Valós körülmények között, közúti forgalomban, a közlekedés többi szereplőjének részvételével vizsgálták a vezető járművet követő, automatikus vezérlésű közúti szerelvények működését.  A tesztet Spanyolország egyik autópályáján végezték, a konvojt a felvezető teherjármű mögött Volvo személyautók sorakoztak.

Sofőr nélküli Volvók az úton 1
Sofőr nélküli Volvók az úton 7


A SARTRE (Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”) projektben fejlesztett járműkonvoj nem más, mint egy profi sofőr által irányított vezető jármű, amely egyben több, mögötte egy konvojban haladó járművet „vontat”.

A járművek biztonsági rendszerek (például kamerák, radarok és lézeres érzékelők) használatával követhetik nyomon a felvezető gépkocsit, illetve a közvetlen közelükben haladó egyéb járműveket. A konvoj tagjai vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kommunikálnak egymással, és lemásolják a vezető jármű mozgását. Ugyanúgy gyorsítanak, fékeznek és fordulnak, mint a legelöl haladó gépkocsi.

A spanyolországi járműszerelvény 85 km/órás sebességgel haladt, az autók egymás között hatméteres követési távolságot tartottak.

a videó a hirdetés után indul

A projekt egyik célja, hogy növelje a sofőrök kényelmét, akik vezetés közben így mással is elfoglalhatják magukat. Dolgozhatnak laptopjukon, olvashatnak, vagy kényelmesen megebédelhetnek. Emellett természetesen fontos szempont a közlekedésbiztonság javítása, a környezetszennyezés mértékének csökkentése, valamint a kifinomult sebességszabályozásnak köszönhetően csökkenthető a torlódások kialakulásának veszélye is.

A hároméves SARTRE projekt 2009-ben indult. A projektben részt vevő járművek eddig összesen 10 000 kilométert tettek meg. A spanyolországi közúti teszt után a projekt új fázisba lép, amelyben a hangsúly az üzemanyag-fogyasztásra helyeződik át.

Becslések szerint az autópályákon, nagy sebességgel, közúti szerelvényekben közlekedve akár 20 százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető a résztvevő járművek elrendezésétől és a köztük lévő helytől függően. Javul a biztonság, hiszen csökken a vezetői hibák és a fáradtság okozta balesetek száma. A meglévő úthálózat kapacitása szintén nő, ami egyben az utazási idők csökkenésével jár. A technológia használói számára különösen nagy vonzerőt jelent majd, hogy nem csak könnyebben, kiszámíthatóbban és takarékosabban juthatnak el a céljukhoz, hanem jelentősen több szabadidejük marad.