Két hete tesztel egy különleges, konnektorról tölthető hibridet. Mennyit evett önnél a Toyota Prius Plug-in Hybrid?
500 kilométert mentem vele, jellemzően városi utakon, de jártam vele vidéken is. Most 1,5 literen áll az átlagfogyasztása. Amikor rendesen töltöttem a városi közlekedés alatt, akkor 0,6 literes átlagot fogyasztott, aztán lementem vele Szadára, felment 1,1 literre. A családom városban használta, de ők nem töltötték konnektorról, így 2 litert mutatott a műszere, amit kemény spórolással levittem 1,5 literre.
„Nem érdekeltek az autók”
Autóépítő famíliából származik Glattfelder Béla fideszes EP-képviselő, akinek felmenői karosszériaüzemet működtettek a huszadik század elején Budapesten (Glattfelder Jakab Kocsigyára). „Soha nem érdekeltek az autók, fiúgyerekként is inkább fociztam, mint matchboxszal játszottam” – mondja mégis az egykori Fidesz-alapító, aki a napenergia-hasznosítás terjesztésével foglakozó Magyar Szolár Szövetség elnökeként újabban mégis nagy barátja a hibrid autóknak. Tavaly vásárolt egy Auris hibridet, jelenleg pedig a Toyota Motor Hungary jóvoltából elsőként tesztelheti a szeptembertől szalonokba kerülő Prius Plug-in Hybrid változatát.
Az autó egy full hybrid és egy elektromos jármű kombinációja, tisztán elektromos üzemmódban 25 kilométert képes menni, akkumulátorait 220 V-os hálózatról 90 perc alatt lehet teljesen feltölteni. A gyári adatok szerint 2,1 liter/100 km az átlagfogyasztása, a károsanyag-kibocsátása 49 g/km.
Nemrég átadtak Budapesten 7 darab, idén még ingyen használható elektromos töltőállomást, csakhogy némelyiket a kitáblázás ellenére állandóan elfoglalják az illetéktelenül parkolók. Kipróbálta ezeket?
Az ELMŰ-székház előtt szabadon áll a töltő előtti parkoló, onnan el is zavarnák a biztonsági őrök a jogtalan helyfoglalót. A Fő utcában a minisztérium előtt szintén rendben van, az Istenhegyi út 1-3. alatt viszont annyira rossz helyre rakták, annyira nem lehet ott semmit csinálni a töltés időtartama alatt, hogy meg sem álltam. Más a helyzet a Belvárosban, a Bajcsy-Zsilinszky úton mindig elfoglalják a helyet, az Oktogon dettó. Utóbbinál szóltam egy ott parkolónak, hogy elnézést, tölteni szeretnék. Mondta, hogy bocsánat, összekeverte, azt hitte, hogy mozgássérült helyre állt. Megnéztem, nem volt neki matricája, de el tudom képzelni, hogy egyesek összekeverik.
Kint van a közlekedési tábla, miszerint az elektromos töltőállomás.
Kellene valami egységes EU-szabályozás erről, valamilyen egységes európai jelzés.
EP-képviselőként mit tesz ezért?
Nem az én bizottságom, de ha lesz erről vita, akkor elmondom a gondolataimat. Sajnos nem ennyire konkrét a Fehér Könyv.
Mi az a Fehér Könyv?
Az Európai Bizottság által kiadott úgynevezett Fehér Könyv közlekedéssel kapcsolatos előirányzatokat tartalmaz, például a balesetek számának leszorításáról, valamint az elvárt károsanyag-kibocsátási értékekről. Eszerint 2030-ra a városi közlekedésben meg kell felezni a fosszilis üzemanyaggal üzemelő gépjárművek számát, 2050-re pedig teljes elhagyásukat szeretné a bizottság.
Térjünk vissza a kocsira. Milyen tapasztalatokat gyűjtött?
Tavaly vettünk egy Auris hibridet, amely a korábbi 1,6-os benzines Astránk bő 10 literes átlagfogyasztásával szemben 3,5-4 litert eszik százon. Sokszor szóba került azóta a családban, hogy de jó lenne, ha konnektorról lehetne tölteni, még gondolkodtam is rajta, hogy meg kellene buherálni házilag. Találtam a neten erről szövegeket, csak elveszítettük volna a garanciát. Ez a Prius ezt tudja.
A kocsi jó! Városban ideális, de megvan az a képessége, hogy ha elmész vele nagyobb útra, akkor sincs kilométerfrászod, a gyári adat szerint képes 800 km megtételére. (A legfrissebb gyári specifikáció szerint akár 1200 km is lehet a hatótáv – L.Cs.) Állítom, hogy városban, ha figyelnék rá, és mindig pontosan tölteném, akkor 0,2 liter/100 km körül tudnám tartani a fogyasztását. De a 0,5 liter az tutti-frutti!
Volt valami, ami nem tetszett?
Be szoktam dobni a kabátomat a csomagtartóba, oda, ahol a hosszú töltőkábel is hever. Latyakos, sáros időben ez a kábel koszosan megy be a csomagtartóba, ezt valahogyan meg kellene oldani. Az alapkérdés mégis az, hogy van-e elég hely, ahol feltöltheted, de nincs. Az infrastruktúra a döntő kérdés, és az autókba is kellene szerelni mérőműszert, ami megmutatja, hogy mekkora áramot vett fel a kocsi. Aztán közintézményekhez, éttermekhez kellene telepíteni töltőket, így amíg bent van az autós, addig feltöltődne a járműve, aminek a költségét hozzácsapnák a számlához fizetéskor.
Jelenleg az a helyzet, hogy a hét darab budapesti töltő több mint amennyi elektromos autót eladtak az importőrök az egész országban. 8,5-10 millió forintba kerülnek a kapható elektromosok, ami nagyon sok. Kormánypárti politikusként mit tud tenni azért, hogy olcsóbbak legyenek?
Nem tudom az árát a Prius Plug-in Hybridnek, de nem lesz drága.
A sima Prius most 8,7 millióról indul, a konnektoros változat valószínűleg drágább lesz. Jelenleg a 3 milliós új kocsikból is alig vásárolnak a magánszemélyek a magyar piacon.
Kiszámoltam, hogy a tavaly vásárolt Auris hibridünkkel ötmillió forintot megtakarítunk a full garancia, azaz 160 ezer kilométer megtétele alatt. Amúgy szerintem nem a teljesen elektromos autóké a közeljövő, túl nagy a szakadék a sima benzines-gázolajos kocsik, és ezek között. Az elkövetkező évtizedben a konnektorról is tölthető hibridek elterjedését várom. Ezek az autók akkor még gazdaságosabbak, ha például az emberek a családi házukra napelemeket tudnak szereltetni, és ez termeli meg a kocsi által felvett áramot.
Ha megfeleznék az elektromos, és a kiemelkedően környezetbarát hibrid járművek 27 százalékos áfáját, vagy teljesen elengednék, az érezhetően csökkentené a vételárat.
Nem hiszem, hogy ez összhangban állna az EU-szabályozással. Lobbiztunk a hibridek regadójának
mérsékléséért, és csökkent is.
Az minimális összeget jelentett, attól nem csökkent érdemben a piacon a hibridek ára.
Változatlanul az infrastruktúra kiépítésében, a töltőállomások széleskörű elterjesztésében látom a technika elterjedésének az útját. A parkolóautomatákba is bele lehetne szerelni az elektromos töltőket, hiszen áram már most is van bennük.
Ki állná a költségét a parkolóautomaták átalakításának?
Az még mindig sokkal kisebb költség lenne, mint amennyi kiesne egy áfa-eltörléssel.
Vannak, akik szerint a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli tisztán elektromos autók sem környezetbarátok. Nyilván ismeri az érvüket: ebben az esetben nem az autó szennyezi a levegőt, hanem az áramot megtermelő erőmű. Mit gondol erről?
Amennyiben fosszilis energiát használó erőműről beszélünk, akkor van igazság ebben, különösen, ha például szénerőmű termeli azt az áramot. Más viszont a helyzet, ha a Pakson termelt éjszakai árammal töltjük otthon a járművet, Paks ugyanis éjszaka többletáramot termel. Persze tudom, sokaknak a Paksi Atomerőmű sem kell.