Autó vásárlása előtt sok döntést kell meghozni, amelyek a későbbiek során befolyásolhatják a vezetési élményt, a kocsira fordítandó költségeket, de azt is, hogy milyen gyakran kell majd szervizbe járnunk autónkkal. Ilyen választás az is, hogy automata vagy kézi váltó kerüljön a járműbe. Azzal mindenképpen számolni kell, hogy az automata váltó új és használt autó esetében is feláras, így manuális váltóval szerelt kocsihoz olcsóbban lehet hozzájutni.

Automata vagy kézi váltó? 1
Automata vagy kézi váltó? 17


Az autóipar első időszakában kizárólag kézi kapcsolású váltók készültek, az automaták először az 1950-es években jelentek meg az Amerikai Egyesült Államokban azzal a céllal, hogy egyszerűsítsék a sofőrök dolgát vezetés közben.

Az első automata váltók általában 2-3 fokozatosak voltak, ami az akkori hat- és nyolchengeres, nagy teljesítményű motorok esetében elegendőnek bizonyult mindaddig, amíg az autók fogyasztása nem vált szemponttá.

A nyolcvanas évek végén az emelkedő üzemanyagárak miatt változtak a fejlesztések irányai, az autógyártók rájöttek arra, hogy a takarékosság az automata váltó esetében is a fokozatok számának növelésével érhető el. Így jött létre először a 4-5, majd a 6-8 fokozatú automata váltó, ahol a magasabb fokozatok nagyobb sebességű haladást tettek lehetővé alacsony fordulatszám mellett. Új konstrukcióként megjelentek a fokozatmentes automaták is.

Automata vagy kézi váltó? 18


A régi váltókkal ellentétben az újak már mind elektronikus vezérlést kaptak, és a szoftver azóta óriási szerepet játszik a váltó működésében. A legújabb automaták már arra is képesek, hogy alkalmazkodjanak a vezető stílusához. Sportos vezetés estén engedi kipörgetni az alsó fokozatokat, illetve hamarabb visszavált, míg finom gázpedálkezelést érzékelve úgy kapcsol, mint a legtakarékosabb vezető.  

Gyökeres változást hozott a kettős tengelykapcsolós váltó, amely esetében a belső erőátvitel ugyanúgy zajlik, mint a kézi kapcsolásúnál, csak a kapcsolást automatizálták. Ennél a szerkezetnél két mechanikus kézi kapcsolású váltót építenek össze úgy, hogy az egyik váltófélben vannak a páros, a másikban pedig a páratlan fokozatok. Ezek gyorsításkor egymást váltogatva felváltva kapcsolnak ki-be.

Napjainkra az automata váltó nagyon sok tekintetben utolérte a kézi kapcsolásút, sőt több szempontból már túl is tesz rajta. A fokozatok kapcsolásának sebessége például már közel azonos, a váltás időzítése hajtóanyag-takarékosság szempontjából sok esetben jobb is az automatáknál. A fékek kopása is megegyezik mindkét esetben, mert az új automatáknál már hasonló motorfékhatásra lehet számítani, mint a manuálisnál.  

Automata vagy kézi váltó? 19


Ennek ellenére helyes használat mellett alapvetően a manuális számít egyelőre strapabíróbbnak, és hosszabb élettartamúnak is. A váltók fenntartásában is mutatkozik különbség. A manuális hosszabb távon olcsóbb, annak ellenére, hogy jellemző hiba lehet a tengelykapcsoló tárcsa és a kiemelő berendezés kopása, amelyeket időközönként cserélni kell. Mivel azonban az automata szerkezete jóval bonyolultabb és összetettebb, a meghibásodás lehetősége is magasabb.

Az automaták esetében a leginkább jellemző problémaforrást a mechatronika jelenti, de a fenntartási költségeket nagyban növeli az is, hogy bizonyos időközönként olajat kell cserélni a váltóban. Ez különösen igaz az egy olajkörös váltókra (pl. 6 fokozatú DSG), ahol ugyanaz az olaj keni a fogaskerekeket, mint ami a hidraulikus részben működteti a kapcsolást. Itt ugyanis a fogaskerekek érintkezésekor lekopó kis fémrészecskék a szűrők ellenére bekerülhetnek az olajba, ami zavarhatja a váltó működését. Ahol a fogaskerekek és a hidraulika külön olajkörbe esnek (pl. 7 fokozatú DSG), ott ez a probléma elhárul, azonban az olajcsere így is szükséges.

A rendszer bonyolultsága miatt a fokozatmentes automatáknál is jelentős költségek jelentkezhetnek, itt a legnagyobb problémát az okozhatja, ha csökken a váltó olajnyomása, ugyanis emiatt megcsúszhat az erőátvitelt végrehajtó acéllánc, ami tönkreteheti az egész szerkezetet.