Miután – szerintem – rendkívül intelligensen és felkészülten kisziporkáztam magam, ha jól emlékszem, közlekedési anomália-irtó egyesületünk munkájával kapcsolatban a Kossuth rádióban, saját nagyságom okán érzett eufóriámból úgy rántott vissza a földre a csattanás a mélygarázs falán szegény tartósteszt-autónkkal, mint egy legjobbkor jött atyai pofon.
Max. 5 km/h
Felvettük a jegyzőkönyvet az irodán arról, hogy a műgyanta padlóra csorgott olajos trutyin csúszott ki a kocsi orra, amikor adtam egy pici gázt. Érdekes volna végigkövetni, hogy a garázs biztosítója megtérítené-e a kárt, hiszen a bejáratnál elővigyázatosan elhelyeztek egy 5 km/h-s sebességkorlátozást. Ennél bizonyosan gyorsabban mentem, hiszen az Insight elengedett gázpedállal D-ben 8-cal kúszik, meg hát eleve aki vezet, tudja, hogy 10-15 km/h között kezdődik az, hogy egyáltalán megyünk, még a legszűkebb garázsfelhajtón is.
De a Honda inkább cascós alapon rendezte az ügyet, én pedig elmehettem a szervizbe megnézni, hogy néz ki egy lebontott orrú Insight. És ha már ott voltam, azt is megkérdeztem, milyen különlegességei vannak szervizelés szempontjából egy hibrid Hondának. A Honda Éles munkatársa mesélt pár érdekes dolgot.
Festés: a legkisebb karc is bontással, csiszolással jár
A tenyérnyi foltból úgy lesz körülbelül nyolcvanezer forintos költség a biztosítónak, hogy a műanyag lökhárító sérülését nem lehet csak úgy megfújni egy kis festékkel. Le kell bontani a patentek és csavarok tucatjait, lecsiszolni a lakkréteget, majd a gyárival megegyező minőségű alapozót, festéket és lakkot kabinban, laborkörülmények között felporlasztani az elemre.
Ami nem is olyan sok. A teljes költségnek csupán harmada a munkadíj és a szerviz, a többit a festék teszi ki. És lehetne még másfélszer ennyi, ha az Insightunk gyöngyházfehér lenne. A szép, egzotikus gyöngyházszín ugyanis több különböző komponensből áll össze: nem csak a festék méregdrága, de dolgozni is sokkal nehezebb vele.
Hibrid Hondák: amerikait ne, 2008 előtti hibrid Civicet csak óvatosan!
A Honda-szerviznek nincsenek rossz tapasztalatai a hibrid Hondákkal. A hagyományos motorokhoz képest csak arra kell ügyelni, hogy hegesztésnél nem elég a 12 voltos akkut lekötni, a hibridrendszer akkuját is ki kell kapcsolni a gyári áramtalanítóval.
Probléma csak azokkal a kocsikkal szokott lenni hébe-hóba, amiket a tulajdonos gyakori és rövid távú (pár kilométeres) autózásra használ, ráadásul még – mondjuk egy-egy emelkedő miatt – gyakran nagy teljesítményt vesz ki a hibridrendszerből.
Ilyenkor az akkumulátornak nincs ideje feltöltődni, és előbb-utóbb lekapcsol. Hasonló ez a hiba a részecskeszűrős dízelmotorok jellegzetes hibajelenségéhez, a szűrő eltömődéséhez városi használatban.
A hibát egy kis lámpa jelzi a műszerfalon; ilyenkor a kocsi még mozgásképes, csak gyengébb és többet fogyaszt, mintha sima benzines lenne.
A szervizben ez garanciális problémának számít, de rutinproblémának is: speciális kábellel az akku feltölthető, a hibakód kitörölhető.
De a hibrid Hondák annyira megbízhatók, hogy még ez az inkább kellemetlenségnek, mint hibának számító probléma is leginkább csak a 2007-2008-as Civiceknél szokott előfordulni.
Nettó 450 ezer az akku, de nem kell kifizetni
A Honda hibridrendszerében lévő nikkel-metálhidrid akkumulátor listaára bruttóban majd’ hatszázezer forint.
Újabb párhuzam ez a dízelautókkal: egy modern közös nyomócsöves rendszer is hasonló nagyságrendű kiadás – csak az nagyobb valószínűséggel pusztul el. Insightból 260 ezer kilométeres a legtöbbet futott hazai példány, amiről tud a szerviz, de a kocsival semmi gond nincs, csak a kötelező karbantartást kellett elvégezni rajta.
Akkucserére is csak egyre emlékeznek a műhelyben, de azt se a tulaj pénze bánta. A korábbi hibrid Hondák elektromos részeire 8 év volt a garancia: az akkumulátor a gyár költségére újult meg. Az újabb hibridekre már csak öt év a garancia: érthető, a hibridvevők már jobban bíznak a nagy elemben ott hátul.