A belföldi tulajdonosváltások száma azonban jelentősen visszaesett, és a kínálati átlagár is az 1,6 millió forintos szint alatt ragadt. Az okokról és a további kilátásokról szól a Használtautó.hu alábbi elemzése.
„Amint az várható volt, az átírási illeték év eleji emelésével érezhetően lanyhult a használtautó-piac aktivitása” – értékeli a számokat Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. „A forgalmat azonban nem csupán ez az egy körülmény fogta vissza, a visszaesésnek komoly kínálati okai is vannak. Miközben ugyanis a meghirdetett 5 évnél idősebb autók száma kis mértékben emelkedett az adatbázisunkban, az 1-5 éves kínálat több mind 20 százalékkal lett alacsonyabb, mint a tavalyi utolsó negyedévben. Bár az újautó-eladások száma a tavalyi évtől kezdve lassan, de folyamatosan nő, a néhány éves autók hiánya még sokáig fékezni fogja a használtautó-piac újbóli fellendülését.”
Az év elején a legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent a regisztrációs adó mértéke. Mindez a várakozásoknak megfelelően tovább növelte az importált használt autók volumenét: az első negyedévben ez a szám több mint duplája lett (+116 százalék) a 2011 hasonló időszakában mért értéknek.
Ez a növekedés azonban két okból sem képes önmagában jelentős fordulatot eredményezni a használtautó-piacon: egyrészt a piac forgalmának továbbra is közel 90 százalékát a belföldi tulajdonosváltás generálja, másrészt a behozott autók mintegy kétharmada 5 éves vagy annál idősebb, 50 százalékának életkora meghaladta a 9 évet. Így az import a néhány éves autók iránti keresletet csak kis részben képes kielégíteni.
„Jelentős elmozdulást az idei év további részében sem várunk” – ad kitekintést Szemes Árpád. „A lakosság korlátozott forrásai miatt keresleti oldalon nem számíthatunk komoly erősödésre. Kínálati oldalon a gazdasági környezet javulása okozhat némi pezsdülést. Amennyiben például (mondjuk egy IMF-megállapodás nyomán) az euró árfolyamát sikerül 290 forint alatt stabilizálni, az további lökést adhat a használtautó-importnak, amely így komolyabb élénkítő hatást gyakorolhat majd a használtautó-piacra.”
* Egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használt autók aktuális összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez.
Forrás: Használtauto.hu