A Parlament egyik tárgyalójában ült össze szerdán délután először az a munkacsoport, melynek feladata a hazai közúti közlekedés-szabályozás hibáinak feltárása egy majdani új KRESZ, egy finomabb szabálysértési törvény megalapozásához és egyéb kapcsolódó jogszabályok átalakításához.

Bíró Márk, Nógrád megyei fideszes képviselő – a Fidesz-frakció támogatását bírva – összetoborzott egy esküdtszéknyi embert a magyar közélet közlekedéssel kapcsolatos területeiről, hogy segítsenek elegendő információt és ötletet összehozni ehhez a munkához. A cél, hogy az új közlekedési szabályok lehetőleg minél szélesebb társadalmi bázison nyugodjanak, tükrözzék az életszerűséget, a hétköznapi valóságot – és persze kellően szakmaiak, tudományosan megalapozottak legyenek ahhoz, hogy ne rontsák le a magyar közlekedés-biztonságot.

(A vezess.hu főszerkesztője, Rácz Tamás is a munkacsoport tagja, részben autós-közlekedési szakújságírói, részben a konkrét magyar alkalmazott közlekedés-szabályozási hibákat kijavítani hivatott Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületi elnöki minőségében.)

A KRESZ-változtató munkacsoport első ülése 1
A KRESZ-változtató munkacsoport első ülése 7
Bíró Márk mozgalmának logója – elmés


Az első ülésen két izgalmas tapasztalatot is leszűrhettünk. Az egyik, hogy legyen bár nyugalmazott rendőr, kerékpáros érdekvédő, teherfuvarozói egyesületi tisztségviselő, gépjárművezető-oktató, parlamenti képviselő vagy akár újságíró, ha valóban közlekedik, autózik Magyarországon, nagyon hasonlóan képes látni a jelenlegi rendszer hibáit és a megoldási lehetőségeket. Pártsemleges, politikasemleges téma ez, meg kell becsülni az ilyet.

A másik, és ez már konkrét azonnali és távlati javaslatok megfogalmazását is előre vetíti, hogy az objektív felelősségi rendszer ezer sebből vérzik, számos szempontból kontraproduktív, valóban egzisztenciálisan fenyeget polgárokat, valamint hogy a jelenlegi bírságolási törvényi szabályozás  teljességgel aránytalanná teszi a közlekedési vétségek, szabálysértések, bűncselekmények szankciórendszerét. (50 ezer egy beragadás a piros lámpába, 15 ezer egy megfordulás az autópályán, hogy mást ne mondjunk).

Hogy mikor lesz először az utakon is érzékelhető hatása a munkacsoport működésének, még nehéz megmondani, de mivel kormányoldali érdeklődés is mutatkozik irántunk, remélhetőleg már az egészen közeli döntésekben is lesz módunk képviselni a magyar közúti közlekedők józan eszét.

Aki szeretné segíteni a munkát, a kreszmodositas@gmail.com email-címen teheti meg javaslatait, juttathatja el ötleteit, felvetéseit a csoporthoz.