Túl van a megrázkódtatáson a japán autóipar, amelynél a tavalyi természeti és ipari katasztrófa komoly termeléskiesést okozott.  

Talpra állt a japán autóipar 1
Talpra állt a japán autóipar 11


A Toyota eredetileg 2 milliós termeléskiesésre számított a tavaly március 11-i földrengés és szökőár következményeként, ami súlyos károkat okozott legnagyobb beszállítóinál, a közöttük a Renesas Electronics Corp. számítógép-áramkörgyártó vállalatnál is. A Toyota azonban végül is mindössze 370 ezres kiesést szenvedett el, ebből is 220 ezret a katasztrófát követő egy hónapban.

Tavaly szeptemberre a termelés már visszatért a megszokott szint közelébe. A termelési problémák azonban a Toyotát a negyedik helyre taszították le a globális ranglista csúcsáról, ahová ismét a General Motors került, 2008 óta első alkalommal.

A Nissan már májusra szinte teljes mértékben helyreállította iwaki üzemét Fukusima tartományban, ennek is köszönhető, hogy a cég 2011-ben 4,67 millió autót adott el, 14 százalékkal többet mint az előző évben.

Talpra állt a japán autóipar 12


A természeti katasztrófa felfedte az autóipari beszállítói lánc gyengeségeit, amit az autógyártók nem mulasztottak el hasznukra fordítani. Az autógyárak most aktívan keresik a megoldást a kockázati tényezők elterítésére a beszállítói hálózatban. A Toyota például termelését két hét alatt az eredeti szintre visszaállító katasztrófaterv összeállításán dolgozik.

A japán gazdasági fellendülést hátráltató helyreállítási költségek, valamint a fukusimai atombaleset kezelésének ezermilliárd jenes költsége ellenére az autóipar természeti katasztrófát követő teljesítménye valóságos sikertörténet.

A legnagyobb nehézségeket a Hondának kellett leküzdenie, mivel a Japánban elszenvedett károk után a thaiföldi áradások következményeit is el kellett viselnie. A Honda globális termelése mostanra visszatért a japán katasztrófa előtti szintre, igaz thaiföldi üzemeiben még nem.

A japán autógyárakat ért megrázkódtatás hatásai világszerte érezhetőek voltak. Észak-Amerikában a japán vállalatok lelassították üzemeiket, illetve egyes esetekben le is állították azokat, ha nem tudtak hozzájutni a Japánban készült részegységekhez.

 

Talpra állt a japán autóipar 13


Michael Robinet, az IHS Automotive Consulting tanácsadó vállalat igazgatója szerint a japán autógyárak 400 ezres termeléskiesést szenvedtek el Észak-Amerikában. A Toyota Camry, az Egyesült Államokban az egyik legnépszerűbb modell értékesítése tavaly májusban 36 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. Az amerikai kereskedőknek tavaly májusban a Prius megszokott raktárkészletének csak hatodával rendelkeztek.

A japán autók piaci részesedése tavaly februártól júniusig 38,5 százalékról 30,1 százalékra esett vissza az Edmunds.com autóipari információs portál adatai szerint. Az idén februárban a japán autógyárak piaci részesedése ismét elérte a 38 százalékot, ez azonban még jócskán elmarad a három évvel ezelőtt, a Toyota visszahívási akciói előtt élvezett 40 százaléktól.

A japán autógyártók termelési problémái az IHS szerint a tavalyi harmadik negyedévben rendeződtek, a negyedik negyedévben pedig már behozták a kiesett termelés 20 százalékát. A fennmaradó rész pedig az idei elején pótolták kapacitásnöveléssel és túlórázással.

Az Advance Research Japan Co. elemzője Koji Endo szerint a japán autógyártók eladásai rohamosan növekednek Észak-Amerikában, mivel az emelkedő üzemanyagárak kelendővé tették takarékos modelljeiket. „A Toyota és a Honda közel megduplázta eladásait” – mondta Endo. „Viszik őket, mint a cukrot.”

A japán autógyárak problémáit azonban újabbak váltották fel. Carlos Ghosn, a Renault-Nissan vállalati szövetség vezérigazgatója szerint a jen erős árfolyama nagyobb kárt tett a Nissan pénzügyi eredményében mint a földrengés. A Toyota és a Honda vezetői is hasonló véleményen vannak.

Forrás: MTI