„A szmogriadó kapcsán írok Önöknek. Van egy Suzuki Swift autóm?” – kezdődik egy olvasói levél, amely több százezer autóst érinthet. A tulajdonos tavasszal vizsgáztatta kocsiját, amely piros környezetvédelmi matricát kapott, holott az autó – a tulajdonosa szerint – a forgalmi engedély cseréjével kék matricát kaphatott volna.

Ebben az esetben a sofőr hibázott („nem volt időm forgalmit cseréltetni az okmányirodában”), ám ettől még adott a kérdés: a rendszámon lévő matrica színe, vagy a forgalmi engedély igazolja hitelesen egy autó környezetvédelmi besorolását? És mi történik, ha egy ilyen autót mondjuk a szmogriadó idején megállít a rendőr?

Mintegy 700 ezer, a rendszámján piros matricát viselő jármű közlekedik az országban. Megelőzendő a szmogriadós tiltást, ezek egy részét simán át lehetne soroltatni egy másik kategóriába.

Az 1996 után gyártott benzineseknél van lehetőség van az átsorolásra

Az 1996 után gyártott benzineseknél van lehetőség van az átsorolásra

Az ország számos nagyvárosában szmogriadó van, akár napokon belül elrendelhetik a piros matricás kocsik használatának a korlátozását. Ez a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) adatai szerint mintegy 700 ezer járművet érinthet, ennyi rendelkezik piros környezetvédelmi plakettel.

Mit lehet tenni?

Először is a műszaki vizsgán tájékoztatási kötelezettsége van a biztosnak azzal kapcsolatban, hogy át lehet sorolni a kocsit a 02-esből a 04-es osztályba. (Ezt a számot mindenki a forgalmija V.9-es sorában láthatja. Utóbbival közlekedhet a régi autó is.) Így a piros plakett kékre cserélése is megoldható, amit lehetővé tesz a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet. De két műszaki vizsga között is lehet lépni.

Amennyiben a tulajdonos szerint kocsija valós besorolása eltér a forgalmiban rögzítettől, adat-megállapítást kérhet a megyei Közlekedési Felügyelőségek vizsgahelyein. Itt megnézik a kocsit, és ha igaz volt a feltevése, eltávolítják a régi plakettet.  Ezt követően a biztos által kiállított műszaki adatlappal el kell menni az okmányirodába.

Megbüntet a rendőr?

Akár úgy is kérdezhetnénk, hogy a levelet író olvasónk esetében rendőri igazoltatásnál a rendszám, vagy a forgalmi lesz a hiteles dokumentum? – amelyek ugye más-más környezetvédelmi kategóriásnak mondják az egy darab autót.

„A hiteles igazolás a forgalmi engedélyben szereplő műszaki érvényesség, illetve a V.9. pont alatt szereplő szám, ami a környezetvédelmi kategóriát jelenti” – közölte az NKH.

Egy szmogriadó miatt elrendelt korlátozást követő rendőri ellenőrzéskor ennek megfelelően az egyenruhások a forgalmiban szereplő besorolást nézik. Amennyiben a korlátozás alá eső járművel közlekedik valaki, úgy szabálysértési bírság szabható ki.

Érdemes lecseréltetni

A rendszámon piros plakettel közlekedő mintegy 700 ezer autó közül az 1996 után gyártott benzines személygépkocsik esetében van lehetőség az átsorolásra, valamint az ennél korábbi kocsik közül az Euro II-es autóknál. Érdemes intézkedni, elkerülendő, hogy olyan autók ezreit tiltsák el a polgármesterek a közlekedéstől, amelyek – egy kis utánajárással – amúgy közlekedhetnének.

Rendet vágna az ombudsman

Közleményt adott ki szerdán a témával kapcsolatban az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala. Szabó Máté ombudsman kezdeményezésére a közlekedési hatóság a jövőben megfelelő tájékoztatással segíti a matricák kiadása terén kialakult helyzet megoldását. A közleményben olvasható, hogy egy, a tavalyi fővárosi szmogriadó idején érkezett panaszbeadvány szerint a környezetvédelmi matricák kiadására vonatkozó jogszabályok hátrányosan érintik az 1996. január 1. előtt nyilvántartásba vett gépjárművek tulajdonosait, mert az autójuk csak a piros környezetvédelmi matricára jogosult.
   Habár az 1996. január 1. előtt üzembe helyezett, de Euro II.-es kocsik szintén átsoroltathatók a 04-es kategóriába, Szabó megállapítása szerint erről a kivételről nem megfelelően tájékoztatták a hatóságok az autósokat, így a környezetvédelmi szempontból kedvezőbb kék helyett az Euro-II. jelű gépjárművek is csak piros matricát kaphattak – olvasható a közleményben.
    Mindezek miatt az ombudsman a tájékoztatási kötelezettség betartását javasolta az NKH elnökének, aki válaszában arról tájékoztatta, hogy a fővárosi és a megyei közlekedési felügyelőségeknél, illetve a hatósági eljárásokban tanúsító szervezetként közreműködő vizsgálóállomásokon kifüggesztik a környezetvédelmi átsorolás lehetőségeit, valamint tájékoztatják az autótulajdonosokat az átsorolás lehetőségéről és az eljárás folyamatáról is.