A Scania történészei összefoglalták a cég katonai járműgyártásának történetét.
A Scania az elmúlt száz év folyamán fejlett technológiájú járművekkel látta el számtalan ország békefenntartó és védelmi erőit. Ezek a járművek a vállalat moduláris gyártási rendszerébe illeszkednek, így könnyen átültethetőek beléjük a polgári alkalmazások gyártása során szerzett fejlesztési tapasztalatok, illetve kihasználhatóak a gyártási mennyiségből eredő előnyök.
A Scania moduláris rendszerének legfontosabb tulajdonsága, hogy szinte végtelen lehetőséget ad különböző járművek kialakítására, miközben ehhez csak korlátozott számú építőelem felhasználására van szükség. A rendszer kivételesen széles lehetőséget kínál az ügyfeleknek, akik így a járművet bármilyen fuvar-, illetve munkafeladathoz teljes egészében testre szabhatják.
A Scania moduláris gyártási rendszere az 1930-as években jött létre, és azóta rengeteget fejlődött. A rendszer közismert rugalmasságáról, valamint arról, hogy bármilyen alkalmazásra könnyen adaptálhatóak az így készült járművek. Emelett legalább ilyen fontos a könnyű szervizelhetőség, az alkatrészellátás egyszerűsége, illetve a szerelők könnyebb betanítása. Az utóbbi években a rugalmasság, illetve a Scania kiterjedt szervizhálózatának könnyen elérhető szervizpontjai jelentették a legnagyobb előnyt a világ különböző részein dolgozó békefenntartó erők számára.
A Scania harctéri fejlesztéseinek mérföldkövei:
1912. április 2-án a svéd hadsereg megkezdi egy Scania-Vabis tehergépkocsi hosszútávú tesztelését. A katonai vezetők hivatalos véleménye: ?A jármű jól szerepelt a teszteken és alkalmasnak kell tekinteni katonai használatra olyan utakon, ahol tehergépkocsik közlekedése lehetséges.?
1916: a svéd hadsereg egy kéttengelyes, összkerékmeghajtású és -kormányzású járművet rendel a Scania-Vabis-tól. A Scania-Vabis etanolüzemű tehergépkocsit szállít a Svéd Védelmi Minisztériumnak.
1924: a Scania-Vabis folytatja az alternatív üzemanyagok tesztjét (etanol, generátorgáz).
1936: a Scania-Vabis bemutatja első dízelmotorját, a Royal névre keresztelt blokkmotort. Ez az első olyan Scania motor, amely szabványosított alkatrészeket használ, illetve a moduláris gyártási rendszert is ennél a motornál vezették be a svédek. A Scania-Vabis megkezdi több száz darab harckocsimotor szállítását a svéd hadsereg részére. A hadsereg a szikragyújtású motorokat preferálja, ezért a Scania-Vabis kifejleszt egy speciális porlasztót, amely extrém dőlésszög mellett is működőképes lehet.
1939-1945: a második világháború alatt a Scania-Vabis, csakúgy mint sok más svéd nehézipari vállalat, katonai felszerelések gyártására áll át, például tankokat gyárt, valamint egyéb berendezések számára készít motorokat.
1943-1946: a Scania megkezdi 262 darab SKPF m/42 elnevezésű páncélozott szállítójármű leszállítását a svéd hadsereg részére. Ezek a járművek nagyon sokáig szolgálatban maradnak, miközben többször felújítják őket, majd az ENSZ békefenntartó küldetéseiben is részt vesznek a 2000-es években.
1949: a Scania-Vabis által gyártott összes motor közvetlen üzemanyag-befecskendezést kap.
1960-1962: összesen 440 darab Scania-Vabis LA82 6×6-os, hangyász becenevű teherautó kerül leszállításra a svéd védelmi erők részére. A járművek 10 literes turbófeltöltésű motorja 200-220 lóerő leadására képes. Ezeknek a nagy mozgékonyságú off-road tehergépkocsiknak főleg a tüzérségi felszerelések vontatásánál veszik hasznát. Némelyiket nagy teherbírású műszaki mentőként, illetve darus felépítménnyel használják.
1961: a Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójárműveket az ENSZ békefenntartói használják Kongóban. A brazil hadsereg teszteli a SKPF m/42 páncélozott szállítójárművet.
1962: a svéd fegyveres erők 400 darab motort rendel, melyeket többek között repülőgépek indításához, mobil áramtelepekhez, illetve készenléti áramforrásként használnak.
1965-1971: nagyjából 1000 darab Scania L36/L50 tehergépkocsit szállítanak a svéd védelmi erők részére. A 4×2 járművek négyhengeres motorjait a normál hathengeres 7 literes motorokból alakítják ki. A gépkocsikat leginkább mobil üzemanyagtöltőként, illetve a tábori konyhák szállítására használják.
1971: az off-road járművek új generációjának prototípusait, az SBA111-t (4×4) és a SBAT111-t (6×6) a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával (FMV) közösen fejlesztik. A járművek kiemelkedően rugalmas vázzal, hosszú rugóúttal rendelkeznek, így kiemelkedően mozgékonyak. A vezethetőség megkönnyítése érdekében egy speciális, off-road funkciókat is tartalmazó automata sebességváltó is készül, amit később polgári járművekbe is beépítenek.
1974: A Scania és az FMV innovatív megállapodást ír alá azzal a kikötéssel, hogy a beszállító megkaphat egy másik nagyértékű szerződést, amennyiben a karbantartási és javítási költségeket az elvárt szinten tudja tartani.
1975: összesen 3500 darab SBA111 (4×4) és SBAT111 (6×6) gyártását kezdi meg a vállalat, amelyből 2700 darab a svéd fegyveres erők részére készül.
1976: a finn védelmi erők 34 darab SBAT111 (6×6) járművet rendel.
1985: több mint 25 év szolgálat után a Scania-Vabis LA82 járművek még mindig jó állapotban vannak. Körülbelül 300 járművet felújítanak és emelőhorgos felépítménnyel látnak el, hogy a következő tizenöt évben hídelemek szállítására használhassák őket.
1986: Scania járművek lépnek szolgálatba az ENSZ libanoni missziója alatt. A Scania leszállítja első járművét Norvégia, a NATO egyik tagországa számára, amely egy 1811 darabos, 1986 és 1996 között teljesítendő rendelés része.
1987: a Scania 660 darab SBAT111 (6×6) járművet szállít Indiába, valamint 90 darabot Svédországba.
1989: a Scania motorokat szállít a szintén svéd gyártmányú Combat Vessel 90 hadihajók számára. Összességében már több mint 500 darab hajtómű és kisegítő motort adtak át a svéd tengerészetnek.
1993: a Scania leszállítja az első V8-as motort a CV 90 harci járművek részére. Összesen több mint 1000 ilyen motort gyártottak. Az utólagosan rakéta elleni védelemmel felszerelt Scania tehergépjárművek megkezdik szolgálatukat az ENSZ égisze alatt Boszniában.
1996: a Scania teljesíti első rendelését a francia hadsereg számára. A Scania közel 1000 motort szállít a spanyol védelmi erők páncélozott szállítójárművei részére.
1998: a Scania leszállítja az első NATO által specifikált járművet a belga hadseregnek. Scania tehergépkocsikat használnak a szaharai ENSZ misszióban.
1999: Scania tehergépkocsikat szolgálnak a koszovói, NATO által vezetett ENSZ misszióban.
2001: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a portugál hadsereg számára. A Scania első alkalommal szállít akna és rakéta elleni védelemmel ellátott tehergépkocsikat. A Scania tehergépkocsijait használják Afganisztánban is. Az első alkalom, hogy a Scania javítási és karbantartási szerződést köt egyik hadiipari ügyfelével (Finnország).
2002: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ausztrál hadsereg számára. A Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójárművek 60 év szolgálat után visszavonulnak.
2003: a holland hadsereg 555 darab Scania 8×8 tehergépkocsit vásárol, legtöbbjüket védelmi rendszerrel felszerelve.
2004: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ír hadsereg részére.
2004-2013: a Scania 700 motort szállít a lengyel hadsereg páncélozott szállítójárművei részére.
2005: Scania tehergépkocsikat használtak az ENSZ libériai missziója során. A Scania több száz motort szállít finn páncélozott szállítójárművekbe.
2006: a Scania teljes élettartamra szóló javítási és karbantartási szerviz-szerződéseket köt a holland hadsereg 555 teherautójára.
2007: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az algériai hadsereg számára. Scania tehergépjárműveket használ az EUFOR Csádban.
2009: a Scania G-szériás, négytengelyes, összkerékhajtású tehergépkocsikat szállít a finn hadsereg részére. A megállapodás értelmében, a járművek mellé javítás, karbantartás és oktatás is jár. A Scania egy hat évre szóló javítási és karbantartási megállapodást köt a finn hadsereggel mintegy 200, korábban beszerzett járműre vonatkozóan. A Scania több évre szóló szállítási szerződést írt alá közúti járművekről a finn hadsereggel. A Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a német hadseregnek.
2010: a Scania szerződést írt alá Luxemburggal 31 darab komplett jármű leszállítására, amelyek közül 13 akna és rakéta elleni védelemmel van ellátva.
2011: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a török hadsereg számára.
2012: a 35 évvel korábban a svéd védelmi erők számára szállított SBA111 és SBAT111 járművek közül nagyjából 1500 darab még mindig szolgálatban van.