A General Motors Co. (GM) nem zárja ki üzemek felszámolásának lehetőségét Európában az egy évtizednyi veszteségek után a nyereségesség visszaállításáról a szakszervezetekkel és kormányokkal folytatott tárgyalások eredménytelensége esetén – írja a Wall Street Journal.

Egy-két gyár bezárása jöhet
Egy-két gyár bezárása jöhet

Egy-két gyár bezárása jöhet

Egy-két gyár bezárása jöhet


A világ legnagyobb autógyártója 2010-ben zárta be az Opel antwerpeni üzemét Belgiumban és kísérletet tett németországi üzemek bezárására is. Elemzők szerint az Opel más európai autógyártókhoz hasonlóan termelési kapacitástöbblettel rendelkezik.

Stephen Girsky, a GM alelnöke a Genfi Autószalonon bejelentette, hogy folyamatban van az európai tevékenység átszervezési tervének kidolgozása. „Munkaerő-kapacitásunkat már lecsökkentettük” – mondta, utalva az elmúlt években végrehajtott elbocsátásokra. „Hasonló döntés várható a termelési kapacitásról is” – tette hozzá.

Az Opel korábbi átszervezési terveit a korai nyugdíjazással és új modellek bemutatásával elérhető forgalom- és piaci részesedés-növekedésre alapozta. Ezek az elképzelések azonban nem hozták meg a kívánt eredményt. Az Opel 1999 óta 14 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, ezen belül 2011-ben 747 millió dollárt.

Egyedül kell boldogulni

Egyedül kell boldogulni

Egyedül kell boldogulni


Elemzők csekély valószínűséget tulajdonítanak annak, hogy az Opel képes lenne növelni bevételeit az adósságszolgálati válság közepette lanyhuló európai piacon. Az elemzések az autóeladások 5 százalékos csökkenését vetítik előre az idei évre, ez sorban az ötödik év lenne, amikor az előzőnél kevesebb autót adnak el.

„Nem fogunk karba tett kézzel a piac javulására várni” – mondta Girsky. „Már éppen eleget veszítettünk Európában ahhoz, hogy megtanuljuk, az nem vezet semmire ha így folytatjuk.”

A Genfi Autószalon egyik legvitatottabb témája az európai autógyártókat terhelő többletkapacitás. Elemzői számítások szerint az európai autóipar évente 1,5 millióval több autót lenne képes gyártani annál, mint amit a piac ténylegesen fel is vesz. Ez a mennyiség nagyjából hét átlagos autógyár termelési kapacitásának felel meg.

Európában nem olyan egyszerű dolog üzemeket bezárni, mint az Egyesült Államokban, ahol a GM, Ford Motor Co. és a Chrysler Group LLC az elmúlt években együtt több tucat üzemet is bezárt már. Európában nem lehet csak úgy utcára tenni embereket. A munkahelyek megőrzésére érdekében pedig a kormányok készek támogatással hozzájárulni egyébként szükségtelen létesítmények életben tartásához is.

Az autószalonon Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler vezérigazgatója is kijelentette, hogy az EU egyszerűen nem teheti meg, hogy csak úgy átsiklik az autógyártó többletkapacitás problémája felett. „Valamennyi gyártókapacitást mindenképpen fel kell számolni” – mondta.

A PSA Peugeot Citroën SA, a GM új együttműködő partnerének vezetősége is tárgyalásokat kezdett már a szakszervezetekkel a többletkapacitás problémájának megoldásáról.

A GM átszervezési terveit ismerő szakértők szerint a nagy-britanniai Ellesmere Port és a németországi Bochum üzemek bezárására lehet számítani.

Forrás: MTI