Flat Rock, Michigan: a Mustangnak még a szülőhelye is oly mélyen amerikai, mint a papírzacskóból piálás vagy a juharszirupos palacsinta. Nem kaphatott volna jobb nevet a préri vadlovairól elnevezett autó, amely a táltosok zabolátlanságát, vadságát, nyers erejét idézi. Amerika szabadságát.
Ezeröcsi vs. Mustang Boss 302
Nálunk a 2103-as Ezeröcsi lett a belső sáv királya, egy óceánnal nyugatabbra az eredeti, 1969-es Mustang Boss 302 aratott, amely a kupé legkeményebb változata volt. Nem volt még mindenütt sebességkorlátozás, tűzhettél, amit szólt és a végtelen utakon megszületett a Mustang legendája.
1964 óta több mint 9 millió Mustang kelt e, ami sportkupéból hatalmas mennyiség. Az első generációban 101 lóerős volt a 2,8-as V6, de már akkor 275 SAE lóerőt adott le a legpotensebb 4,6 V8
1964 óta több mint 9 millió Mustang kelt e, ami sportkupéból hatalmas mennyiség. Az első generációban 101 lóerős volt a 2,8-as V6, de már akkor 275 SAE lóerőt adott le a legpotensebb 4,6 V8
Fotó megosztása:
1965-ben debütált a Shelby GT350 tuningverzió , 350 köbhüvelykes, 4,7 literes motorral és 285 lóerővel. A mai Shelby GT500 5,8 literes, kompresszoros és 650 lóerős, 816 Nm a nyomatéka és 320 felett hasít
1965-ben debütált a Shelby GT350 tuningverzió , 350 köbhüvelykes, 4,7 literes motorral és 285 lóerővel. A mai Shelby GT500 5,8 literes, kompresszoros és 650 lóerős, 816 Nm a nyomatéka és 320 felett hasít
Fotó megosztása:
Csoda történt: egyetlen napig Magyarországon járt a Boss 302, a Ford Mustang legsportosabb változata. Nem hagytuk elveszni az időt
Csoda történt: egyetlen napig Magyarországon járt a Boss 302, a Ford Mustang legsportosabb változata. Nem hagytuk elveszni az időt
Fotó megosztása:
Kifejlesztésénél a BMW M3 volt a mérce, a V8-as M3 köridejét kellett felülmúlni vele a Laguna Seca-i pályán. Sikerült
Kifejlesztésénél a BMW M3 volt a mérce, a V8-as M3 köridejét kellett felülmúlni vele a Laguna Seca-i pályán. Sikerült
Fotó megosztása:
Véletlenül akadtunk össze a csodaszép Mustang tulajdonosával. Az övé az 1969-es NASCAR-szezon biztonsági autójának színeit viseli és még a 4,6 literes V8 van benne. 20 km-ről Budapestre bejárva átlagosan 17 litert fogyaszt, ha nagyon hajtja, akkor 19-et. Tényleg kár spórolni
Véletlenül akadtunk össze a csodaszép Mustang tulajdonosával. Az övé az 1969-es NASCAR-szezon biztonsági autójának színeit viseli és még a 4,6 literes V8 van benne. 20 km-ről Budapestre bejárva átlagosan 17 litert fogyaszt, ha nagyon hajtja, akkor 19-et. Tényleg kár spórolni
Fotó megosztása:
250 a végsebessége, nem futhat többet
250 a végsebessége, nem futhat többet
Fotó megosztása:
1,0 g feletti keresztirányú gyorsulásra képes kanyarban. A legkomolyabb, négyszer-hatszor ennyibe kerülő szupersportautók tudnak 1,2 g körüli értéket
1,0 g feletti keresztirányú gyorsulásra képes kanyarban. A legkomolyabb, négyszer-hatszor ennyibe kerülő szupersportautók tudnak 1,2 g körüli értéket
Fotó megosztása:
Nem véletlenül lett a Mustang a legférfiasabb autó egy internetes szavazáson. Utolsóként a VW New Beetle végzett
Nem véletlenül lett a Mustang a legférfiasabb autó egy internetes szavazáson. Utolsóként a VW New Beetle végzett
Fotó megosztása:
Aszfaltrajz, felnőtteknek
Aszfaltrajz, felnőtteknek
Fotó megosztása:
Csavarhúzóval állítható a lengéscsillapítók keménysége a csomagtérből és a motorház alól. Ötféle állás van
Csavarhúzóval állítható a lengéscsillapítók keménysége a csomagtérből és a motorház alól. Ötféle állás van
Fotó megosztása:
Keseregjünk együtt:Amerikában 22 200 dollár, kereken ötmillió Ft a V6-os alapára, amely 305 lóerős. A 444 lóerős, übersportos Boss 302 42 995 dolláros indulója sem több 9,7 millió forintnál. A távoli Győrött készülő TT 160 lóerővel 10,5 milliótól kapható, de ebben benne vannak a magyar közterhek is
Keseregjünk együtt:Amerikában 22 200 dollár, kereken ötmillió Ft a V6-os alapára, amely 305 lóerős. A 444 lóerős, übersportos Boss 302 42 995 dolláros indulója sem több 9,7 millió forintnál. A távoli Győrött készülő TT 160 lóerővel 10,5 milliótól kapható, de ebben benne vannak a magyar közterhek is
Fotó megosztása:
Bárhol, bármikor füstöl a kerék, és közben nem fogy több kuplung, mint egy plázában parkoló nő alatt
Bárhol, bármikor füstöl a kerék, és közben nem fogy több kuplung, mint egy plázában parkoló nő alatt
Fotó megosztása:
Nem, ez messze nem volt padlógáz
Nem, ez messze nem volt padlógáz
Fotó megosztása:
Így is kell! Nem sajnálják a gumit a gyári fotón
Így is kell! Nem sajnálják a gumit a gyári fotón
Fotó megosztása:
Elvadult ló a musztáng, a szabadság és zabolátlanság jelképe
Elvadult ló a musztáng, a szabadság és zabolátlanság jelképe
Fotó megosztása:
1969-es az eredeti Boss 302. Könnyebb és sportosabb a többi Mustangnál, és nem csak 22 200 dolláros V6-nál
1969-es az eredeti Boss 302. Könnyebb és sportosabb a többi Mustangnál, és nem csak 22 200 dolláros V6-nál
Fotó megosztása:
Elöl 255/40 R19, hátul 285/35 R19 a gumiméret
Elöl 255/40 R19, hátul 285/35 R19 a gumiméret
Fotó megosztása:
Elvadult ló a musztáng, a szabadság és zabolátlanság jelképe
Elvadult ló a musztáng, a szabadság és zabolátlanság jelképe
Fotó megosztása:
Csak kettőt látni a négy kipufogóvégből. Az oldalra fújó kettőtől még súlyosabb a V8 hangja
Csak kettőt látni a négy kipufogóvégből. Az oldalra fújó kettőtől még súlyosabb a V8 hangja
Fotó megosztása:
Kevés kipufogógáz, de vérforraló hang távozik a két oldalsó csőből. A kerék elé fújók csak a hangélményért vannak, beépített fémtárcsák rezonanciájával fokozzák a hatást
Kevés kipufogógáz, de vérforraló hang távozik a két oldalsó csőből. A kerék elé fújók csak a hangélményért vannak, beépített fémtárcsák rezonanciájával fokozzák a hatást
Fotó megosztása:
A 4,6-ost leváltó ötliteres V8-ast nagyon felszúrták a Boss 302-höz
A 4,6-ost leváltó ötliteres V8-ast nagyon felszúrták a Boss 302-höz
Fotó megosztása:
Toronymerevítés növeli a kasztni szilárdságát. Nagyon fejlett az ötliteres motor, szívó és kipufogó oldalon is változó vezérléses
Toronymerevítés növeli a kasztni szilárdságát. Nagyon fejlett az ötliteres motor, szívó és kipufogó oldalon is változó vezérléses
Fotó megosztása:
20 liter benzin simán bedől a motorba százon
20 liter benzin simán bedől a motorba százon
Fotó megosztása:
Elég olcsó, de nem vészesen ócska a Mustang belseje
Elég olcsó, de nem vészesen ócska a Mustang belseje
Fotó megosztása:
Küzdelmes vele gyorsan menni. A Boss 302 vastagon amerikai, de nem primitív, élményben verhetetlen
Küzdelmes vele gyorsan menni. A Boss 302 vastagon amerikai, de nem primitív, élményben verhetetlen
Fotó megosztása:
7500-at forog, ami japán sportmodellektől sem rossz
7500-at forog, ami japán sportmodellektől sem rossz
Fotó megosztása:
Oldalra csak millimétereket mozdul a váltó, hosszában sem többet pár centinél
Oldalra csak millimétereket mozdul a váltó, hosszában sem többet pár centinél
Fotó megosztása:
Az amerikaiak egyik alapparája a csomagtérben rekedő utas, a fluoreszkáló nyitókallantyú kötelező
Az amerikaiak egyik alapparája a csomagtérben rekedő utas, a fluoreszkáló nyitókallantyú kötelező
Fotó megosztása:
1965-ben debütált a Shelby GT350 tuningverzió , 350 köbhüvelykes, 4,7 literes motorral és 285 lóerővel. A mai Shelby GT500 5,8 literes, kompresszoros és 650 lóerős, 816 Nm a nyomatéka és 320 felett hasít
Küzdelmes vele gyorsan menni. A Boss 302 vastagon amerikai, de nem primitív, élményben verhetetlen
Küzdelmes vele gyorsan menni. A Boss 302 vastagon amerikai, de nem primitív, élményben verhetetlen
Ma, amikor a tengerentúli járaton tilos volt kollégámmal hordába verődve beszélgetnünk, mert két elvtárs a repülőn már veszélyes csoportosulás, szabadságról kár beszélni. De a nyers erő még mindig megvan, főleg a Boss 302-es Mustangban.
Nem a legerősebb, de a legsportosabb
A Boss nem a legerősebb, de a legsportosabb Mustang. Teljesítményben felette áll a kompresszoros Shelby GT500 650 lóerővel, 816 Nm-rel és 320 feletti végsebességgel. A Boss 302 mégis pont ugyanolyan izgalmas a sportautókra fogékonyaknak.
7500-at forog, ami japán sportmodellektől sem rossz
7500-at forog, ami japán sportmodellektől sem rossz
Kifejlesztésénél a BMW M3 volt a mérce, a V8-as M3 köridejét kellett felülmúlni vele a Laguna Seca-i pályán. Sikerült
Ez nem egy darabonként összevadászható tuningcsomag, hanem egy áttervezett autó.
Más a futóműve a fékje, a motorja, a váltója, hogy könnyebb, tökösebb és versenyautószerűbb legyen.
Adaptív lengéscsillapítás, csavarhúzóval
A rugók feszesebbek, hátul 1, elöl 11 mm az ültetés a V8-as GT-hez képest és ötféle keménységű lengéscsillapítást lehet beállítani.
Itt nem a bitek brillíroznak, hanem a férfi megfogja a csavarhúzót, kinyitja a motorházat és a csomagteret, aztán állít a csillapításon attól függően, hogy a versenypályán veret vagy már hazafelé indul.
Korabeli, gumiégetős teszten a fastback karosszériás Ford Shelby Mustang GT500 KR. A KR a King of the Road rövidítése, ami nem túlzás. 428 köbhüvelykes, 7,0 literes motorja 360 SAE-lóerős, a teszten 6,2 s gyorsulást mértek százra, ami akkoriban káprázatos volt.
Van egy kifejezetten ringre szánt verzió is, a Boss 302 Laguna Seca, a hátsó ülések helyén keresztmerevítővel és speciális aerodinamikai kiegészítőkkel.
Kevés kipufogógáz, de vérforraló hang távozik a két oldalsó csőből. A kerék elé fújók csak a hangélményért vannak, beépített fémtárcsák rezonanciájával fokozzák a hatást
Kifejlesztésénél a BMW M3 volt a mérce, a V8-as M3 köridejét kellett felülmúlni vele a Laguna Seca-i pályán. Sikerült
Beszállva a Mustang váratlanul civilizált autó: jól ülünk benne, egész tágas, némi elszántsággal hátra is beülhet egy homo sapiens.
De a legjobb a vadbőrrel behúzott kormány. Ilyesmit eddig csak a GT-jelű 911-ekből ismertem.
A váltóval kezdődik
A következő meglepetés a golyóformájú váltógomb, amely millimétereket mozog oldalirányba és a rövidített váltóutakkal előre-hátra is csak pár centit. A jenkik ilyet is tudnak?
Toronymerevítés növeli a kasztni szilárdságát. Nagyon fejlett az ötliteres motor, szívó és kipufogó oldalon is változó vezérléses
Toronymerevítés növeli a kasztni szilárdságát. Nagyon fejlett az ötliteres motor, szívó és kipufogó oldalon is változó vezérléses
13 éve, a Honda S2000 bemutatásakor még érdekes volt a nyomógombos indítás, de mára csúnyán devalválódott ez az egykor sportos jegy. A Mustangban nincs semmi majomkodás, kulccsal indul és fenyegető alapjárati morajlásán érezni, hogy ugrottunk egy szintet a sportos autóktól a sportkocsik közé.
Atomhasítás
Zöld, üres a Váci út és a 444 lóerős V8 ránk rántja a horizontot. Atomhasítás történik a hengerekben, de az erőn kívül legalább ilyen csodálatra méltó a gázreakció. Nincs átmenet, versenyautós direktséggel harap, mintha nem benzinen, hanem űrkorszaki varázstápon élne.
Keseregjünk együtt:Amerikában 22 200 dollár, kereken ötmillió Ft a V6-os alapára, amely 305 lóerős. A 444 lóerős, übersportos Boss 302 42 995 dolláros indulója sem több 9,7 millió forintnál. A távoli Győrött készülő TT 160 lóerővel 10,5 milliótól kapható, de ebben benne vannak a magyar közterhek is
A futóműről nem derült ki sok a rövid próbaúton, de a design, a hang, a váltó és főleg a motor önmagában is függővé tesz. Megvesznék az élményért, ahogy a nyolc henger felpörög és egyre vadabbul tol.
Elég olcsó, de nem vészesen ócska a Mustang belseje
Elég olcsó, de nem vészesen ócska a Mustang belseje
6000-nél készülni kell a váltásra, mert innen egy villanás csak a határolás 7500-nál. Igazi sportmotor lett a szívó és kipufogó oldalon is változó szelepvezérléses gépből az agresszív ütemet diktáló vezérműtengellyel.
Tomboló V8
Közben üvölt a kipufogó, tombol a V8, a kis gázon kulturált és egész kényelmes autóból kihoztuk az állatot. Volt szerencsém füstté konvertálni pár millimétert a Camaro gumijából is, de az egészen más autó. Az sportos kupé, ez sportautó, amitől nem jobb vagy rosszabb a másiknál, de ennek a Mustangnak nem a Challenger és a Camaro, hanem a Corvette és az SRT Viper
az ellenfele. (A pórias Dodge-ról átkeresztelték a bestiát).
Véletlenül akadtunk össze a csodaszép Mustang tulajdonosával. Az övé az 1969-es NASCAR-szezon biztonsági autójának színeit viseli és még a 4,6 literes V8 van benne. 20 km-ről Budapestre bejárva átlagosan 17 litert fogyaszt, ha nagyon hajtja, akkor 19-et. Tényleg kár spórolni
Mindkét oldalon füstölnek a kerekek, mert szénszálerősítésű tárcsák szorulnak össze az önzáró diffiben, hogy a teljesítmény ne vesszen el az egyik oldalon kipörgő keréken. A Mustang nem veszi vissza az erőt, hanem átadja oda, ahol jobb a tapadás.
Füst, két oldalról
Az ESP-nek és a kipörgésgátlásnak van egy visszafogottan éber változata, amelyben a vezető egy határig saját erejéből küzdhet az autóval, de ha túlvállalja magát, nem landol rögtön az esti híradókban. Ez az ideális állás, mert kerekenként 222 lóerő még akkor is félelmetes erő, ha 285/35 R19-es Pirelli P Zerók küzdenek a motor erejével.
Az első kilométereken furcsa volt a fék adagolhatósága, viszonylag nagy erőt igényelt a pedál, mire a négydugattyús, fix Brembo-nyergek úgy haraptak a 355 milliméteres tárcsákba, ahogy kell. Látszik, hogy a tesztautó sorsa nem volt könnyebb, mint nettó 80-ból gyermekeket nevelni az Avason. Ezen a hőfokon a taposós fék elfér, mert ahogy a Bossban lobog az autóbuzi, a betonba is lyukat taposna.