Előfordul, hogy bizonyos személyek mások által ismertté tett márkanév felhasználásával igyekeznek hasznot húzni saját részükre. Az Interneten – az egyes országok jogszabályi hátterének különbözősége miatt – fokozottan tapasztalható ez a fajta visszaélés.

A domainnevek esetében a befektetés sem túl jelentős, hiszen pár eurós költségen használatba lehet venni egy domainnevet, amely ismert cég- vagy márkanevet tartalmaz. A domainnévhez tartozó oldalra látogató felhasználók számára releváns vagy konkurens termékeket ajánlva könnyen kitermelhető a befektetés. Az esetek meglehetősen egyszerűen végződnek: vagy peren kívül megegyezik a két fél vagy a márkanév jogosultja vitarendezési eljárást kezdeményez a domainnév kezelési jogának megszerzésére.

Ilyen ügyben csapott össze egy magyar cég és a Red Bull is az energiaital-gyártó kisebbik Forma-1-es csapata, a Toro Rosso neve miatt, írja a Domainabc.hu.

A tororosso.eu webcímet a magyar MANTICORE Kft. regisztráltatta saját részére 2006-ban, de a Red Bull GmbH úgy gondolta, hogy a domainnevet a magyar cég rosszhiszeműen használja. Az osztrák cég az ügyben kérte a .eu domainnevek vitás ügyeiben eljárni jogosult Cseh Köztársaság Gazdasági Kamarája és a Cseh Köztársaság Agrárkamarája mellett működő, a .eu domainekkel kapcsolatos jogvitákat rendező ADR Centrum eljárását.

A Red Bull a „TORO ROSSO” névre Magyarország területén is érvényes védjegyoltalom, a magyar cég pedig nem hivatalos Tor Rosso rajongói oldalt üzemeltetett. Az osztrák cég által beadott képernyő másolat szerint az oldalon a magyar domainkezelő a Forma-1-es csapat logójával ellátott különböző ajándéktárgyakat, ruházatot árult. Az eljárást indító osztrák cég szerint a közel 1,5 évig tartó egyeztetés során a domain kezelője 10 ezer eurós ajánlatot tett részére.

A magyar cég nem értett egyet, és ügyének védelmét az un. „reverse domain hijacking”-ként ismert jelenségre építette. A cég szerint a márkanevének felhasználásával szeretett volna az energiaital-gyártó cég a domainnévhez hozzájutni. A magyar cég a bizonyítékként becsatolt screenshot hitelességét vitatta, azon dátum vagy időpont nem volt található, így nem lehetett megállapítani, hogy ki, mikor és hol készítette. A 10 ezer eurós eladási ajánlat megtörténtét sem ismerte el a magyar cég.

Számos indok mellett a hazai vállalkozás a jogos érdekének igazolására előadta, hogy a domain regisztrációjakor nem tudhatott a Red Bull védjegyéről, amely Magyarországon csak évekkel később került meghirdetésre, valamint hogy védjegybejelentési folyamatot kezdeményezett 2010-ben a „TORO ROSSO” borokra és borokkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozóan. A Toro Rosso (magyar jelentése vörös bika) fantázianévre azért esett a cég választása mert Magyarországon egy „bikás” ábrázolás esetén a fogyasztók nem egy Forma 1-es csapatra asszociálnak, hanem egy palack bikavérre.

A Gödölle Tamás, az ügyben eljáró döntnök 2012. március 26-án meghozott döntésében a két fél által előadottakat megvizsgálva úgy határozott, hogy a tororosso.eu domain név kezelési jogát megvonja a MANTICORE Kft-től és azt a Red Bull GmbH javára adja át. A tororosso.eu honlapon a mai napon is a magyar cég által feltöltött honlap található.

Forrás: Domainabc.hu