86 ezer kilométeres Swift 125 ezerért
„A jármű alváz- és motorszámának nyilvántartásban szereplő adatokkal való egyezősége tekintetében az Adóhatóság felelősséget nem vállal” – mások mellett ez is olvasható a Nemzeti Adó- és Vámhatóság (NAV) lefoglalt járműveket kínáló oldalán egy Suzuki Swift mellett. A naponta változó kínálatban sok más jármű mellett erre is licitálhat bárki egy ügyfélkapus regisztrációt követően, és még az árak is kedvezőnek tűnnek.
Ez a kocsi például kimondottan keveset futott, a NAV közlése szerint mindössze 86 ezer kilométert. Mint minden itt hirdetett autónál, ennél is van egy minimál ajánlat (a Suzukinál 125 ezer forint),ennyinél kezdődik a licit, ez mindig éppen a fele a becsértéknek (vagyis ennek a kocsinak a piaci árát 250 ezer forintra taksálják az adóhatóság illetékesei).
Érdeklődésünkre a NAV-nál elmondták, hogy az átlagos értékesítési ár általában a minimál és a becsérték között félúton szokott megállni. Tehát a piaci ár 75 százalékáért lehet tőlük kocsit venni. Az adóhatóságnál egyébként úgy vélik, hogy ennek ellenére még mindig kevesebben ismerik az autóvásárlásnak ezt a formáját, mint kellene.
BMW-k saját lábon, vagy erőszakkal
Ilyen kis értéknél nem lehet sokat fogni, ha a piacinak mondott ár háromnegyedéért vásárolunk autót (meg az alváz- és motorszám is jobb, ha rendben van), de egy 10 milliósra taksált kocsinál már igen. Éppen ennyi a becsértéke annak a 2008-as kupé-kabriónak, amire ötmilliótól lehet licitálni. A 3-as BMW-ben kétezres dízel blokk van, hibátlanok a papírjai, még a műszakija is érvényes. Előbbi nem feltétlenül igaz minden itt hirdetett járműre.
A mindössze 14 ezer kilométert futott autóval kapcsolatban három felkiáltójellel a mondat végén meg is jegyzi a NAV, hogy „a gépkocsi saját lábán érkezett a telepre, üzemképes, gyönyörű állapotban van!!!” Egészen más információt közölnek a kínálatban szintén szépnek tűnő BMW-vel kapcsolatban, amely egészen biztosan nem a saját lábán érkezett az adóhatóság telephelyére.
„A gépkocsi zárt, indítókulcsa, forgalmi engedélye nem áll rendelkezésünkre. A gépkocsi belseje nem leltározható.” A 2004-es 530D kombiról sajnos nem tudni, hogy mennyit futott, viszont feltűnő, hogy a gyártási évet követően négy esztendővel, 2008-ban állították forgalomba. Négymillióra taksálják, kettőtől lehet versenybe indulni érte.
4,5 millióról indul viszont ugyanazzal a motorral ez az X5-ös, amelynek leírása meglepően részletes, hiszen a korábbi javításoktól elkezdve a gumiabroncsok márkájáig hosszan olvashatunk az amúgy fullextrásnak mondott kocsiról. Még azt is az autó fotója mellé biggyesztette a NAV, hogy a „nyertes ajánlattevő” mikor és hol veheti át a BMW-t, amellyel haza is gurulhat, hiszen érvényes a műszakija.
Megszűnt márkák kalandoroknak
Igazán különleges járműveket sajnos nem találni a kínálatban, sehol egy Wiesmann, Morgan, esetleg egy ritka veterán, de még egy Ferrarit sem foglaltak le egyik adótartozótól sem. Egészen más világ, de tucatautónak szintén nem mondható a magyar utakon az a ’94-es Pontiac Trans Sport SE, amelyre 86 500 forinttól lehet licitálni.
Hét különálló üléséből a középső három és a hátsó kettő lehajtható, tempomat, klíma, elektromos ablakok és tükrök vannak benne és 213 ezer kilométer. „Törzskönyv nincs meg. A gépjármű rendszámtáblái és forgalmi engedélye az illetékes okmányirodába leadásra kerültek, a jármű ideiglenesen forgalomból kivonásra került.”
Maradva a megszűnt márkáknál, egy 2001-es Saab 9-5-ösre (2,3 benzin, Vector felszereltség) már 300 ezer forinttól lehet licitálni. Eleve nagy kaland egy tizenéves Saab, bármily olcsó is, de a jellemzés a legbátrabbakat is visszavonulásra késztetheti. „Első lökhárító sérült, bh sárvédő sérült, korrodált, bh lámpabura törött, 2 db hátsó keréktárcsa sérült, jh sárvédő horpadt, jobb oldala húzott, szélvédő kavicsos, utastér szennyezett. Motorja nem indítható, a forg. eng. és a törzskönyv hollétéről információnk nincs.”
Szintén 300 ezer forinttól kínálják, igaz, nehezebb alkatrészt találni ahhoz a Rover 75-höz, amellyel semmi hasonló probléma nincs. Csak az akksija van lemerülve, valamint apró sérülések tarkítják a karosszériát. A ritka szép belsővel megáldott, kétezres dízelmotorral hajtott autóval 180 ezer kilométert mentek.
Choppereseknek és vállalkozóknak
Motorkerékpárt alig találni a NAV oldalán kínált 173 jármű között. Mindössze egy Gilera Nexus 500 nevű nagyrobogóért (2004-es, érvényes vizsgával), lehet versenybe indulni így a legnagyobb tél idején 355 ezer forinttól, valamint egy böhöm japán chopperért.
A négyéves, 1500-as Kawasaki Vulcan „korának megfelelő” állapotban van, a 18 ezer kilométer egészen tűrhető négy szezon után, az egyetlen állapotbeli kritika mindössze annyi, hogy „kisebb karcolások”. Kell némi utánajárás is, ha az 1,35 millióról induló licit a vevőjelölt számára végül kedvezően alakul, ugyanis ideiglenesen ki van vonva a forgalomból a motor. „Törzskönyv az opciós banknál, forgalmi engedély a Balatonalmádi Okmányirodában.”
Vállalkozóknak is érdemes körülnézni: VW Caddy, Toyota Hiace, Fiat Ducato, Mercedes 814 (647 ezer kilométerrel) vagy sittszállító Scania is megtalálható a kínálatban – hogy az egyre nagyobb áruszállítók irányába vezessük a sort. Aki viszont tényleg minimálban nyomja, annak itt a NAV legolcsóbb ajánlata.
35 ezerért akár el is vihető ez a pofás kis utánfutó, aminél a gyártmány rovatba egyszerűen csak annyit írtak, hogy „egyedi”.
Amúgy nem kell megijedni a járművek olykor hiányos okmányellátottságán. Megtudtuk a NAV-tól, hogy a náluk vásárolt autók, motorok, teherszállítók „új szerzésnek” minősülnek, ami annyit jelent, hogy az adóhatóság árverezési jegyzőkönyvével az okmányirodában új papírokat lehet kiállíttatni.