Meglett autóbuziként sokszor nézegetünk amerikai álomautókat és egyéb, Amerikában sokkal olcsóbb álomautókat. Az árkülönbség ránézésre is jelentős, de nemrég eljutott hozzánk egy igazi nagyvad kinti ára, konkrét árengedménnyel és felszereltségi adatokkal, ami ezt a cikket ihlette.
Min bukhat el egy Panamera?
Történt, hogy egy szegényen disszidált, de tehetségével, lemondásával és munkabírásával szép karriert befutó házaspár rendet rakott autóparkjában. Környezetvédelmi okokból megtartották városi autónak a smart fortwo-t, eladták az ML 350-et és az igazán gyönyörű, 4Matic C 300-ast, majd a két Mercedes helyett vettek egy Audi A7-et.
Az Audi ötajtósával a Porsche Panamera volt versenyben, de a sportlimuzinból sokkal rosszabb volt a kilátás hátrafelé, ezért maradt az Audi. Hiába, az autóvásárlás azon a szinten sem mentes a lemondástól:-)
Házon belül Hyundai és Rolls-Royce
A7-ből egyfélét lehet kapni a nagy vízen túl, a háromezres, kompresszoros benzinest. 310 lóerő tokkal-vonóval 59 250 dollárért, ami átszámítva 13 402 350 Ft. (Minden esetben a dollár éves átlagárával számolunk, ami 226,3 Ft az idei évre, de hogy igazán fájjon, beszorozhatnánk a 2011. évi átlaggal is, ami csak 201 Ft) A konkrét esetben a Rusnak cégcsoport Los Angeles-i tagjától vették az autót, ahol mindenféle márkát kínálnak a vásárlóknak. Az Audi-BMW-Mercedes-Benz triász mellett Volvo-, Jaguar-, Porsche-, Bentley- és Rolls-Royce-modellek értékesítésével foglalkozna, na meg Hyundai-jal, mert az sem rossz biznisz. De a lényeg a 13,4 millió forint, mert az 1500 dolláros árengedménnyel nem számolunk, hogy listaár álljon szemben listaárral.
Nem a 27 százalékos áfán múlik
Rendben, vonjuk le szépen az áfát meg a 3 207 000 forintról 400 ezerre mérsékelt regadót és kijön 15 079 000 forint, azaz 66 662 dollár. Az autó tehát a szegényebb országban minden adótól megtisztítva is költségesebb 12,5 százalékkal, mint egy gazdag ország piacán bruttó ügyféláron, kedvezmény nélkül.
Mi lehet ennek az oka? Megkerestük a témában az Audi központját és a vállalati kommunikációs stábtól másnap délelőtt befutott az illetékes szóvivő állásfoglalása, lásd a keretes részt.
Mit mond az Audi-központ?
A profi szervezet nem hazudtolta meg önmagát, az árkülönbség okát firtató levelünkre gyors és udvarias, de konkrétumokat nélkülöző felelet érkezett. Íme:
Sehr geehrter Herr Szörényi!
Köszönjük megkeresését! Különböző piacok autóárait igen kevéssé lehet összehasonlítani egymással és az árfolyamváltozások miatt az összevetés eredménye nagyban függ az időpont megválasztásától. Minden piacon eltérők a vámszabályok és az adókörnyezet. Általánosságban az USA és Európa között jelentős a differencia a verseny erősségében és az árszintben is. Az Audi AG ezért az összes piacon a helyzetnek megfelelően árazza be autóit. Egy összehasonlítás minden esetben csak pillanatképet tükrözhet az adott piac helyzetéről (pl. épp adóemeléseken vagy új adófajta bevezetésén van túl), árainkat azonban hosszú távra szabjuk meg.
Az autókat is alig lehet egymással összehasonlítani, hiszen az ügyfelek elvárásai országonként eltérőek és az autók felszereltségi csomagjai ezekhez igazodnak. Az autók műszaki részletmegoldásai is különböznek a helyi előírások függvényében. Reméljük, mindezzel segíteni tudtunk!
Üdvözlettel, Susanne Brieu, vállalati kommunikáció, szóvivő – marketing és értékesítés
Érthető, ha nem adják írásba, hogy önnek igaza van: egy gazdag államban a sokkal jobban felszerelt autót sokkal alacsonyabb áron értékesítjük annál, amennyit egy kevésbé tehetős országban ugyanazért a modellért, sokkal szerényebb felszereltséggel számlázunk. Mert itt az alapmodellek árkülönbsége is kiugró, de még durvább az eltérés felszereltségre vetítve.
Nem a gyártás helye és nem a szállítási költség dönt
Miért van ez így, miért fizetnek az európaiak, így mi is sokkal többet a kevesebbért? A szállítási költségen nem múlhat, mert az A7 Neckarsulmból utazik Amerikába, nem pedig fordítva. A munkabérek különbsége sem dönthet, a Győrben összeszerelt TT ugyanúgy drágább itthon, mint a jóléti Németországból áthajózott A7.
Még az árfolyamot sem okolhatjuk, mert nem a dollár, hanem a forint esett rendesen a korábbi kurzushoz képest. A piac nagysága sem indokolja az olcsóságot, mert az Audinak Kína és Németország sokkal nagyobb piaca, mint az Egyesült Államok.
Itt ez, ott az fér bele
De hogyan lehet olcsóbb egy extrákkal megszórt A7 Sportback odaát, mint a német, brit, svájci vagy akár a magyar piacon, adók nélkül és alapfelszereltséggel? Leegyszerűsítve azért, mert itt ennyiért, ott meg csak annyiért lehet adni ugyanazt az autót.
A jenkik praktikusabbak, kevésbé fontos nekik a márkák arculata és százéves tradíciója, nagyobb arányban dönt az, amit a konkrét termék nyújt. Ha szerényebb emblémával, de valami hasonlót sokkal olcsóbban, esetleg jobb megbízhatósággal vagy szolgáltatásokkal is megvehetnek, akkor nagyobb részük hajlandó átülni Lexusba, Infinitibe, Acurába, esetleg Genesis-modellekbe, a Hyundai felső kategóriás autóiba.
Fontos tényező, hogy ott nemcsak a koreai, de a japán márkák autói is kevesebbe kerülnek, mint a németek, nem beszélve a hazai pályán mozgó GM, Ford és Chrysler termékeiről. Az alapáron megkövetelt felszereltség is egészen más, mint a vén kontinensen, amihez kénytelenek igazodni a büszke német prémiumgyártók is. Akinek ráadásul az Egyesül Államokban van gyára és ezt jó messze építette fel az UAW autóipari szakszervezet befolyási övezetétől, az jóval kisebb költséggel termelhet, mint az Európából importáló márkák.
Kínából nézve itt olcsók az autók
Az árkülönbség nemcsak a kipécézett A7 Sportbackre és nemcsak a német, svéd, brit vagy japán prémiummárkákra igaz, hanem jó ideje nagyjából minden autóra. A példaként szereplő házaspár extrákkal teletömött, V6-os, összkerékhajtásos C 300 limuzinjából itthon egy műanyag kormánykerekű C 180-as Mercedes is nehezen jött volna ki. Vigasztalódjunk azzal, hogy egy kínai újságíró most talán épp arról ír, mitől olcsóbbak a távoli, EU-tag Magyarországon olyan sokkal az autók, mint őnáluk. Mert ott fog igazán vastagon a ceruza.