül erős a csábítás. A konkurensek között ott az X1, szegény elég olcsó belül és a designerek is csúnyán elbántak vele, de még az sem kerül ennyibe. És amikor a potenciális vásárlókra az harsog a plakátokról, hogy a MINI Countryman 4 990 000 forinttól kapható, ritkulni kezd a levegő a Q3 körül.