Rég elcsépelt autógyártói marketinges közhely az „új kategóriát teremtettünk”. Így aztán lelkesen rikkantottam át hírszerkesztőnknek, Zsoltinak, amikor megnyitottam a Continental gumigyártó sajtóközleményét.

– Hallod-e, most már a gumisok is tudnak új kategóriát teremteni: „új gumikategóriát alkottunk”, ilyet szólt a Conti!

Aszongya Zsolti: – Milyen az? Nem kerek?

De, azért még kerek. Íme, a közlemény, szerkesztve:

Az új Conti.eContact – elektromos és hibridmeghajtású gépjárművek számára

A Continental teljesen új kategóriát alkotott a gumiabroncsok világában a Conti.eContact megjelenésével. Ez az abroncs speciálisan elektromos és a hibridmeghajtású gépjárművek számára került kifejlesztésre. A fejlesztés során a mérnököknek kiemelkedő figyelmet kellett fordítaniuk az abroncs különösen alacsony gördülési ellenállására, hiszen így hosszabb távon válnak használhatóvá az elektromos autók, illetve a hibridmeghajtású gépjárművek is hosszabb távot tudnak teljesíteni tisztán elektromos üzemben.

Az új, elektromos autókra fejlesztett Continental keskeny a jobb légellenállás miatt, de nagy átmérőjű, hogy így is legyen tapadófelület
A mintázat is spéci, sőt: még az oldalfalra is kevesebbet írtak a szokásosnál, a jobb légellenállás miatt

A mintázat is spéci, sőt: még az oldalfalra is kevesebbet írtak a szokásosnál, a jobb légellenállás miatt

A mintázat is spéci, sőt: még az oldalfalra is kevesebbet írtak a szokásosnál, a jobb légellenállás miatt


A Continental elsődleges célja az volt, hogy olyan rendkívül alacsony gördülési ellenállású abroncsot alkosson, amellyel az elektromos autók működéséhez szükséges energiamennyisége mérsékelhető. Ennek egyik módja az abroncs átmérőjének jelentős növelése. A nagyobb átmérő következtében keletkező kisebb energiaszükséglet jelentősen meghosszabbíthatja az elektromos autókkal megtehető távot és csökkentheti az akkumulátorok feltöltési igényét.

A megfelelő vezetési stabilitás és a kezelhetőség érdekében néhány esetben az első és a hátsó tengelyre szánt abroncsok eltérő mintázattal rendelkeznek. Természetesen az új abroncsok eltérő méretekben készülnek, illeszkedve a jármű típusához. Egy kisebb átmérőjű és keskenyebb abroncs kerül a kis városi autókra, míg a nagyobb elektromos autókat 20 colos abroncsokkal szerelik.

A gördülési ellenállás 30%-kal alacsonyabb a hagyományos abroncsokéhoz képest. A Continental mérnökei ezt a rendkívüli csökkenést teljesen új és szokatlan abroncsméretekkel érték el. Ilyen például a 195/55 R 20 méretű abroncs, melynek tesztelése már folyamatban van. Az óriási átmérőnek köszönhetően az abroncs deformációja jelentősen mérséklődött az abroncs útfelülettel történő érintkezése során, ami alacsony gördülési ellenállást eredményez.

A Renault Twizy félautócskát is a Conti eContacttal szerelik gyárilag

A Renault Twizy félautócskát is a Conti eContacttal szerelik gyárilag

Mindemellett az abroncs oldalfal-kialakítása is olyan, hogy a lehető legkisebb energiaveszteség keletkezzen az összenyomódás-visszarugózás ciklus alatt. A kisebb energiaszükséglethez az abroncs tömegének csökkentése is hozzájárul. A mintázat négy hosszirányú árokkal, számos oldalirányú kapaszkodóéllel, de keresztirányú árkok nélkül, merevebb mintázati blokkokkal került kialakításra az alacsony gördülési ellenállás és a zajszintmérséklése érdekében.

Az új Conti.eContact a precíz kormányozhatóság mellett a száraz és vizes úton történő biztonságos fékezés tulajdonságait is magáénak mondhatja. A rendkívül lapos abroncskontúr következtében az övrendszer is csekély energiát nyel el a gördülés alatt,amely további gördülési ellenállás csökkenéshez vezet.

Az oldalfal kialakítása is hozzájárul a kisebb energiaszükséglethez. A fejlesztők csak a minimálisan szükséges információt és jelöléseket helyezték el az oldalfalon, a lehető legkisebb légellenállás érdekében.

Az új Conti.eContact a Continental korbachi gyárában készül, és a Renault-tól már meg is kapta a kizárólagos jóváhagyást a Renault Twizy-re. A Continental előrejelzése alapján 2020-ra az elektromos gépkocsik száma világszerte eléri a 2,8 millió darabot, amely körülbelül 3%-os piaci részesedést jelent majd. Nyilvánvaló, hogy az elektromos gépkocsik abroncsainak más alapvető követelményeknek kell megfelelniük, mint a hagyományos abroncsoknak. Ilyen eltérés például a lényegesen alacsonyabb gördülési ellenállás és zajszint, miközben például a maximális sebességkövetelmény közel sem olyan magas.

Méretek:

125/80 R 13 M
145/80 R 13 M
195/55 R 20 T