Mostanában a kecskeméti gyár, az új Miautónk, a DTM és a Forma 1-es szereplések miatt annyira tele van a fejem a Mercedes-Benzzel, hogy kisebbfajta eufória tört rám, amikor megtudtam: lesz egy csillagos tesztautónk, ráadásul egy vadonatúj modell, az ML luxus-SUV. Egy kolléga hozta el a kocsit, kiadónk mélygarázsában ültem bele, és az első sarokig se tartott a teljes kiábrándulás folyamata.
A régi szebb?
Egy bevásárlóközpont parkolójában pillantottam meg a kifutó modellt, gyorsan mellé is pattantam egy közös fotóra. Bár a szerkesztőségben markáns és egyhangú vélemény született arról, melyik néz ki jobban, nem szeretném befolyásolni olvasóink első benyomását: íme a kép, ítélje meg ki-ki maga, jobb-e az új:
Két tanksapka egy Mercin
1/56 A 21 és fél mázsás behemót a hatalmas csillaggal még akkor is respektet kelt, ha csak egy négyhengeres taximotor ketyeg benne
A 21 és fél mázsás behemót a hatalmas csillaggal még akkor is respektet kelt, ha csak egy négyhengeres taximotor ketyeg benne
Fotó megosztása:
2/56 A 21 és fél mázsás behemót a hatalmas csillaggal még akkor is respektet kelt, ha csak egy négyhengeres taximotor ketyeg benne
A 21 és fél mázsás behemót a hatalmas csillaggal még akkor is respektet kelt, ha csak egy négyhengeres taximotor ketyeg benne
Fotó megosztása:
3/56 Az új M osztály a genfi szalonon mutatkozott be, de Európában közel nem keltett akkora feltűnést, mint az új A-Klasse, vagy akár a kecskeméti B osztály
Az új M osztály a genfi szalonon mutatkozott be, de Európában közel nem keltett akkora feltűnést, mint az új A-Klasse, vagy akár a kecskeméti B osztály
Fotó megosztása:
5/56 Elnagyoltabb, stílustalanabb, mint a kifutó modell; ez a jó légellenállás ára
Elnagyoltabb, stílustalanabb, mint a kifutó modell; ez a jó légellenállás ára
Fotó megosztása:
6/56 Az alaktényező 0,32, ami terepjáró-körökben parádés értéknek számít
Az alaktényező 0,32, ami terepjáró-körökben parádés értéknek számít
Fotó megosztása:
7/56 17 collos az alapméretes felni; a tesztautó 18-as kerekekkel jött, a legnagyobb rendelhető gyári méret 20-as
17 collos az alapméretes felni; a tesztautó 18-as kerekekkel jött, a legnagyobb rendelhető gyári méret 20-as
Fotó megosztása:
9/56 Mára klasszikussá érett az ML-forma, a jellegzetes C-oszloppal
Mára klasszikussá érett az ML-forma, a jellegzetes C-oszloppal
Fotó megosztása:
10/56 A hátsó lámpák modernek, de nagyon lágy, koreaias feneket rajzolnak az ML-nek
A hátsó lámpák modernek, de nagyon lágy, koreaias feneket rajzolnak az ML-nek
Fotó megosztása:
11/56 Íme, az X5 és a Q7 új ellenfele
Íme, az X5 és a Q7 új ellenfele
Fotó megosztása:
13/56 Egy öreg 126-os csillagán keresztül
Egy öreg 126-os csillagán keresztül
Fotó megosztása:
14/56 Egy öreg 126-os csillagán keresztül
Egy öreg 126-os csillagán keresztül
Fotó megosztása:
15/56 Aktív hűtőzsaluk is segítenek a jó alaktényező elérésében
Aktív hűtőzsaluk is segítenek a jó alaktényező elérésében
Fotó megosztása:
17/56 A behemót SUV terepen komfortosabb, mint aszfalton: a nehéz futóműelemek nagyokat dübbennek az úthibákon
A behemót SUV terepen komfortosabb, mint aszfalton: a nehéz futóműelemek nagyokat dübbennek az úthibákon
Fotó megosztása:
18/56 A menetjelző felett egy sima halogén fényszóró: még a magasságállítás se automata. Hiába, a német márkáknál még mindig külön kell megrendelni minden egyes extrát, húzós árakon
A menetjelző felett egy sima halogén fényszóró: még a magasságállítás se automata. Hiába, a német márkáknál még mindig külön kell megrendelni minden egyes extrát, húzós árakon
Fotó megosztása:
19/56 Az index magas, de keskeny: nem túl szerencsés arány, de a légellenállást csökkenti
Az index magas, de keskeny: nem túl szerencsés arány, de a légellenállást csökkenti
Fotó megosztása:
21/56 2,2 literes négyhengeres dízelt jelent a 250 CDI, 150 lóerővel, de 500 Nm-rel
2,2 literes négyhengeres dízelt jelent a 250 CDI, 150 lóerővel, de 500 Nm-rel
Fotó megosztása:
22/56 Rettentő széles autóban rettentő széles műszerfal, tipikus Merci-holmikkal
Rettentő széles autóban rettentő széles műszerfal, tipikus Merci-holmikkal
Fotó megosztása:
23/56 Mindene hatalmas, de sehol egy igazán eredeti ötlet (kivéve a felárért fűthető-hűthető aljú pohártartót)
Mindene hatalmas, de sehol egy igazán eredeti ötlet (kivéve a felárért fűthető-hűthető aljú pohártartót)
Fotó megosztása:
25/56 Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje
Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje
Fotó megosztása:
26/56 Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje
Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje
Fotó megosztása:
27/56 Nem-érintőképernyő, teljes 0-9 numerikus klavival és kifinomult klímakonzollal
Nem-érintőképernyő, teljes 0-9 numerikus klavival és kifinomult klímakonzollal
Fotó megosztása:
29/56 Telefon, rádió, klíma vezérlése sok gombbal, de átláthatóan, logikusan
Telefon, rádió, klíma vezérlése sok gombbal, de átláthatóan, logikusan
Fotó megosztása:
30/56 A Merci i-Drive-ja, a Comand nevű forgós-lökdösős joystick-gomb
A Merci i-Drive-ja, a Comand nevű forgós-lökdösős joystick-gomb
Fotó megosztása:
31/56 Okos navi
Okos navi
Fotó megosztása:
33/56 Nem bonyolították túl a műszeregységet
Nem bonyolították túl a műszeregységet
Fotó megosztása:
34/56 Ennyit forog mindössze a 2,2-es dízel
Ennyit forog mindössze a 2,2-es dízel
Fotó megosztása:
35/56 Váltófülek, amiket teljesen felesleges bármikor is használni. A hétfokozatú automata kényelmesen, nyugisan teszi a dolgát, kár belepiszkálni
Váltófülek, amiket teljesen felesleges bármikor is használni. A hétfokozatú automata kényelmesen, nyugisan teszi a dolgát, kár belepiszkálni
Fotó megosztása:
37/56 Felárért okos xenonlámpa is kapható, automata reflektorral, de ez a tesztautó egy alap-közeli kocsi volt
Felárért okos xenonlámpa is kapható, automata reflektorral, de ez a tesztautó egy alap-közeli kocsi volt
Fotó megosztása:
38/56 A gyári 6-6,5 literes fogyasztás persze vicc, de 8,5 alatt simán el lehet autózni a behemót döggel
A gyári 6-6,5 literes fogyasztás persze vicc, de 8,5 alatt simán el lehet autózni a behemót döggel
Fotó megosztása:
39/56 Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé
Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé
Fotó megosztása:
41/56 Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé
Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé
Fotó megosztása:
42/56 Fapad-közeli 18,6 milliós kocsiba még nem jár külön klímakonzol hátra
Fapad-közeli 18,6 milliós kocsiba még nem jár külön klímakonzol hátra
Fotó megosztása:
43/56 A raktér 690-től 2010 literig bővíthető
A raktér 690-től 2010 literig bővíthető
Fotó megosztása:
45/56 17 collosból már nem szoktak teljes értékű pótkereket csomagolni még ekkora raktérbe se
17 collosból már nem szoktak teljes értékű pótkereket csomagolni még ekkora raktérbe se
Fotó megosztása:
46/56 Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Fotó megosztása:
47/56 Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Fotó megosztása:
49/56 Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Fotó megosztása:
50/56 Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres
Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres
Fotó megosztása:
51/56 Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett
Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett
Fotó megosztása:
53/56 A régi és az új: melyik kéne?
A régi és az új: melyik kéne?
Fotó megosztása:
54/56 Hátulról modernebb, de puhányabb, kövérebb az új modell
Hátulról modernebb, de puhányabb, kövérebb az új modell
Fotó megosztása:
55/56 Szemből akár a régi, 2005-ös modell is lehetne az új
Szemből akár a régi, 2005-ös modell is lehetne az új
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Szemből akár a régi, 2005-ös modell is lehetne az új
Na ugye, hogy a régi menőbb? És valahogy nem látszik a fejlődés a 2005-ben bemutatott elődhöz képest. Ha most ébrednék hétéves hibernációmból, és a kocsik külseje alapján kellene eldöntenem, melyik a frissebb modell, legfeljebb csak a szofisztikáltabb hátsó lámpa miatt merném kijelenteni, hogy a fehér.
Hátulról modernebb, de puhányabb, kövérebb az új modell
No sebaj, szép Mercinek ott a CLS meg az SLS, vagy akár a C osztály; az ML-nek elég, ha hatalmas, drabális, és jó nagy csillag van az orrán. És vajon gondolná-e bárki, hogy ez az irdatlan bálna még áramvonalas is? A fogyasztás alacsonyan tartása érdekében ellágyított, finomkodó vonásokkal mindössze 0,32 az alaktényező – remek érték, még azt is megbocsátottuk cserébe, hogy a tükrök lehetetlenül, zavaróan rövidek lettek a jó aerodinamika érdekében.
Adatlap
Mercedes-Benz ML250 Bluetec CDI
Motor
2143 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény
204 LE
Nyomaték
500 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
9 sec
Végsebesség
210 km/h
Fogyasztás (vegyes)
6,2 l / 100 km
Belül semmilyen, csak nagy
Az ML utastere nem annyira egy autó kabinja, mint inkább valamiféle bőrrel és puha műanyaggal burkolt hangár. Hatalmas, irdatlan, gigászi és mindenekelőtt széles: két százkilós felnőtt úgy elterpeszkedhet elöl is, hátul is, hogy mindketten mindkét oldalon könyökölnek, és sehol nem érnek egymáshoz. A fejtérrel, lábtérrel kapcsolatban is erős eufémizmus, hogy elegendő, a 690 literes csomagtér is óriási. Ráadásul a hátsó ülések lehajtásával két köbméteresre bővíthető.
Bár az ML Merci legfontosabb piaca hagyományosan az Egyesült Államok, ebben az ML-ben már semmi nyoma sem volt a ’97-es első széria viszonylagos silányságának. Pedig nem is német autó: csak az USÁ-ban és Mexikóban készítik Mercedes-üzemek, Európában nem. A bőrök, a műanyagok, a dekorbetétek, a kapcsolók, de még a Comand menürendszer logikája is olyan, hogy legyen képes állni a versenyt a fő vetélytársakkal, a BMW, az Audi és a Lexus SUV-ival.
Nem is nagyon van mibe belekötni, a teszthét alatt csak a szokásos Mercedes-hadonászást, a tempomat és az index karjának gyakori összekeverését tudtam rámondani a diktafonra hibának. Minden más megszokható, átlátható és remekül működik. Már ami van.
Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje
Mindazonáltal a pazar helykínálat és a nívós kárpitanyagok mellett sem tűnt luxuskörnyezetnek az ML belseje. Pedig tűnhetett volna, csak hát ez egy 18,6 milliós kocsi volt, mindössze szűk három millióval a listaár felett – egy igazán durván luxusba fojtott ekkora Merci azért nem áll meg 20, de inkább 25 millió alatt.
Fapados tesztautó: nálunk még tart a válság
Tudják, mikre képes az új ML Merci, ha amúgy istenigazából végigpipálja a megrendelő az extralistát? Például a sofőr láthat vele a sötétben, az éjjellátó, gyalogosjelző rendszerrel. Az ML aktívan tartja a sávot, magától visszakormányoz, ha figyelmetlenségből ráfutnánk a csíkra. Az intelligens fényszórók maguktól kapcsolják a refit fel és le, nem vakítva a szembejövőt. Aktív tempomattal tartja a kocsi a követési távolságot, dugóban se koccan neki az előtte menőnek, ha elbambul a pilóta.
Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás
Tolatókamera képén követhetnénk nyomon, ahogy magától beparkol a kocsi. A légrugó az adaptív gátlókkal pazar kényelmet és stabil kanyartartást biztosít. A Harman-Kardon audiorendszer csodásan szól, és persze tévézni is lehet vele. A felni akár 21 collos is lehet! A pohártartó hűti a hideg, fűti a meleg italt tartalmazó doboz vagy bögre alját.
És tudják, mit próbálhattunk ki mindebből a tesztautóban? Semmit. A magyar rendszámos importőri ML specifikációjának összeállításakor a fő szempont alighanem az volt, hogy a kocsi majd könnyen eladható legyen, ha az újságírók kiélték rajta magukat. Ezért van hozzá 93 literes extra tank a záhonyi gázolajcsempészek kedvéért (30 ezer forint), bőrülés (647 000), fűthető-szellőztethető persze, ezt muszáj, hiszen ezt már az én 2004-es céges Mondeóm is tudta (319 000). A legérdekesebb extra a 274 ezer forintos, elektromosan leengedhető vonóhorog volt: ez aztán tényleg egy olyan, elegáns, drága és tulajdonképpen felesleges extra, ami nagyon jól áll egy Mercinek!
Az alaktényező 0,32, ami terepjáró-körökben parádés értéknek számít
21 és fél mázsás Mercedes, négy hengerrel
Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres
Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres
A legmegdöbbentőbb mégsem az volt, hogy milyen – relatíve – pórias a felszereltség. Hanem hogy egy ekkora batárba egy mindössze 2,2 literes, négyhengeres dízelmotort szerelt a gyártó. A downsizing néha még mindig képes mellbevágó jelenségeket produkálni (legutóbb az egyliteres Focus esetében lepődtünk meg ennyire).
És az a legszörnyűbb, hogy nem is hiányzik a nagyobb motor a kocsiból. Tíz másodperc alatti gyorsulás, 200 feletti végsebesség, alig 4000 feletti maximális fordulatszám – ettől még V6 is lehetne elöl. Csak a magasabb fordulaton azért elő-előjövő jellegzetes rezonálva kerregés jelzi, ez az eddigi legkisebb hengerszámú ML.
A csepp kis motorhoz hétfokozatú váltó tartozik, ami remekül gazdálkodik a 150 kilowattal és a lenyűgöző 500 Nm-rel. Jó ez, csupán presztízsokok miatt lehet zavaró a legdurvábban sznob vevőjelölteknek, hogy a BMW SUV-okban már nyolcfokozatú váltó jár a kétliteres dízelhez is.
Unalmas gyári film a kocsiról, szép helyszíneken forgatva
Az alap-futómű sem egyszerű
Ugyan a legmájerebb ML-vevők úgyis légrugóval rendelik majd luxusterepjárójukat, a sima acélrugós változatok tulajainak is lesz majd mivel dicsekedniük a kocsmában a haveroknak, ha a futóművekre terelődik a szó. Az új ML-ben ugyanis már alapáron változó keménységű, elektronikusan vezérelt adaptív lengéscsillapítók járnak a kerekek mellé.
Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé
Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé
Így aztán amilyen nehéznek, keménynek, dübörgősnek tűnik nagyobb tempónál egy-egy durvább úthibán az aszfalton felkeményedő gátlókkal az autó, olyan lágyan, puhán veszi a durva földutakat, amikor terepezésre kerül a sor. A jellegzetesen mercisre, puhára, kényelmesre hangolt elektromos szervokormánnyal is jobb érzés a földúton, mint a szerpentinen manőverezni; az ML-lel furamód minél rosszabb az út, annál jobban érzi magát a sofőr.
Hogy a 4-Matic állandó összkerékhajtásról már ne is beszéljünk. A Mercedes-Benz rá is játszik erre a terepes hangulatra: kartervédős-felezős, középső diffizáras, 600 mm-es gázlómélységet is lehetővé tévő felfüggesztést ad ON&OFFROAD csomag néven – felárért, persze – annak, aki hamar szeretne nagyot amortizálni ML Mercedesén.
Két tanksapka a fedél alatt
És most elérkeztünk az ML 250 CDI Bluetec tesztautó legizgalmasabb pontjához: egy kis kék kupakhoz, ami a gázolaj-töltő nyílás mellett található. Kamionosok már évek óta jól ismerhetik az AdBlue felirat jelentését, de személyautóban még nemigen láttunk ilyesmit. Ezért röviden elmesélem, mi is ez – a teherfuvarozók nyugodtan ugorjanak két bekezdést.
Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett
Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett
Az AdBlue tulajdonképpen 1/3 arányú vizes karbamidoldat (ez az a nitrogénvegyület, ami az emberi vizeletben is nagy arányban megtalálható). Nem helyes adaléknak nevezni, mert nem az üzemanyag-rendszerben fejti ki hatását (ezért is nem keverik a gázolajba közvetlenül), hanem az dízel-katalizátorban (SCR) segít semlegesíteni a káros nitrogén-oxidokat, nitrogénné és vízzé reagál velük.
Az AdBlue -11 fokon megfagy, viszont 250 fok alatt még nem képes eliminálni a nitrogén-oxidokat, ezért bonyolult klímarendszert is be kell építeni mind a tartály, mind az SCR-katalizátor felügyeletére. Még egy apró probléma, hogy az AdBlue erősen korrozív, tehát célszerű ügyelni, hogy ne kerüljön rossz helyre a rozsdásodásra hagyományosan hajlamos autókban.
Rettentő széles autóban rettentő széles műszerfal, tipikus Merci-holmikkal
A Mercedes ugyan általában nem szeret felesleges kényelmetlenséget okozni vásárlóinak, de úgy néz ki, az Euro VI-ot másképp, mint AdBlue-val, nem tudja teljesíteni a csillagos dízelmotor.
Katalógus szerint 6,2 litert kellett volna tankolnunk százon, de ilyesmire nem is számítottunk, az EU-standard szerinti mérésnek semmi köze a valósághoz, legfeljebb az egyes modellek összehasonlítására jó. De így is örültünk a kútnál, mert nem hittük volna, hogy egy ekkora kocsi tíz alatt képes enni, összkerékkel, automatával.
Az ML 250 CDI Bluetec vegyes üzemben nem sokkal fogyasztott nyolc liter felett nálunk, ez a 93 literes túratankkal 1100 kilométer feletti hatótáv. Ehhez jön még egy-egy liter 130-150 forintos AdBlue húsz-huszonöt literenként, ami 130-150 forint / liter, vagyis nem emeli érzékelhetően az autózás költségeit. Maximum egy kis kényelmetlenséget jelent, hogy időnként duplán kell tankolni. Egy tanksapka helyett kettő? Extra trutyi fecskendezése a füstgázba? Külön hűtő-fűtőrendszer a kipufogórendszerbe? Hagyni kéne már a fenébe ezt a belsőégésű kínlódást, nem?
A magunk részéről alig várjuk az első elektromos ML-generációt!