Amióta a Volkswagen konszern a Passatba, sőt, a Superbbe is beszereli 1,4 literes, turbófeltöltős TSI benzinmotorját, két dolog történt. Egyrészt kevesebben akadnak fenn azon, hogy egy nagyobb méretű autóba akkora motort szereltek, ami nem is olyan rég legfeljebb egy kiskocsiban kaphatott helyet.
Másrészt mindenki azt kérdezi, ki lesz a következő, aki hasonlóan merész lépésre szánja el magát. A második felvetésre most a Ford adta meg a választ azzal, hogy bemutatta, és próbára bocsátotta az új, egyliteres benzinmotorral hajtott Focust.
MÓDOSÍTÁS: Időközben befutottak a Focus 1,0 GTDi EcoBost alapárai. A 100 lóerős Ambiente kivitel listaára ötajtós karosszériával 4 690 000 Ft, a 125 lóerősé 5 055 000 forint. Részletek ebben a cikkben.
Nem bors, de kicsi és erős
Ha valahol helye van a mondásnak, hogy kicsi a bors, de erős, ez az egyik ilyen eset. A háromhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses, turbófeltöltéses, és még több technikai trükkel megtűzdelt kis motort két teljesítményszinttel szerelik be a Focus gépházteteje alá.
Valóban piacra dob a Ford egy egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotort, elsőként a Focusban. Ez mindjárt felveti a kérdést, mit kezdhet egy ilyen törpemotor egy kompakt autóval. A 125 lóerős modell kipróbálása óta tudjuk a választ
Valóban piacra dob a Ford egy egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotort, elsőként a Focusban. Ez mindjárt felveti a kérdést, mit kezdhet egy ilyen törpemotor egy kompakt autóval. A 125 lóerős modell kipróbálása óta tudjuk a választ
Fotó megosztása:
Szinte elvész a motortérben a kis háromhengeres. Menet közben sokkal jobban mutatja magát, mint látványra
Szinte elvész a motortérben a kis háromhengeres. Menet közben sokkal jobban mutatja magát, mint látványra
Fotó megosztása:
Azon, ahogy a Focus megy, egyáltalán nem érződik, hogy ilyen kicsi a motorja. Persze a 125 lóerő az 125 lóerő, és a már 1500/perces fordulaton jelentkező 170 Nm-es nyomaték sem piskóta. A végsebesség 193 km/h, a 0-100 km/h közötti gyorsulási idő 11,3 s a gyár szerint
Azon, ahogy a Focus megy, egyáltalán nem érződik, hogy ilyen kicsi a motorja. Persze a 125 lóerő az 125 lóerő, és a már 1500/perces fordulaton jelentkező 170 Nm-es nyomaték sem piskóta. A végsebesség 193 km/h, a 0-100 km/h közötti gyorsulási idő 11,3 s a gyár szerint
Fotó megosztása:
Nem is olyan csúnya hátulról sem a Focus. Csukott ajtókkal nem látszanak a kinyitáskor kiugró élvédők
Nem is olyan csúnya hátulról sem a Focus. Csukott ajtókkal nem látszanak a kinyitáskor kiugró élvédők
Fotó megosztása:
A háromhengeres motorok járását általában kiegyensúlyozó tengelyekkel simítják ki, de ezeket külön kell beszerelni (költség!) és a tömeget is növelik. A Ford inkább kiegyensúlyozatlan lendkereket tett fel, amelynek a kiegyensúlyozatlansága éppen ellensúlyozza a forgattyús mechanizmusét. A motor tömege csak 97 kg
A háromhengeres motorok járását általában kiegyensúlyozó tengelyekkel simítják ki, de ezeket külön kell beszerelni (költség!) és a tömeget is növelik. A Ford inkább kiegyensúlyozatlan lendkereket tett fel, amelynek a kiegyensúlyozatlansága éppen ellensúlyozza a forgattyús mechanizmusét. A motor tömege csak 97 kg
Fotó megosztása:
Öklömnyi sincs a turbó, de legalább gyorsan felpörög a forgórésze. A maximális fordulatszám percenként 248 000. A jobb hőhasznosítás és a gyorsabb összeszerelés miatt nincs külön kipufogó leömlőcső, hanem a hengerfej részeként képezték ki
Öklömnyi sincs a turbó, de legalább gyorsan felpörög a forgórésze. A maximális fordulatszám percenként 248 000. A jobb hőhasznosítás és a gyorsabb összeszerelés miatt nincs külön kipufogó leömlőcső, hanem a hengerfej részeként képezték ki
Fotó megosztása:
Nem merték ráírni azt hogy 1.0? Lehet. Tény, ami tény, hogy a lökettérfogat jelölése nem szerepel az autón
Nem merték ráírni azt hogy 1.0? Lehet. Tény, ami tény, hogy a lökettérfogat jelölése nem szerepel az autón
Fotó megosztása:
tesztautóinknál sokat bosszankodtunk és értetlenkedtünk, hogy miért tesz a Ford a Focusokba nyomógombos motorindítást, ha az ajtót még hagyományosan, a kulcson lévő gombbal kell nyitni. Egyliteres próbaautónkhoz viszont már kulcsnélküli ajtónyitás is tartozott, ennek a bizonyítéka a nagy fekete nyomógomb
tesztautóinknál sokat bosszankodtunk és értetlenkedtünk, hogy miért tesz a Ford a Focusokba nyomógombos motorindítást, ha az ajtót még hagyományosan, a kulcson lévő gombbal kell nyitni. Egyliteres próbaautónkhoz viszont már kulcsnélküli ajtónyitás is tartozott, ennek a bizonyítéka a nagy fekete nyomógomb
Fotó megosztása:
Focus műszerfal, viszonylag alacsony fogyasztási értékekkel. Ennél kevesebb is lehet
Focus műszerfal, viszonylag alacsony fogyasztási értékekkel. Ennél kevesebb is lehet
Fotó megosztása:
Továbbra is a Sony szállítja a jobban felszerelt Focusokhoz az audio rendszert, amihez színes képernyős navigáció is tartozik. A rendszer kezelése nem teljesen magától értetődő, némi tanulásra mindenképpen szükség van. Hacsak nem Fordban nőtt fel az ember
Továbbra is a Sony szállítja a jobban felszerelt Focusokhoz az audio rendszert, amihez színes képernyős navigáció is tartozik. A rendszer kezelése nem teljesen magától értetődő, némi tanulásra mindenképpen szükség van. Hacsak nem Fordban nőtt fel az ember
Fotó megosztása:
Hőpajzs alatt a turbó, mögötte a motor. Elvileg a karbantartást sem kell túlzásba vinni, az olajálló vezérműszíj a motor teljes élettartamán át kitart, és zajmentesen fut
Hőpajzs alatt a turbó, mögötte a motor. Elvileg a karbantartást sem kell túlzásba vinni, az olajálló vezérműszíj a motor teljes élettartamán át kitart, és zajmentesen fut
Fotó megosztása:
Ismert Focus műszerfal, ami lehet, hogy kicsit túldíszített, de a minősége jó. A váltó kapcsolhatósága az egyliteres motornál is példás. Legalábbis a 125 lóerőshöz társított hatfokozatúé, mert azt próbáltuk. A 100 lóerős kivitelhez ötfokozatú váltót adnak
Ismert Focus műszerfal, ami lehet, hogy kicsit túldíszített, de a minősége jó. A váltó kapcsolhatósága az egyliteres motornál is példás. Legalábbis a 125 lóerőshöz társított hatfokozatúé, mert azt próbáltuk. A 100 lóerős kivitelhez ötfokozatú váltót adnak
Fotó megosztása:
Ha kinyitjuk az ajtót, egyszercsak megjelenik az élvédő
Ha kinyitjuk az ajtót, egyszercsak megjelenik az élvédő
Fotó megosztása:
Hátulról így néz ki, amikor fent van, és látszik a mozgató rudazat is
Hátulról így néz ki, amikor fent van, és látszik a mozgató rudazat is
Fotó megosztása:
Itt éppen úton van az élvédő, hogy fedezékéből az ajtó élére pattanjon
Itt éppen úton van az élvédő, hogy fedezékéből az ajtó élére pattanjon
Fotó megosztása:
Nincs tanksapka és bolondbiztos a töltőnyílás, vagyis nem lehet a benzinesbe dízelt - és megfordítva - tankolni
Nincs tanksapka és bolondbiztos a töltőnyílás, vagyis nem lehet a benzinesbe dízelt - és megfordítva - tankolni
Fotó megosztása:
Széria a start-stop rendszer, ami kiveszi a részét az üzemanyagmegtakarításból
Széria a start-stop rendszer, ami kiveszi a részét az üzemanyagmegtakarításból
Fotó megosztása:
Szinte elvész a motortérben a kis háromhengeres. Menet közben sokkal jobban mutatja magát, mint látványra
ÉV Autója zsűritagunk blogja
Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy melyik kocsi lesz az Év Autója.
Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.
Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.
Túltöltéssel 200 Nm!
A gyengébbik változat kerek 100, az erősebb 125 lóerős, így jól helyettesítheti az 1,6 literes szívómotort. Sőt, még annál is jobban, hiszen feltöltése miatt a tejesdoboznyi lökettérfogatú motor 170, sőt, túltöltéssel (overboost) 200 Nm nyomatékot képes leadni
Ráadásul már 1500/perces fordulattól kezdve egészen 4500/percig – míg a szívómotor csak 160 newtonmétert ad le, és azt csak 4000/perc magasságában. És akkor azt még nem is említettük, hogy a kis turbómotor a maga 97 kilogrammjával 30 kilogrammal kisebb tömeggel terheli meg a Focus elejét.
Technikai trükkök: gyors fűtés, kiegyensúlyozatlan lendkerék
A háromhengeres motorok járását általában kiegyensúlyozó tengelyekkel simítják ki, de ezeket külön kell beszerelni (költség!) és a tömeget is növelik. A Ford inkább kiegyensúlyozatlan lendkereket tett fel, amelynek a kiegyensúlyozatlansága éppen ellensúlyozza a forgattyús mechanizmusét. A motor tömege csak 97 kg
A háromhengeres motorok járását általában kiegyensúlyozó tengelyekkel simítják ki, de ezeket külön kell beszerelni (költség!) és a tömeget is növelik. A Ford inkább kiegyensúlyozatlan lendkereket tett fel, amelynek a kiegyensúlyozatlansága éppen ellensúlyozza a forgattyús mechanizmusét. A motor tömege csak 97 kg
Részben azért könnyű a Ford új háromhengerese, mert nincs benne kiegyensúlyozó tengely. A járás egyenletességét ehelyett olyan lendkerékkel biztosítják, amelynek a tömege nem egyenletes elosztású a kerület mentén, vagyis kiegyensúlyozatlan. Persze nem véletlenszerűen, hanem úgy, hogy ezzel ellensúlyozza a háromhengeresekre jellemző kiegyensúlyozatlanságot.
Egy másik ügyes megoldás az úgynevezett olajban futó vezérműszíj alkalmazása, aminek előnye, hogy csendes, és sohasem kell cserélni. Gond nélkül elfut a motor minimum 250 000 kilométeresre tervezett élettartamáig. A harmadik jó húzás a motor hűtőkörének a megosztása. Egy külön kör hűti a hengerfej leggyorsabban melegedő részeit, vagyis a kipufogószelepek környékét, a kipufogó-leömlőket és a turbófeltöltőt. Az utastér fűtőradiátorát erre a körre kötik rá, így az eddiginél gyorsabban felmelegíthető a belső tér. Ráadásul ehhez nem vetettek be több vízszivattyút, csupán egy helyett két termosztátot kellett a rendszerbe beiktatni.
A számok nagyon bíztatóak, de kérdés, mit jelentenek a rideg valóságban? A motor egészen meggyőző. Merem állítani, hogyha valakit csak úgy látatlanban beleültetnek a Focusba, és azt mondják neki, vezesse egy kicsit, majd tippelje meg, mekkora motor van benne, legalább 1,4 litert mond majd ? még akkor is, ha megsúgjuk neki, hogy egy turbó is segíti a motor munkáját.
Széria a start-stop rendszer, ami kiveszi a részét az üzemanyagmegtakarításból
Hatodik, 80 alatt
Mert mit is tapasztal? Azt, hogy sík úton már 75-80 km/órás tempótól úgy lehet autózni vele hatodik fokozatban, hogy a gázpedál lenyomására örömteli gyorsulás a válasz. Eközben kissé morgósabbra vált a motorhang, de a hangját nem emeli meg. Inkább csak azt hallani, hogy ritkább gyújtással, illetve munkaütemmel dolgozik a motor.
Ugyanakkor pörögni is szeret a kicsike, nem gond elmerészkedni akár 6500/perc tájáig. A második fokozatot majdnem 100, a harmadikat közel 150 km/óráig is ki lehet húzatni élvezetesen. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindjárt rakétát csinál a kis motor a Focusból: a 0-100 km/h közötti gyorsuláshoz 11,3 másodperce van szüksége, a végsebesség 193 km/h. Ezek ugyan nem kiugró értékek, de ha figyelembe vesszük, hogy egy egyliteres motortól származnak…
Ismert Focus műszerfal, ami lehet, hogy kicsit túldíszített, de a minősége jó. A váltó kapcsolhatósága az egyliteres motornál is példás. Legalábbis a 125 lóerőshöz társított hatfokozatúé, mert azt próbáltuk. A 100 lóerős kivitelhez ötfokozatú váltót adnak
Hat liter, nem spórolva
A kis fordulattól jelentkező gyorsítási készség persze nemcsak a hatodik fokozatra igaz, hanem mindegyikre, csak ugye a leghosszabb fokozatban van a legnehezebb dolga a motornak. S hogy milyen hosszú a hatodik fokozat, azt talán jól mutatja, hogy a 130 km/órás autópálya-sebesség tartásához alig 2600/perces fordulattal forog a főtengely. Egy ezer köbcentis motorocska főtengelye.
Aki ezek után arra tippel, hogy ez biztosan jót tesz a fogyasztásnak, nem fog mellé. 100-110 km/órás tempónál 4 literes fogyasztásról tudósított a fedélzeti számítógép, míg a városi forgalmat és időnként vad gyorsításokat is magába foglaló teljes útvonalon 6 literes értéket rögzített (gyári adat 5 l/100 km).
Ezen még biztosan lehet javítani, míg a városi fogyasztás csökkentésében a széria start-stop rendszer vállalhat szerepet.
Jobb a vezethetőség a könnyebb motorral
Járulékos előny, hogy a könnyebb motorral kisebb az első tengely terhelése, ami jótékony hatású a Focus kanyarodási tulajdonságaira. Igaz, nem szorul nagyon rá, hiszen amúgy is a kategória egyik legharmonikusabb, vagyis kényelmes és egyben dinamikus futóművét mondhatja magáénak.
Ezért aki a mindennapi használatra legalkalmasabb Focust keresi, amely kényelmesen vezethető, mert kis fordulatról húz a motorja, takarékos, de adott esetben élvezetet is képes nyújtani, és még elfogadható áron is kínálják, az nem talál jobbat az egyliteres motornál.