Az üzemanyagárak emelkedése miatt az idén Európában várhatóan több vásárló figyelme fordul majd az elektromos autók felé még annak ellenére is, hogy beszerzési áruk lényegesen nagyobb a hagyományos járművekénél.
A Brent nyersolaj határidős jegyzése az év eleje óta több mint 15 százalékkal emelkedett és a márciusi 128 dolláros csúcs után jelenleg 124 dollár környékén mozog. „Az elektromos autók üzemanyagköltsége – piactól függően – általában egy ötöde a hagyományos belsőégésű autókénak” – mondta Olivier Paturet, a Nissan Zero Emission üzletágának európai igazgatója.
Az EU-ban a nyersolajárak emelkedése a nagyobb adótartalom miatt elméletileg gyengébb áttétellel kellene hogy jelentkezzen az üzemanyagok kiskereskedelmi árában, mint például az Egyesült Államokban vagy Japánban. Nagy-Britanniában ennek ellenére is az év eleje óta több mint 20 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak.
A tisztán elektromos autók eladásai Nagy-Britanniában ezzel párhuzamosan közel nyolcszorosára emelkedtek az előző évhez képest 2011-ben, amikor a Motor Manufacturers and Traders (SMMT) szakmai képviseleti szervezet adatai szerint 1082 autót adtak el. „Az eladási számok növekedési lendületéből az értékesítés további emelkedésére lehet következtetni” – mondta Jonathan Visscher, az SMMT szóvivője az emelkedő üzemanyagárakat nevezve meg a növekedés egyik okaként.
„Az üzemanyagárak alakulása minden autóst erősen foglalkoztat és mindegyikük kész megragadni minden kínálkozó alkalmat az üzemanyagárak üzemben tartási költségekre gyakorolt hatásának minimalizálására” – mutatott rá.
Az elektromos autók értékesítése globális szinten még alig egy százalékát teszi ki az autópiaci forgalomnak. A tavaly világszerte 20 ezer tisztán elektromos autót értékesítő Nissan prognózisa szerint 2020-ra az elektromos autók piaci részesedése már elérheti akár a 10 százalékot is.
Forrás: MTI