2012. január 1. és február 29. között összesen 1756 személysérüléses közúti baleset történt, 7,63%-kal kevesebb mint 2011 azonos időszakában. Akkor 1901 balesetet regisztráltak – számol be az Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapja.
Mint írják, kedvező tendencia mutatható ki a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek vonatkozásában egyaránt. A halálos balesetek száma 1,35%-kal (74-ről 73-ra), a súlyos sérüléses balesetek száma 14,74%-kal (529-ről 451-re), míg a könnyű sérüléses balesetek száma 5,0%-kal csökkent (1298-ról 1232-re).
Kedvező hír, hogy az első két hónap során a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 80 főről 78 főre csökkent. A két emberi élet megmentése 2,5%-os csökkenésnek felel meg.
Kifejezetten kedvező tendencia mutatható ki az ittasan okozott személysérüléses közúti balesetek alakulásában, hiszen a tavalyi 228-cal szemben idén február végéig 157 ittasan okozott balesetet regisztráltak (31,1%-os csökkenés). Az előzőeknek megfelelően az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya 12,0%-ról 8,94%-ra csökkent. A rendőrség adatai szerint ilyen kedvező arányra az elmúlt évtized során nem volt példa.
A közúti balesetek legfőbb okai gyakorlatilag változatlanok. A személyi sérüléssel járó balesetek 38%-ának a hátterében a gyorshajtás áll (660 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 384 baleset (részaránya 22%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 202 baleset (részaránya 11%) történt.
A közúti balesetek túlnyomó részét, 70%-át a személygépkocsi-vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi-vezetők a balesetek 11%-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1%-ának az okozásáért voltak felelősek.
A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya a hideg téli hónapokban 5%-ot ért el, ami alatta marad az általános értékeknek (92 balesetet okoztak kerékpárral). A kerékpárosok által okozott balesetek száma még így is meghaladta a motoros kétkerekűek vezetői által okozott balesetekét, hiszen a segédmotor-kerékpárosok és a motorkerékpárosok összesen 54 balesetet okoztak.
Forrás: ORFK-OBB