Noha a Lotus már Ausztráliában kilátásba helyezte, végül csak a Kínai Nagydíj előtt nyújtott be hivatalos óvást a Mercedes trükkös hátsó szárnya ellen. A Nemzetközi Automobil Szövetség korábban Melbourne-ben és Sepangban is szabályosnak találta az elemet, a Lotus most mégis óvott a technikai szabályzat 3.15-ös pontjára hivatkozva.

Ez kimondja, hogy bizonyos kivételektől eltekintve minden olyan rendszer és eszköz használata tilos, amely a pilóta beavatkozása révén változtat az autó aerodinamikáján. A Mercedes hátsó szárnyán a DRS aktiválásakor válik szabaddá egy nyílás, amely a levegőt az első szárny felé áramoltatva segít nagyobb végsebesség elérésében az egyenesekben.

A Lotus és a Mercedes képviselői helyi idő szerint délután találkoztak egymással, előbbi az óvás benyújtásával egyidejűleg a kétezer eurós előleget is letette a tiltakozáshoz. Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke csalódott amiatt, hogy idáig fajult az ügy, azt sem érti, a Lotus miért várt eddig az óvással.

„Elkeserítő, hogy a harmadik versenyen még mindig itt tartunk” – kommentálta a helyzetet Brawn. „A rendszer nem változott, az FIA álláspontja nem változott, és amennyire tudom, az érvek sem változtak. Miért tiltakoznak most, és miért nem óvtak Ausztráliában? Azóta nincs újdonság.”

Valóban érdekes kérdés, hogy a Lotus miért döntött most az óvás mellett. A Mercedes rendszerének működését hetekkel ezelőtt részletesen dokumentálták, valószínűleg már minden rivális számára egyértelmű, hogyan működik. Ausztráliában 8 km/órás sebességelőnyt biztosított a Mercedes számára a szuper-DRS a Red Bull-lal szemben, a csapat ennek köszönhette jó időmérős szereplését, illetve emiatt volt erős a DRS-zónákban.

Ugyan a DRS aktiválásával minden csapat használ „pilóta által aktivált aerodinamikai eszközt”, a Lotus szerint a Mercedes megoldása szabálytalan. Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting viszont korábban nem talált kivetnivalót a rendszerben, pedig a szakembert valószínűleg a lehető legmélyebben bevatták a rendszer működési elvébe, hogy ki tudja alakítani róla álláspontját.

„Charlie [Whiting] még 2010-ben kijelentette, hogy egy ilyen megoldás szabályos. Többször is szó volt róla a technikai munkacsoport értekezletein. Rákérdeztünk, azt válaszolta, nem szabálytalan. Ez az ügy nem az idény elején, hanem két évvel ezelőtt kezdődött” – folytatta a morgolódást Brawn.

„Nyilvánvalóan vannak előnyei a rendszernek, de ahogy hallottam, a Lotus kéttizedes javulást jelentő fejlesztési csomagot hozott Kínába. Megígérhetem, hogy a mi rendszerünk nem jelent két tizedet, különösen nem versenykörülmények között, amikor csak előzésnél lehet használni.”

A csapatfőnök korábban kijelentette, hogy maga a rendszer ugyan olcsó, de nem könnyű lemásolni, mert a Mercedes a fejlesztés legelejétől számolt vele és ennek szellemében tervezte az egész autót. Talán éppen emiatt nyújtott be óvást a Lotus, ha ugyanis az FIA – saját véleményét megváltoztatva – mégis szabálytalannak minősíti a megoldást, abban az esetben a Mercedesnek egy alapvető alkatrészt kellene átalakítania autóján. Más szavakkal: a szárny betiltásával nagyobb hátrány érné a Mercedest, mintha a Lotus egyszerűen lemásolná.

„Ha az óvást elfogadják és a Mercedesnek változtatnia kell az autóján, azzal valószínűleg annyi lenne az egész idényének” – fejtegette a Sky Sports szakújságírója, Ted Kravitz. „Foggal-körömmel harcolni fog a Mercedes azért, hogy az óvást elutasítsák.”

A versenybírók végül újra a Mercedes álláspontját látták helyesnek, csütörtök este jelentették, hogy a stewardok egyhangú döntése alapján a hátsó szárny szabályos, azaz a Lotus óvását elutasították. A csapat fellebbezhetett volna, ha akar, de jelezték, hogy nem élnek a lehetőséggel.