Mintha Natalie Portman-t vetkőztetnénk, csakhogy a kéjes játékot a mellek közül kibukkanó szőrcsomó lohasztja le. Esetünkben ez a mókaromboló szőrcsomó az automataváltó.
A BMW részéről telitalálat volt a MINI felélesztése. Tiszta lövés, többször nyúzható rókabőr, és a bajorok mesterien fejtik le a használható rétegeket. Volt itt már zárt és nyitott, családiasított Clubman, hízlalt Countryman, majd jött az igazi mérgezett egér, a Roadster. Ha lehunyt szemmel csak a vezetés élményére koncentrálunk, akkor ebben a verzióban fedezhetjük fel a legkomolyabb koncentrációban az előd hangulatát. A forma már más kérdés, a tetőnek csúfolt buborék nem tarolt a nagyközönség előtt, de most ez a hiba is elhárult, hogy megkapjuk a tökéletes MINI-t!
Megskalpolt angol
Mindez a tetőt nélkülöző Roadsternek köszönhető, ami a gokartszerű vezetési élmény mellé égboltig tartó fejteret ad extraként. A Roadster S nem szakít a bevált recepttel, a külső elemeket mind láttuk már az előző modelleken. Kapunk krómkeretes fényszórókat elől hátul, klasszikus szintén tükröződő kilincseket, és végső harci díszként két fekete „erőcsíkot” amelyek 20-30 virtuális lóerővel dobják meg az autó látványteljesítményét.
Az összkép nyitott tetővel teljesedik ki, nincs buborék, nincs tető, csak egy kerekre csiszolt hasáb, magához mért hatalmas kerekekkel. Személyes ízlésemnek túl tömött, a nyúlánkabb, hosszú orrú roadsterek közelebb állnak a szívemhez, de az össznépi fejforgatás, és a bringáról majd leeső bámészkodók meggyőztek, a MINI báj tető nélkül is működik.
Örömautó csiricsáré csomagolásban
1/33 Erős szél csapkodja fülünket, 90 km/óra felett már kihívás a MINI Roadster terelgetése
Erős szél csapkodja fülünket, 90 km/óra felett már kihívás a MINI Roadster terelgetése
Fotó megosztása:
2/33 A vászontető könnyű és egyszerű, illik a MINI karakteréhez
A vászontető könnyű és egyszerű, illik a MINI karakteréhez
Fotó megosztása:
3/33 Öt másodperc elég a nyitáshoz, kar elfordít, tető hátralök, ilyen egyszerű!
Öt másodperc elég a nyitáshoz, kar elfordít, tető hátralök, ilyen egyszerű!
Fotó megosztása:
5/33 A megszokott MINI belső, a sohasem megszokható, praktikumot hírből sem ismerő formákkal, megoldásokkal
A megszokott MINI belső, a sohasem megszokható, praktikumot hírből sem ismerő formákkal, megoldásokkal
Fotó megosztása:
6/33 Az elektromos ablak nem automata, így végig nyomni kell, ha teljesen le illetve fel akarjuk húzni
Az elektromos ablak nem automata, így végig nyomni kell, ha teljesen le illetve fel akarjuk húzni
Fotó megosztása:
7/33 A levesestál a belső formaterv alapköve, kár, hogy teljességgel használhatatlan
A levesestál a belső formaterv alapköve, kár, hogy teljességgel használhatatlan
Fotó megosztása:
9/33 A fejünk fölé is jutott pár felesleges gomb
A fejünk fölé is jutott pár felesleges gomb
Fotó megosztása:
10/33 A BMW iDrive rendszere lapul a pöcök mögött, irányítása menet közben rendkívüli baleseti tényező
A BMW iDrive rendszere lapul a pöcök mögött, irányítása menet közben rendkívüli baleseti tényező
Fotó megosztása:
11/33 A hifi ötcsillagos, úgy téptek a Metallica riffek, hogy majdnem kiestem a hajam alól
A hifi ötcsillagos, úgy téptek a Metallica riffek, hogy majdnem kiestem a hajam alól
Fotó megosztása:
13/33 Bivalyerős és takarékos az 1.6 literes motor, egyenletesen élénken pörög fel, tökéletes a MINI mozgatásához
Bivalyerős és takarékos az 1.6 literes motor, egyenletesen élénken pörög fel, tökéletes a MINI mozgatásához
Fotó megosztása:
14/33 Az S jelölés 184 lóerőt jelöl, nem árt leellenőrizni meglétét, mielőtt kiállunk versenyezni egy MINI ellen a pirosnál
Az S jelölés 184 lóerőt jelöl, nem árt leellenőrizni meglétét, mielőtt kiállunk versenyezni egy MINI ellen a pirosnál
Fotó megosztása:
15/33 A méretes sílécalagúton keresztül könnyen elérhetőek a csomagok
A méretes sílécalagúton keresztül könnyen elérhetőek a csomagok
Fotó megosztása:
17/33 Használható csomagtér (280 l) egy kétüléses kabrióban! Ilyet sem látunk minden nap.
Használható csomagtér (280 l) egy kétüléses kabrióban! Ilyet sem látunk minden nap.
Fotó megosztása:
18/33 A fart a vérpezsdítően durrogó középre helyezett kipufogó uralja
A fart a vérpezsdítően durrogó középre helyezett kipufogó uralja
Fotó megosztása:
19/33 Nincs buborék, nincs tető, csak egy kerekre csiszolt hasáb, magához mért hatalmas kerekekkel
Nincs buborék, nincs tető, csak egy kerekre csiszolt hasáb, magához mért hatalmas kerekekkel
Fotó megosztása:
21/33 Teljes oldalnézetből túl tömör a forma
Teljes oldalnézetből túl tömör a forma
Fotó megosztása:
22/33 A futóművet mintha gránitból faragták volna, olyan kemény
A futóművet mintha gránitból faragták volna, olyan kemény
Fotó megosztása:
23/33 Roadster S nem szakít a bevált recepttel, a külső elemeket mind láttuk már az előző modelleken.
Roadster S nem szakít a bevált recepttel, a külső elemeket mind láttuk már az előző modelleken.
Fotó megosztása:
25/33 Nem csoda, hogy mindenki megbámulta, a Mini szinte ordít a figyelemért
Nem csoda, hogy mindenki megbámulta, a Mini szinte ordít a figyelemért
Fotó megosztása:
26/33
Fotó megosztása:
27/33
Fotó megosztása:
29/33 A farból kiemelkedő szárnyat álló helyzetben gombnyomással is aktiválhatjuk, csak a látvány kedvéért
A farból kiemelkedő szárnyat álló helyzetben gombnyomással is aktiválhatjuk, csak a látvány kedvéért
Fotó megosztása:
30/33 Mintha Natalie Portman-t vetkőztetnénk, csakhogy a kéjes játékot a mellek közül kibukkanó szőrcsomó lohasztja le. Esetünkben ez a mókaromboló szőrcsomó az automataváltó.
Mintha Natalie Portman-t vetkőztetnénk, csakhogy a kéjes játékot a mellek közül kibukkanó szőrcsomó lohasztja le. Esetünkben ez a mókaromboló szőrcsomó az automataváltó.
Fotó megosztása:
31/33 A közvetlen, sportos vezetési élmény minden MINI sajátja, de erre a Roadster S még rátesz egy lapáttal.
A közvetlen, sportos vezetési élmény minden MINI sajátja, de erre a Roadster S még rátesz egy lapáttal.
Fotó megosztása:
33/33 A magyar utakon igazi istencsapás a feszes hangolású felfüggesztés
A magyar utakon igazi istencsapás a feszes hangolású felfüggesztés
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
A vászontető könnyű és egyszerű, illik a MINI karakteréhez
Az ötletbuzgár belül sem hal el, sőt még nagyobb erővel tör elő. Tény, aki ült már MINI-ben annak nem jelent mindez újdonságot. A levesestál méretű, középre helyezett kilométeróra, a repülőgépeket idéző billenő kapcsolók jól bevált védjegyek. Fehér bőrülések, ezüst és króm díszítések, hatalmas színes kijelző, mókás kezelőszervek, olyan a kavalkád, mint egy amszterdami melegfelvonuláson. A tömeggyártás előtti kuszaságot idézi a sok formai játék és dísz, kár hogy a minőség elmarad a kézzel épített szinttől. A dizájn ígéretéhez képest túl plasztik a belső, a minket körülvevő anyagok érintése az olcsóbb kategóriákat idézi, egy mezei Astra vagy Focus magasabb szintet képvisel ebben a tekintetben.
A megszokott MINI belső, a sohasem megszokható, praktikumot hírből sem ismerő formákkal, megoldásokkal
A megszokott MINI belső, a sohasem megszokható, praktikumot hírből sem ismerő formákkal, megoldásokkal
Igaz, a picit drágábban mért MX-5 unalmas funkcionalitását szintén hasonlóan puritán körettel adja el, legalább a MINI-nek van stílusa, ha még oly harsány is.
MINI kezelő OKJ tanfolyam -160 óra
Ezt a stílust pedig szokni kell, az átlagautóknál berögződött ösztönöket újra kell programozni a volán mögött. A hatalmas kilométeróra díszes, de leolvasni már nem olyan egyszerű, ezért inkább az előttük trónoló fordulatszámmérő digitális kijelzőjére támaszkodhatunk. A ködlámpa és az ablakemelő kapcsolóit a térdünk mellett alul matatva érhetjük el, így eleinte ablakleengedés helyett lámpát villantunk és fordítva. A rémes kuszaság nagy vízválasztó, gyűlölet vagy imádat lengi körbe, középút nincs.
De kit érdekel mindez, mikor a májusi napsütés teljes erejével szakad ránk, és elég két mozdulat, hogy megszabaduljunk a fényt elzáró tetőtől?
Fényt kapott
Az apró hibákat játszva elnyomja a könnyedén kezelhető tetőszerkezet, ami a jó roadster alapja. A MINI kitűnőre vizsgázik, a gombolkozás akár a pirosnál állva, kiszállás nélkül elvégezhető. A biztosító reteszt egy kar elfordításával oldhatjuk, ezután csak hátra kell tolni a ponyvát és kész a művelet, két nap alatt bárkinek hozható az öt másodperces átlag.
A farból kiemelkedő szárnyat álló helyzetben gombnyomással is aktiválhatjuk, csak a látvány kedvéért
A farból kiemelkedő szárnyat álló helyzetben gombnyomással is aktiválhatjuk, csak a látvány kedvéért
Így egész más arcát mutatja az autó, a szélzaj erős, de a vezetésbe belelendülve úgysem a fülünket tépő légörvény áll a figyelmünk középpontjában. A közvetlen, sportos vezetési élmény minden MINI sajátja, de erre a Roadster S még rátesz egy lapáttal. A kormány nem egy légies, élettelen műanyag vacak, erővel fordul, reagál minden apró mozdulatra. Ebben alig akad ellenfele a kis aszfaltpattanásnak, bármilyen gondolatban rajzolt ívet sebészeti pontossággal követ, csak ütni való vadbarmok tudnak kifogni rajta. A precíz kormány mellé gránitkemény futómű jár. A magyar utakon ez igazi istencsapás, egy átlagos kátyún áthaladva mintha szumó birkózók esnének a vesénkre, hazánkban ez a sportosság ára.
Viszont ha valahol találunk egy élhető szerpentint, akkor mellünkre tűzhetjük a sors kegyeltje jelvényt. A tapadás frenetikus, az autó orra követi a tekintetünket, könnyed egyensúly, semleges viselkedés jellemzi a leghúzósabb helyzetekben is. Csak a látványos bőrülések tarthatnának jobban, mint megannyi esetben, itt is a forma írta felül a használhatóságot.
Feltűnt a mókaromboló szőrcsomó
Mintha Natalie Portman-t vetkőztetnénk, csakhogy a kéjes játékot a mellek közül kibukkanó szőrcsomó lohasztja le. Esetünkben ez a mókaromboló szőrcsomó az automataváltó. Ha önnek kedves olvasó, megfordult a fejében az autó beszerzése, és nem a berlini grafikusok buliján akar divat-őrültként villantani, ne rendeljen hozzá automatát. Soha. Alapjában véve nincs gond a hatsebességes váltóval, teszi a dolgát, átlagos tempóval kapcsol, amit mi a kormányfülekkel bármikor befolyásolhatunk. Mégis, az autó mézes mázba bújtatott kőkemény karaktere zsigeri szinten idegen ettől a kényelmi berendezéstől.
Nem csoda, hogy mindenki megbámulta, a Mini szinte ordít a figyelemért
A váltó előtt található apró sport gomb megnyomása segít a helyzeten, sőt talán lehetne ez az egyetlen alapállás. Aktiválása után még mokányabb hangulat önti el az autót, élénkebb gázreakció, hosszabban kipörgetett fokozatok és brutálisra gerjesztett kipufogóhang tornázza fel az élményt. Utóbbi igazi unikum, alacsony fordulaton mélyen dübörög, mint egy olcsó tuningszett, majd a gázra lépve gépies üvöltésbe kezd. Mindennapos együttélésre alkalmatlan, de a hétvégi túrákon hab a tortára, főleg mikor visszaváltáskor mikróban forgó popcornként kezd durrogásba. Ezt a zajongást nem tudtam megunni, ahol csak lehetett kéjesen vigyorgó bunkóként lőttem el a pufópetárdát.
Adatlap
MINI Roadster S
Motor
1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény
184 LE
Nyomaték
240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
7,2 sec
Végsebesség
222 km/h
Fogyasztás (vegyes)
6,6 l / 100 km
Alig eszik, mégsem beteg
Ezernyi értelmetlen gázfröccs, és szerpentines ökörködés után újabb meglepetést szállított a MINI, méghozzá a benzinkúthoz fáradva. Bár a kategóriában kevésbé mérvadó, csak 7.8 liternyi benzint fogyasztott átlagban, az ólomnehéz jobb láb ellenére. A pufi farnak köszönhetően a csomagtartó szintén átlagaggyal értelmezhető keretek közé esik, 280 liternyi teret kapunk, a tető nem rabol el egy centi helyet sem, és a síléc alagúton keresztül bármikor hátranyúlhatunk a motyónkért.
A MINI Roadster S minden tekintetben egyedi, az összehasonlítás nem egyszerű feladat. Alatta csupa tunya, kompaktból épített négyüléses kabrió, felette hátsókerékhajtású kétszemélyes roadsterek. Árat tekintve a Mazda MX-5-el érnek össze, a japán klasszikus 7.979.900 forint, a tesztelt MINI alapára pedig 6.794.000. Két-három pipa az extralistán és máris kiegyenlítődik a különbség. Árban egy szintre hozhatóak, de értéküket tekintve már kevésbé, a Mazda feltűnésmentesen szolgálja a vezetés élményét, a MINI saját mellét verve, a közönségnek ordítva teszi mindezt.