A mobilitás adta szabadság újdonságát, örömét egy ma gyártott autó sem tudja megadni. Életünk természetes részévé váltak, és pont ez gátolja, hogy később legendák legyenek. Egy Ford Focus, vagy Opel Astra körül sosem alakul ki olyan hatalmas, fanatikus rajongás, mint a közlekedést forradalmasító első tömegmodelleknél.

Ezért dobban meg a világon sok ezer autóhívő szív, ha a hívószó a britek nagy büszkesége a Mini. A klasszikus népautóból több mint 5.000.000 darabot gyártottak, amely az évtizedek során ikonná, életformává lett.

A Mini története során több márkanév alatt szerepelt, leggyakrabban a szülő BMC két fő gyártója adta a nevet, az Austin és a Morris
Ez a pipi nem gyári extra

Ez a pipi nem gyári extra

Ez a pipi nem gyári extra


A világméretű rajongás gócpontja ezen a hétvégén nem máshol, mint Balatonfüreden található meg. A magyar klub kitartó munkájának köszönhetően egzotikus tengerpartok, német fekete fenyvesek helyett idén a Balaton hűs habjai mellett gyűltek össze a Mini fanatikusok. Az 1978 óta megrendezésre kerülő megatalálkozó eddig javarészt Nyugat-Európai országok adtak helyszínt, ezért komoly fegyvertény, hogy 2012-ben sikerült hazánkba csábítani az éves nagy bulit.

Nem kevés munka fekszik ebben, a klubok nem baráti sörözések alatt döntik el a helyszínt. Prezentálni kell, de nem elég egy Powerpoint vetítés, a magyar klub egységes öltözettel, dizájnnal, profi filmmel készült, ötven fő utazott Németországba a nagy győzködésre. Az elnyert rendezés népszerűsítésében oroszlánrészt vállalt a tetején fényben fürdő kerek reklámtáblát hordó „nyalókás” autó is, amely az előző évek kisebb találkozóin hirdette a magyar eseményt.

A Mini Mock mókás külsejű szabadidőautó, terepjáró, de főleg guruló életérzés

A Mini Mock mókás külsejű szabadidőautó, terepjáró, de főleg guruló életérzés

A rendezvény jellegét tekintve inkább mondható egy gigantikus veterántalálkozónak, mint egy fesztiválnak. Egy Honda, vagy Alfa Romeo találkozóhoz képest csendes, visszafogott a hangulat, csak a ritka és egyedi autók tömkelege emeli a pulzusszámot. Persze ez kellő vonzalommal megáldva bőven elég, hogy beinduljon a nyáltermelés. Az angol gép minden fellelhető formája képviselteti magát, avatatlan szemnek fel sem tűnnek az apró különbségek, de az 1959-2000 között gyártott Mini ezerféle változatot élt meg.
Mr. Bean hangulatban

Mr. Bean hangulatban

Mr. Bean hangulatban


A nyugodtan ejtőző kempingezők között sétálva bő számban akadt Mini Countryman, sportos Cooper S, Mini Pick-up, terepre szánt mókás Mini Mock. Bármikor utána fordulunk ezeknek egy szürke hétköznapon, de a Mini mennyországban csak átlagautók. Itt egy ritka Riley Elf kell a kitünéshez, háromdobozos elrendezéssel, álló króm hűtőráccsal. Bár ebből is gyártottak harmincezer darabot, mára nagy részük elporladt, a világtalálkozón pénteken én csak egyre bukkantam, azon is magyar rendszám volt.

Nem kellett sokat kutatni Mini 1275GT után sem, az egyik sarokban hatalmas kereken guruló Mini Monster Truck-ra bukkantam, és több hosszított limuzin is növelte a találkozó fényét. Bár tomboló hangulat helyett családi pihenés lengi körbe a kempinget, azért akad itt program bőven. A szokásos össznépi felvonuláson, túrákon túl díjat kap a legrövidebb, legerősebb, leghangosabb, legrégebbi, legmesszebbről jött és legeredetibb Mini.

Ilyen üzemanyag-betöltő nyílást ma tízmilliókért sem kapunk

Ilyen üzemanyag-betöltő nyílást ma tízmilliókért sem kapunk

A zsebben csörgő aprót pedig a szokásos bazáron kívül angol és német Mini-alkatrész gyártó és forgalmazó cégek várják, amelyek nem ismernek lehetetlent, szinte minden alkatrész beszerezhető náluk. Összesen több mint 1200 autót vártak a szervezők, Nyugat- és Közép-
Egy magyar Mini a Queen előtt tisztelgő festéssel

Egy magyar Mini a Queen előtt tisztelgő festéssel

Egy magyar Mini a Queen előtt tisztelgő festéssel


Európa összes országából, brit, német, svájci és francia rendszámokat láttam szép számmal ,de akadt pár egzotikus darab, volt aki Máltából utazott a találkozóra. 

Eddig egy árva szót sem ejtettem az új generációs MINI-ről, és a hangulat igazi sava-borsát adó sem találunk egy képet sem róluk. Pedig voltak, csak varázslat nem lebegett körülöttük. Lehet megérnek egyszer majd rá, de kételkedem. Egy generáció jelképe, a szabadságot adó automobil mellett az újrakevert verzió műanyag utánérzésnek hat. Komoly pénzért mért presztízshangulat, ami pont ezzel megy szembe az elődöt teremtő gondolatnak.