Szeretnék politikus lenni. Kapnék almás táblagépet – de persze én inkább papíron kérnék minden olvasnivalót – és a munkahelyemen nem 101 gomb között kellene keresgélnem, hogy melyik is következik, hanem csupán három közül kéne nagy ritkán egyet megnyomnom. És lenne szép céges autóm is. Superb. 4×4-es, kombi, DSG-váltóval. Persze utálnának engem is mindenért, kivéve a céges Škodát. Pedig ha tudnák…
Superb már többször járt nálunk, kombi változatban is próbáltuk már belakni elképesztő méretű belterét, a mostani tesztautó pedig abban különbözik a korábbi változatoktól, hogy ebbe még összkerékhajtás is került. Így megvan benne minden jó, amit csak kívánhatunk magunknak.
Nézzenek szét Önök is a Superb belsejében:
Gyorsan tisztázzuk, a Superb-ben a 4×4-es hajtáslánc egyáltalán nem jelenti, hogy az autóval – nem úgy, mint az Audi allroad quattro-val – büntetlenül bemerészkedhetünk a dzsindzsába. Akarom mondani a vidéki, csak földúton megközelíthető választókörzetbe. A Superb erre alkalmatlan, borzasztóan hosszú, és alacsony ehhez a műsorszámhoz. Az összkerékhajtás itt csupán a biztonságos kanyaroknak, vagy éppen a síszezonnak szól.
A Superb nagy autó. Nagyon nagy, ennek minden előnyével, és hátrányával. Előnye sok van, kényelmes, nem lesz benne kínzó klausztrofóbiánk, és 633 literes hátulja is elnyel mindent, amit csak szeretnénk. Mivel manőverezés közben nem éreztem semmi nehézséget, amelyért a 4838 milliméteres hossz lenne felelős, hátránya legfeljebb annyi, hogy nehéz akkora parkolót találni, ahová cipőkanál nélkül bepasszítható a kocsi.
De ez ugye nem lenne baj, hisz a Parlament előtt mindig van elég hely. És fizetni sem kell érte.
Üveghegy
Belsejében a poroszos rend dominál, ergonómiailag átgondolt, ízléses, tartósságot, megbízhatóságot ígérő kivitelben, de igazán szerethető, frappáns megoldást nem lelünk benne. Hiába, nem tegnap mutatták be.
Világos ülése, kárpitja a gigászi üvegtetővel megtoldva még optikailag is tágítja a katedrálisnyi utasteret. Persze a világos kárpit és szőnyeg kombinációja nem feltétlenül szerencsés, ha az autót használjuk, és ez meglátszott a tesztautó, farmertől elszíneződött ülésein is. A padlószőnyeg jobban járt, azt extra gumiszőnyeg óvta a sártól, kosztól. Amúgy a belső szemnek kellemes, még a műanyag fabetétek sem annyira vészesek, hogy elrontsák az otthonos hangulatot.
Külön öröm, hogy este, sötétben sem kell vakon bóklászni a Superb belsejében, mert a hátsó ülésektől a csomagtartóig mindenhová jutott világítás bőséggel, sőt, a csomagtartó baloldalán még kivehető, LED-es zseblámpa is található. A csomagtartót, amely az autó komoly hányadát teszi ki, megtömték minden jóval, így szatyorakasztók, rakományzabolázó korlátok, rögzítőfülek, fedeles rekeszek is találhatók itt, hogy utazás közben akkor se fussanak szét a csomagok, ha apa nem elég megfontoltan veszi be a kanyart.
A 140 lóerős dízelhez kapcsolt hatfokozatú DSG váltóról túl sok újat nem lehet már írni. Villámgyorsan és nagyon finoman teszi a dolgát, eddig is nagyon szerettük és ez valószínűleg jó ideig nem is fog változni.
A Sport állás talán itt felesleges, nincs szükség rá, hogy a kelleténél magasabb fordulatszámon tartsa a dízelmotort. Amely ugyan a maga 140 lóerejével nem csinál rakétát az 1,6 tonnás Superbből, de ugyanakkor szégyenben sem hagyja a gazdát.
Biztonság
A felnőtt utasok védelmére az autó egy híján a maximális pontszámot kapta, a tesztbábuk szinte „sértetlenül” úszták meg mind a frontális, mind az oldalirányú ütközéseket, a vezető- és utasoldali frontlégzsákok mellett oldalsó fej- és testlégzsák is van, a vezető lábát pedig térdlégzsák is védi.
Ugyanilyen jól szerepelt a Superb a gyermekek védelmében is, a tesztbábuk eredményei alapján itt is maximális pontszámot ért el az autó.