Bizonyosan nem Budapest városhatára lesz a behajtási díj zónahatára – mondta Tarlós István csütörtökön, miután több kerületi polgármesterrel is egyeztetett a témában.

A Hungária körút lehet a határ
A Hungária körút lehet a határ

A Hungária körút lehet a határ

A Hungária körút lehet a határ


A városvezető úgy vélte: ha a városhatártól számítanák a zónát, az azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek fizetni kellene, „aki beteszi a lábát Budapestre”, a vidékről látogatóba érkező családtagoktól kezdve az Országgyűlésbe érkező parlamenti képviselőkig. Hozzátette: a városhatárokon „pont semmilyen” tömegközlekedési eszközre nem lehet átszállni.

 A városvezető tájékoztatása szerint két behajtási zónahatárt vizsgálnak: az egyik a Hungária körútra vonatkozik, a másik egy ehhez képest szűkebb pesti városmagra, a budai oldalon a jelenlegi elképzelések szerint a Margit körút vonala lenne a határ.

A fizetendő díjjal kapcsolatban Tarlós István jelezte: személyes álláspontja, hogy a zónában lakók ne fizessenek, mindenki más viszont viszonylag magasabb összeget, 4-500 forintot fizethetne. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem ebben, hanem a kedvezményekben, a kedvezményezettek megállapításában lesz nehéz megegyezni.

A főpolgármester azt is hangsúlyozta: szeretné világossá tenni, hogy az úgynevezett dugódíjat mindenképpen be kell vezetnie a fővárosnak, ugyanis elődje, a szabad demokrata Demszky Gábor a négyes metró uniós támogatásának feltételeként vállalta azt.

Erre reagálva Horváth Csaba az MSZP fővárosi képviselőcsoportjának vezetője elmondta, hogy az Európai Unió a négyes metró támogatási szerződésében nem jelölte meg a díj összegét, így a főváros azt akár egy forintban is megállapíthatná.

A politikus szerint a dugódíjnak a forgalmat kellene szabályoznia, de a városvezetés adóként tekint rá, amellyel a „azt a 200 milliárd forintos forráskivonást próbálja pótolni, amelyet az Orbán-kormány a négyéves ciklusában végrehajt Budapesten”.  A szocialista frakcióvezető szerint lelassult a felkészülés, elmaradtak az előfeltételként megszabott beruházások, így 2013-ban megfelelő szakmai alapon nem lehet bevezetni a rendszert. Álláspontja szerint a dugódíj bevezetése ellenére „ugyanaz a rozsdás busz” jár majd, a szolgáltatás színvonala nem változik.

Időközben megkezdődött a dugódíj bevezetésének előkészítése a Parlament elé került az erről szóló javaslat.

Várhatóan 2013 júliusától kell majd fizetni a behajtásért Budapesten, addigra azonban igen kétséges, hogy sikerülhet kiépíteni a több tíz milliárdos kamera-rendszert, amely az autók rendszáma alapján ellenőrizné a befizetéseket. Ehelyett kezdetben emberi erővel végeznék a vizsgálatokat, de várhatóan nem a rendőrök feladata lenne ez hanem új egyenruhások kaphatnak jogot az autósok igazoltatásához.

Forrás: MTI