Kollégám az A3-as bemutatója előtt azt jósolta, hogy az utóbbi időkben próbált Audikhoz hasonlóan ebből is úgy szállunk majd ki, hogy ennyi, nincs tovább, az Audi ebben a kategóriában is megcsinálta az etalont. És valóban valami hasonló történt a menetpróbán.
A belépőmodell ára 5,7 milliótól indul majd

A belépőmodell ára 5,7 milliótól indul majd

A belépőmodell ára 5,7 milliótól indul majd


Kintről a lámpák újak, és van szép él a kocsi oldalán, amin megáll a por. Ránézésre csupán egy erős ráncfelvarrásnyi változás látszik a kocsin, pedig az A3-as teljesen új, a padlólemeztől a motorig. A harmadik generációs A3-as hosszban szinte teljesen megegyezik az előző modellel – 4,24 méter -, és a tengelytáv is csak csekély mértékben, két centiméterrel nőtt, 2,6 méterre.

Elejét nagyméretű, hatszögletű hűtőrács, a jellegzetes formájú, LED-es nappalifénnyel kiegészített fényszóró uralja. Később tisztán LED-es fényszóró is érkezik majd az A3-ashoz.
Befutott a harmadik generációs A3-as 80

A3 történelem

Az első A3-as 1996-ban debütált, 4,15 méteres hosszával, 2,51-es tengelytávjával a kompakt kategória közepébe csapódott. Az A3-ast a gyár az első prémium-kategóriás kompaktként emlegeti – csak egy évvel később érkezett a Mercedestől az A-osztály – főleg a belső gazdag felszereltsége és a kidolgozás minősége miatt. A keresztbe beépített négyhengeresek 1,6 és 1,9 literes lökettérfogattal érkeztek, 90 és 180 lóerő közötti teljesítménnyel. Kezdetben ötfokozatú manuális váltó járt hozzá. 1999-ben ötajtós és a sportos, 211LE-s S3-as bővítette a választékot, amely 2001-re 225 lóerősre izmosodott. Az első szériás A3-as 2003-ig futott, és 900 ezer darabot adtak el belőle.

Befutott a harmadik generációs A3-as 81

A második generáció 2003-tól érkezett, amely elődjénél is népszerűbb lett, összesen 1,8 millió darabot értékesítettek belőle. Karosszériája 4,2 méteresre nyúlt, 2,58 méteres tengelytávval. 2009-ben a downsizing jegyében 1,2-es, turbós benzinmotorral bővült a motorválaszték, amely 105 lóerőt teljesített, míg a motorpaletta másik végén a 3,2 literes 250LE-s V6-os állt. A legerősebb dízel kétliteres, 170 lóerős volt, amit A3-asba lehetett rendelni, míg a legtakarékosabb, papíron 3,8 litert fogyasztó 1,6-os TDI 2010-ben került a listára. 16 éves történelme során az A3-as modell az Audi egyik fontos pillérérvé nőtte ki magát, a márka teljes autóeladásának ötödét teszik ki az A3-asok.

Hatékony fogyókúra

Nagyobb lett, de csak kicsit lett hosszabb a kasztni és a tengelytáv

Nagyobb lett, de csak kicsit lett hosszabb a kasztni és a tengelytáv

Nagyobb lett, de csak kicsit lett hosszabb a kasztni és a tengelytáv


Az 1,4-es TFSI motorral felszerelt, alapnak kikiáltott A3-as durván nyolcvan kilóval lett könnyebb, mint a korábbi változat. A karosszériát, az utascellát felépítő, spéci megoldással  – ezer fokosra hevített acéllemezt kétszáz fokosra hűtik a vízhűtéses présgépben – edzett anyagok alkalmazásával tették 18 kilóval könnyebbé, és az első sárvédő, illetve a motorháztető is pillekönnyű alumíniumból készült, amivel további 9 kg-ot dobott le az A3-as.

Emellett még a futóműben is megszaporodott az alumínium, valamint a motorblokkot is sikerült jóval könnyebbre építeni és az utastérben is könnyítettek a berendezési tárgyakon. Üzemanyag-felhasználásban is jobb lett az új modell az elődnél, átlagosan 12 százalékot sikerült lefaragni. Később még ennél is lesz takarékosabb A3-as, az 1,6-os TDI motorral, papíron 3,8 literes átlagfogyasztással.

Különös pillanat, a formatervező éppen formatervez:

a videó a hirdetés után indul
Kényelmes, tágas, jószagú, rendesen megépített belső

Kényelmes, tágas, jószagú, rendesen megépített belső

Kényelmes, tágas, jószagú, rendesen megépített belső


Belsejében rend és jó ízlés uralkodik, mindenféle hivalkodó giccs nélkül. Menetpróbákra általában a cifrább belsejű autókat hozzák el, amiket vezethettünk, azok is ilyenek voltak. Szívesen megnéztünk volna egy szerényebb felszereltségű példányt is, de erre nem volt esélyünk. Ennek ellenére valószínű, hogy a kidolgozás, hangulat ott is hasonló lenne, csak a kulcs nélküli indítás, illetve a középen trónoló, nyilván méregdrága touch-pad-ként is funkcionáló tekerentyűt keresnénk hiába. Meg a bőrillatot.

Befutott a harmadik generációs A3-as 84
Kabinja kategóriájának talán legjobban sikerült darabja. Igaz, ezt úgy nem nehéz, hogy ez a legfrissebb modell.  Akár a nemrég bemutatott A4-esben, ebben is minden kezelőszerv, kapcsoló a végletekig átgondolt helyen van, és a működtetésükhöz szükséges erőtől a hangjukig minden szinte kínosan kitalált. Rácz úr tudna erről mesélni, hiszen nemrég komoly bemutatót kapott abból, kik és mennyire aprólékosan találják ki, mitől lesz tökéletes egy Audi belseje.

Sokat dolgozott a gyári fényképész is, nem lenne illő, ha nem mutatnánk meg a fotóit. Katt a képre!

Utasterében talán az agyonbonyolított – állítható fókuszú légbeömlő – lóg ki valamelyest az elegáns, letisztult formák közül. Cserébe igazi remekmű, több tucatnyi darabból épül fel, és nem csak öncélú mérnöki agymenés, hanem valóban használható berendezés, irigylésre méltó mozgáskultúrával, hangokkal. Vezetéstámogató rendszerekkel is gazdagon kistafírozták az A3-ast, így adaptív sebességtartó automatika, holttérfigyelő, aktív sávtartó asszisztens is mind megtalálható benne.           

Három ajtóval is tágas

Ijesztően precíz kivitelezés

Ijesztően precíz kivitelezés

Ijesztően precíz kivitelezés


Háromajtósként a hátsó sor helykínálatától kissé féltem, de nem volt miért. A hátrajutás ugyan nem a legkényelmesebb, de ha már túljutottunk a bejárati szűkületen, akkor sem a lábtérre, sem a fejtérre nem lehet panasz. Hiába, itt nincs meredeken mélybe zuhanó tetőív, cserébe a hátsó sorban ülők sem gyűlölik meg a kocsit, csomagtartója pedig 365 literes.    

Ha akarja, kéthengeres lesz

Többféle motort is próbáltunk, de mind között az új 1,4-es, 140 lóerős, hengerlekapcsolásos benzines volt a legnagyobb szám. Így értelemszerűen ezzel kezdtünk. Ez a motor képes takarékon is ketyegni, ha éppen nem sietünk sehová, a négyből két hengert kikapcsol a rendszer. Sem benzint, sem levegőt nem kapnak a lekapcsolt hengerek, csak szépen, önmaguk szórakoztatására futkosnak fel, s alá a dugattyúk.

Klasszikus óraelrendezés

Klasszikus óraelrendezés

Klasszikus óraelrendezés


Mivel a kormány mögül ebből nem sokat érezni, így a műszerfalon apró jelzés tájékoztat arról, hogy kéthengeressé vált az autó. A rendszer a második és negyedik hengert menti fel a meló alól, és már hármas fokozattól, 30km/órás tempótól kéthengeressé válhat az autó, egészen 130km/órás tempóig.

Amikor pedig mind a négy henger dolgozik, akkor szenzációs a motor. Eleinte azon is megrökönyödtünk, hogy a kanyargós úton 1200-as fordulattól is remekül elindul az autó, de gonosz módon tovább feszítettük a húrt és a motornak még 1000-es fordulat alól is sikerült mindenféle rángatós agónia nélkül meglódítani a kasztnit.   
Befutott a harmadik generációs A3-as 87 Mennyi?


Pontos árakat a bemutatón nem tudtunk meg, de azt elárulták, hogy nagyjából 5,7 milliótól indul majd az új A3-as árlistája, az 1,2-literes TFSI-motorral. Egyelőre csak a háromajtós érkezik szeptemberben, de várhatóan februártól lesz belőle ötajtós kivitel is – ezeket Ingolstadtban gyártják, míg a négyajtóst és a kabriót itthon készítik majd, a nemrég meglátogatott, még félkész győri Audi gyárban.

Kezdetben egy dízel és kétféle benzines motorral érkezik az A3-as, 1,4 és 2 liter közötti lökettérfogattal, 122 és 180 lóerő között. Kézi és S tronic váltóval érkeznek az A3-asok és elsőkerék-hajtással. A quattro-hajtást majd később, az erősebb motorokkal együtt kapja meg a modell.