Lobbiérdek? Kukoricatermesztő ellenes maffia? Uniós paktum? Akármi is legyen az ok, a bioetanol kivéreztetése sikeres, a megemelt árral versenyképtelenné tett üzemanyag iránt jócskán megcsappant a kereslet.

Már tavaly ősszel drámaian visszaesett az etanol iránti igény, amikor a kormány literenként 40 forinttal emelte az E85-ös üzemanyag jövedéki adóját. Január elején pedig további 30 forintos jövedékiadó-növelés történt, így összességében egy év alatt 70 forinttal nőtt a bioetanol jövedéki adója, ami literenként 90 forint pluszkiadást jelent a vásárlóknak.

A Népszava cikke szerint az adóemelések miatt ma már egyliternyi E85-ös ára „töltőállomástól függően” 320-350 forint körül van. A benzin literjéért átlagban 425 forintot kell fizetni. Vagyis hiányzik az a 30 százalék körüli árkülönbség, amely versenyképessé tenné a bioüzemanyagot. A kukoricából, illetve más növényekből előállított etanolból ugyanis az alacsonyabb energiatartalma miatt 20-25 százalékkal többet fogyasztanak az autók, mint benzinből. A járművek etanolra történő átállítása 40-50 ezer forint kiadással jár. Ezeket a tételeket számításba véve pedig már nem éri meg a környezetbarát hajtóanyaggal közlekedni. Korábban egy tankoláson 3-4 ezer forintot tudtak megtakarítani az autósok.

forrás: MTI