Jelentős különbségek mutatkoznak a cégautók lízingdíjában a vállalatok nagyságát vizsgálva – derül ki a LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelőjének elemzéséből. A vállalatméret növekedésével alacsonyabb autónkénti havi ráfordítások a jellemzőek, de már a kis- és közepes vállalatok is jelentős költségcsökkentést érhetnek el.
A kilencezer gépjárművet üzemeltető cég adatai szerint átlagosan nettó 113 ezer forintba került havonta a tavalyi évben egy vállalati gépkocsi tartósbérlete. A több száz autót bérlő nagyvállalatok 104 ezer forintot, a kis- és közepes méretű vállalatok 143 ezer forintot, míg az egy-két autós mikrovállalatok 160 ezer forintot fizettek ki átlagosan havonta egy vállalati gépkocsi nettó díjára.
Az autók bruttó értékében is megmutatkozik ez az eltérés, hiszen a nagy flottáknál 4,9 millió forintba, a KKV szektorban 5,6 millió forintba, a mikrocégek esetében pedig 6 millió forintba kerültek átlagosan a 2011-ben vásárolt autók. Ezek az összegek tartalmazzák a gyári és az utólag beszerelt extrák értékét is.
A flottakezelő által kezelt autóparkban 2011-ben – a különböző vállalati méreteket együtt tekintve – a cégautók beszerzési ára átlagosan 5,1 millió forint volt. A nagyvállalati szektorban a cég által tavaly vásárolt legdrágább autó egy BMW 525d Touring 18 millió forintért, a KKV szektorban egy BMW 525d 16 millió forintért, a mikrovállaltoknál pedig egy 11 millió forint értékű Volvo Xc 70.
A mikrovállalkozások esetében az egy autóra vetített bruttó érték azért magasabb, mert ezek a cégek tipikusan mindössze egy-két – a tulajdonosok, ügyvezetők által használt -, felső-középkategóriás, 5-10 millió forint értékű autót finanszíroztatnak operatív lízing konstrukcióban.
A KKV-k és a nagyvállalatok esetében már nagyobb, öt-, tíz-, ötven- vagy akár több száz autós flották szerepelnek az elemzésben. Itt jellemzően alacsonyabb az átlagos járműérték és ezzel párhuzamosan a havidíj is, hiszen a tipikusan közép- és alsó-középkategóriás flottamodellek az átlagszámításnál kompenzálják a vezető munkaköröket betöltő kollégáknak rendelt felső, felső-középkategóriás autók magas beszerzési értékét.
Az olyan piaci esemény, mint a gázolajat sújtó tavaly év végi jövedékiadó-emelés, nem érzékeltette hatását a hazai gépjármű-regisztrációs számokban. Tavaly a 2010-es évhez képest 8%-kal nőtt a dízel motoros járművek részesedése a LeasePlan-flottában. A kis- és közepes vállalatoknál hatszor annyi dízel autót szereztek be, mint benzinest, de a nagyvállalatoknál is háromszoros volt a dízelhajtás dominanciája. A mikrocégeknél a két üzemanyagtípussal működő modellek fele-fele arányban voltak jelen a 2011-es beszerzéseknél. A 2012-es első negyedéves forgalomba helyezési adatokat vizsgálva továbbra is a dízel motoros járművek uralkodása figyelhető meg.