Ha kalapos-skodás öregurak, nemtörődöm yuppie-k vagy csak egyszerűen lusta úrvezetők vagyunk, talán hajlamosabbak vagyunk gyorskölcsönt felvenni a reklámok nyomásának engedelmeskedve, hogy abból vegyünk új szélvédőt a kocsira a sarki autósboltban. Alighanem csekken, negyedévente fizetgetjük a kötelező biztosítást, fordulónapon eszünkbe se jut váltani kedvezőbbre, és cascót is azért kötünk pont a kiszemelt biztosítónál, mert tetszett a plakátjukon, hogy „Most olcsóbb!”
4000-8000 eurós jutalmak
Pályamatricáért külön bemegyünk a benzinkútra a hétvégi balatoni kirándulás előtt, odaadjuk a gyűrött tízezrest a kutasnak tankoláskor bemondásra, és akár listaáron is képesek vagyunk kápéban leadni a rendelést álmaink Suzukijára, BMW-jére, Passatjára, ha nyerünk a lottón.
És közben azt gondoljuk, így egyszerűbb, még tán olcsóbb is, mintha használnánk az információtechnológiát. Pedig dehogy! Az internet és a telefonos szolgáltatások temérdek pénzt vagy időt (ami ugyanaz) spórolhatnak nekünk.
Autóvásárlás
Magyarországon a listaár amolyan vicc-féle dolog. Az importőrök sokszor automatikus fél-egymilliós kedvezményeket adnak, flottakedvezményt ígérnek már egy kocsira is, az ajándék gumiszőnyegről már nem is beszélve. De ez csak az, amit maguktól mondanak, tehát ami nekik még bőven jó üzlet. Az internet korában ne elégedjünk meg ennyivel!
Ha nagyjából tudjuk, mit akarunk venni, a minimum, hogy egy kör-emailben megszólítunk minél több kereskedőt (email-címet a márkaimportőr kereskedői oldalán szinte minden szalonhoz találunk): kedves XY Autószalon – szeretnék venni egy új Z modellt önöktől; legyen szíves értesíteni, mi a legkedvezőbb ajánlat, amit tud nekem nyújtani. Urambocsá’ meg is fordíthatjuk a dolgot: érdekel a Z modell, van rá ennyi forintom, ennyi hitelig vagyok hajlandó elmenni, mi a legjobb ajánlata; milyen extrák, milyen fizetéskönnyítések férnek bele?
A bejövő válaszokból kezdhetjük sejteni az autó nagyjából reális árát, innen indulhat a konkrét alku a komolyan vehető kereskedőkkel.
Biztosítás
Ha hiszünk a biztosítók reklámjainak, és egy bizonyos szolgáltatóhoz megyünk szerződést kötni, biztosan nem a számunkra legelőnyösebb üzletet csináljuk meg (minek ölne pénzt egy szolgáltatás hirdetésére egy biztosító, ha nem akarna sokat keresni vele?). És az is valószínű, hogy az éves forduló lejártakor a biztosító nem fog magától jelentkezni, hogy hahó, ha újrakötöd a szerződést, kevesebb pénzt kérünk majd el tőled! Ezért érdemes kötelező biztosítást netes brókernél kötni.
A netrisk.hu, biztositas.hu és társai a teljes biztosítási piacot kínálják adatbázisukban, emlékeztetnek a fordulónapra emailben, és a teljes adminisztráció gondját leveszik a vállunkról. Az egész éves díjat befizethetjük egyszerre egy átutalással, ami átlagosan 5-15% további kedvezményt jelent a csekkes-negyedéves szokásos fizetési rendhez képest. Tíz perc otthoni kattintgatással tízezreket spórolhatunk meg éves szinten, és nem kell megvárnunk a végtelen fénymásolásokat, nem kell ezerszer kitölteni az adat-mezőket a biztosító irodájában.
A netes alkuszcégek természetesen a casco-biztosításokat is megkötik helyettünk.
Tankolás
Megdöbbentő megfigyelni egy-egy benzinkútnál, hogy a mai napig is milyen sokan fizetnek készpénzzel a benzinkutakon. Érthetetlen, miért nem kártyával fizet mindenki. Talán mert nem gondolnak az alábbi tényekre:
Ha a kúton húzzák le a kártyámat, és nem én vettem ki vele pénzt az automatánál, a tranzakciós díjat a benzinkút állja, nem én.
Ha kártyával fizetek, fizetéskor a terminálon is ellenőrizhetem, hogy tényleg annyit fizetek-e, amennyit a kútoszlop számlálója mutatott.
A legtöbb bank sms-t küld a tranzakcióról, ami egy újabb lehetőség kör a korrekt fizetésről.
A kártyás fizetéssel megfosztom a kutast az esetleges manipulációs lehetőségektől.
Pályamatrica
Vadonatúj szolgáltatás az Állami Autópálya-Kezelőtől, hogy már interneten is vehetünk matricát (furcsán beégett ez a szó a köztudatba, pedig már semmiféle öntapadós címke nincs a rendszerben). A netes matrica-vásárlással kiküszöböljük azt a lehetőséget is, hogy a kutas esetleg I helyett J-t üssön be, ami gyakori hiba, és drága mulatság szokott lenni később.
Alkatrészvásárlás
Jártunkban-keltünkben sokszor látunk olyat, hogy begurul az autós a szervizbe, és kicseréltet egy defektes gumit, elvégeztet egy olajcserét ad hoc módon, fizet, távozik.
Mi nem így csináljuk. Ha új gumi kell, keresünk egy, de inkább több netes gumibrókert (például a miénket: gumi.vezess.hu), és ha meg nem is rendeljük azonnal a megfelelő abroncsot, legalább látjuk, mennyi a nagyjából reális ár érte.
Az is mosolyogtató, amikor a márkaszervizek reklámjaikban ingyenes olajcserét ígérnek. Ilyenkor érdemes elengedni egy telefont, mielőtt odagurulunk a kocsival, és megkérdezni: mennyibe kerül az olaj és a szűrő a művelethez, és mit töltenek be, szerelnek fel a kocsira. Aztán pár kattintás, és már ki is derülhet, hogy a literenként 2000 forintos olajat a duplájáért számolja fel az akciós szolgáltatásért a szerviz, és az 1500 forintos szűrő is 4000 lesz majd a kasszánál.
Vagyis: ha megrendeljük egy netes szakboltból a holmikat, és magunk visszük az olajat, szűrőt a cseréhez, a munka elvégzéséhez szükséges rezsióradíjjal együtt is sok ezerrel beljebb lehetünk, mintha kértük volna az akciós szolgáltatást.
Cikkünk a Pénziránytű Alapítvány támogatásával készült. Hasznos információk a pénzügyekről a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon. Pénziránytű a Facebookon: facebook.com/mindennapipenzugyeink.