Az elmúlt hónapokban folyamatosan arról érkeztek hírek, hogy a Forma-1-ben az egykori Renault-csapat, idén már Lotus néven futó alakulat névadó szponzora, a sportkocsigyártó Group Lotus bajban van.

A cég irányítását 2009 végén vette át Dany Bahar, aki óriási terveket szövögetve a Ferrari és a Porsche riválisává tenné az amúgy elismert, de jóval kisebb presztízsű brit márkát, ehhez pedig jelentős pénzeket megmozgatva 2014-től ötféle új luxussportkocsival lépne a piacra, a nevet pedig addig is a lehető legtöbb autóverseny-sorozatban való részvétellel öregbítené.

Bár az autóipari szakértők jelentős része kezdettől fogva kétkedve figyelte Bahar tevékenységét, az üzletembernek sikerült meggyőznie a Lotus anyacéget, a maláj Protont, így mostanra sok tízmilliós hitelt halmozott fel a Group Lotus, ráadásul nemrég a Proton tulajdonosi háttere is megváltozott, állami kézből a DRB Hicom befektetői csoport kezébe került.

A fentiek alapján természetesen megindultak a spekulációk és pletykák arról, hogy Bahart hamarosan menesztik, a Group Lotus pedig csődeljárás alá kerül, vagy esetleg megvásárolja a vele az F1-ben kapcsolatban álló Genii Capital.

A Group Lotust korábban megvásárolni próbáló maláj üzletember, az F1-ben a Caterhammel jelen lévő Tony Fernandes pár napja Twitteren már egyenesen arról írt, hogy Bahart elküldték, úgy tűnik, ez végleg bepöccentette a norfolkiakat.

A Group Lotus tegnap este igen szokatlan, dühös-gúnyos közleménnyel állt elő, amelyben először leszögezik, hogy mind Bahar, mind a vezérigazgató, Dato’ Sri Syed is továbbra is a posztján van, majd Fernadesszel kapcsolatban fitymálóan megjegyzik, hogy „talán még mindig az rágja, hogy neki csak a Caterham jutott a Lotus helyett és hogy a Mercedes és a Ferrari helyett a HRT-vel és a Marussiával kell versenyeznie”.

A közlemény ezután igyekszik hiteltelenné tenni a veterán szakírót, Joe Sawardot, aki ugyan valóban a Caterham igazgatósági tagja, de a Group Lotus és Bahar ügyeit amúgy már jóval korábban követte írásaiban. Saward a Lotus szerint oroszlánrészt vállalt a cég rossz hírének keltésében.

Az autógyártó ezután kitér a saját Forma-1-es szerepvállalására is, amelyről a múlt héten a csapat tulajdonosa, a Genii-főnök Gerard Lopez azt állította, hogy az megszűnt, miután felbontották a névadó szponzori szerződést.

A Group Lotus közleményének egyébként ez a része tartalmazza a legtöbb tárgyi adatot, és Lopez állításaival ellentétes dolgokat szögez le. A cég szerint a szerződést nem mondták fel, mindössze „átalakították az együttműködést”, de az autógyártó egészen 2017-ig igényt tart a nevének F1-es megjelenítésére, álláspontjuk szerint továbbra is névadó szponzorok, miután 30 millió fontos hitelért cserébe a Genii jelzálogként magát az F1-es alakulatot kötötte le.

Cáfolják azt is, hogy a Group Lotus és a Proton elvesztette volna a csapat felvásárlására szóló opcióját, továbbra is bármikor bejelenthetik igényüket 10 százalékos tulajdonrész megszerzésére, ha pedig a Genii nem törleszti szabályosan a kölcsönt, akkor automatikusan újabb 10 százalék kerülhet a Proton kezébe.