Legutóbbi összehasonlító tesztünkben kis családi egyterűk versengtek. Tulajdonságaik nagyon hasonlóak, de az árak alaposan rendet vágtak a mezőnyben
Kedvező az 1,1 tonna alatti önsúly. A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt

Kedvező az 1,1 tonna alatti önsúly. A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt

A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt

 

 

Egy átlagos családfő nincs könnyű helyzetben a mai Magyarországon. Törleszteni kell a lakáshitelt, finanszírozni a gyermekek oktatását, előtakarékoskodni nyugdíjas korára, hogy csak három feladatot említsünk.

Legalább az autó ne vigye a pénzt

Ebben a helyzetben élmények helyett magas használati értéket és alacsony költségeket vár el a családi autótól, ezért egy használt, de nem agyonvágott Octavia RS árából három kis egyterűt hasonlítottunk össze, az Autó2 Autó és Stílus című lap munkatársaival közösen.

2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja

2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja

2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja

 

 

Egyik modell sem friss eresztés: a Jazz és a C3 Picasso 2008-ban jelent meg, a Note már hatodik évét tapossa. A Citroën C3 és a Nissan majdnem 20 centivel hosszabb a Jazznél, de kitűnő helykihasználása miatt a Hondát nem tudják lelépni.

Hátul a Note a legtágasabb

Hátul a Note-ben lehet a legkényelmesebben trónolni, hátratolt üléspaddal itt fér el legjobban a térdünk és még kartámasz is van. A Citroën a hosszirányú állítással sem éri el a fix üléspados Jazz bőséges lábterét. Lakliknak a C3 a legszűkebb hátul, de a magas üléspad kellemes.

A Jazzben mindenkinek jut pohártartó, fejenként több is, mi azonban többre értékeljük a tágas ajtómélyedést a Citroënben, ahol másfél literes flaskáknak is van hely. A kikapcsolható utas oldali első légzsákot kipipálhatjuk, mind a három autóban kiiktatható a slusszkulccsal.

Kicsit műanyagízű az alapfelszereltséghez közeli C3 Picasso műszerfala. A vékony tetőoszlopokat hiányoltuk a konkurensekben

Kicsit műanyagízű az alapfelszereltséghez közeli C3 Picasso műszerfala. A vékony tetőoszlopokat hiányoltuk a konkurensekben

USB-nyílás és rakodóhelyek

Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni

Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni

Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni

 

 

Rakodóhelyekkel a C3 sem áll rosszul, de a Note lepipálja a felhajtható utasülés alatti rekesszel, a Jazz pedig a váltó környéki rekeszekkel nyújt többet.

Mindhárom tesztautóban volt USB-csatlakozó, de a Nissan csak az I-Way csúcsmodellhez adja. A Citroënnél a legjobban felszerelt Exclusive-ban alapáron jár, a középső felszereltséggel 70 000 forintos extra a Bluetooth-kihangosítással csomagban, míg a Jazzben a Trend alapmodellt kivéve szériafelszerelés.

Sokat elnyel a C3 Picasso

Legkésőbb a nyaraláshoz feltornyozott cuccok megmutatják, mi élvezett prioritást a Citroënnél: a csomagtartó.

Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni

Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni

Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni

 

 

Messze itt a legtágasabb a csomagtér, leghátra tolt üléssel is majdnem akkora, mint a Nissané előrehúzott paddal, a Jazzt is könnyen megelőzi.

Mindhárom autóban egy szintbe hajlanak a hátsó támlák a padlóval. A Citroënbe és a Nissanba kényelmesebb kredencet rakodni, mert ez a szint egy magasságban van a csomagtér aljával, a Hondában viszont küszöbön kell kiemelni a tulipántos ládát. Ennek az előnye a magasabb csomagtér.

A Nissan kap egy piros pontot a csomagtér felől is előrelökhető padért, mert a Picassóból kimaradt ez a kallantyú, a Jazz pedig a felhajtható ülőlapért, amivel biciklit vihetünk keresztben, esetleg festményt vagy Ming-korabeli padlóvázát.

Teszt: takarékos családi autók 150

Jazz, a kifinomult

Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van

Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van

Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van

 

 

Amikor külön-külön jártunk pár napot a tesztautókkal, mindegyikkel elégedettek voltunk, csak egyikből a másikba átülve domborodtak ki a különbségek. Jóllehet a másik kettőben sem vészesen durung az A-oszlop, most is nagyon tetszett a C3 Picassóban az oldalanként két vékony tetőoszlop a tömbök helyett.

Hármuk közül a Jazz a legkifinomultabb autó. Motorja egyenletesebben jár, mint a Citroëné vagy a Nissané, műanyagjai igényesebbnek tűnnek a Note olcsó hatású műszerfalánál. Váltója a legpontosabb, mert a Nissané rövid utakon és könnyen jár ugyan, de nem ennyire egzakt, a C3 Picassóban pedig gyatrán kapcsolható, akadozó karral kell együtt élni.

1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel

1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel

Motorok: alig van különbség

Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel

Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel

Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel

 

 

Nincs nagy eltérés a motorok között. A C3 1,4 VTi-jét már dicsértük egy korábbi cikkben. 136 Nm nyomatéka valamivel nagyobb a többiekénél, erőleadása egyenletes és pörögni is szeret, ha sietünk.

Nagyjából ugyanezt tudja a Nissan. A többieknél jobban megérzi a légkondi bekapcsoló kompresszorát, de 88 lóerővel is alig tűnt gyengébbnek a másik két autónál. Egészségesen húz alacsony fordulaton, sajnos kihúzatva nem szabadul fel, inkább kínlódik. Sokkal ésszerűbb választás, mint a dízel.

Valamivel jobban megy a Note-nál a Jazz, amely könnyedebben pörög fel és az i-VTEC révén változó szelepvezérlést és szelepemelést is felmutathat, bár ez inkább fogyasztásának tesz jót, nem az erejének.

Bedőlő japánok, feszesebb francia

Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb

Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb

Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb

 

 

Kicsit is tempósabb kanyargásra egyedül a C3 Picasso alkalmas, futóműhangolása jóval határozottabb, mint az irányváltáskor egyformán lágyan billegő japán egyterűeké. Ezt úgy is felfoghatjuk, hogy érzékeny gyomrú utasok a kevésbé imbolygó Citroënben bírják legjobban a hegyi szakaszokat.

Hosszabb utakon a Nissanból hiányzik a hátsó támla szögének állíthatósága. A Hondában összesen két állás van, de ez is segít a fészkelődésben, a Citroëné pedig több fokozatban variálható. A puritán tesztautóból kimaradt, de az Exclusive kivitelben járó Voyage csomaggal ledönthető az első utasülés támlája, kapunk csomagtér-világításként használható elemlámpát, plusz egy belső tükröt a csemetékhez, hátsó naprolókat, padlóbeli rakodórekeszeket és asztalkákat is.

Mindhárman hangosak

Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve

Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve

Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve

 

 

Rugózási kényelemben a Honda a legjobb és érzésre ez a legkevésbé hangos modell. Túlságosan rövid áttételezése miatt ebben is erős a zaj, mert 130-nál már 3900 a fordulatszám ötödikben, míg a Citroënben 3850, a Nissanban csak 3600. Ennek ellenére a Nissan motorja túlharsogja a másik kettőt.

Egyik autóban sem rosszak az ülések, némi előnnyel a Hondánál. A Nissanban nincs tengelyirányú kormányállítás, amit a konkurensek megadnak a jobb üléshelyzet érdekében. 2012-ben elég égő, hogy a Note-ból kimaradt az indexkar megérintésére hármat villanó irányjelző, ami egy Dacia Lodgyban is elérhető, a SEAT Ibiza pedig 2002 óta nyújtja.

Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra

Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra

Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra

 

 

Komolyabb hiba a Honda szerény ülésállítási tartománya, 190 centivel már az utolsó állásba kell szánkázni az üléssel.

Hasonló motor, eltérő fogyasztás

1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel. Tisztán városban 7 és 8 liter közötti fogyasztásra kell berendezkedni, méréseink szerint a két japán a héthez, a legkisebb Picasso a 8 hoz áll közelebb.

Egyedül a Nissan nem segít spórolni a gazdinak váltásra figyelmeztető jelekkel. A Hondában a nyilakon felül zöld Eco lámpácska ég a műszerfalon, amikor jó a fogyasztás, a Citroën pedig a műszerfalon felvillanó jeleken túl garanciális LPG-átalakítással is támogatja a takarékoskodást. A 285 000 forintos ár abszolút méltányos, a biztonsági szelepes rendszerrel mélygarázsokba is behajthat az autógázzal spóroló tulaj.

ÁRAK
Listaárak a képeken látható modellek felszereltségével*
Citroën C3 1,4 Collection 4 400 000 Ft (4 000 000 Ft)
Honda Jazz 1,4 Elegance 4 039 990 Ft (3 912 990 Ft)
Nissan Note 1,4 I-Way 4 069 000 Ft (3 619 000 Ft)
Listaárak összehasonlítható felszereltség esetén*
Citroën C3 1,4 VTi Exclusive 4 830 000 Ft (4 430 000 Ft)
Honda Jazz 1,4 Elegance 4 039 990 Ft (3 912 990 Ft)
Nissan Note 1,4 Acenta+ 3 849 000 Ft (3 399 000 Ft)

*Zárójelben az adott modell kedvezményes ára

Nem lehet tökéletesen azonos felszereltségre hozni a három autót, mert például a Hondába Elegance szinten nem rendelhető sebességtartó automatika, ami az eggyel olcsóbb C3 Picassóhoz is jár. A Note Acenta+-ban nincs USB-csatlakozó, mint a másik kettőben, de bőrkormányos és van benne tempomat. A Citroën az Exclusive szinten tolatóradart is ad, de a többiekben széria ESP 105 000 forintos extra.

Furcsa felállás: drága a francia, jutányos a japán

Ám egymáshoz igazított felszereltséggel is megmarad a különbség. A Note ára nagyon kedvező, utána jön a Jazz és a japánoknál még akcióban is sokkal drágább C3 Picasso.

Árát annál is nehezebb megemészteni, mert a felvidéki Nagyszombaton készül, közel sem nyugati bérszínvonalon és szállítási költsége is más egy kicsit, mint a Kínából behajózott Jazzé.

A két japán autó egyformán 3 év/100 000 kilométer garanciát kínál, míg a Citroën csak két, kilométer-korlátozás nélküli évet. A francia autóhoz 98 500 forintért nyújtható meg a jótállás 5 év/100 000 kilométerre, de a Nissan ajánlata jobban hangzik: 100 280 forintért lesz belőle 5 év/150 000 kilométer.

2 év/ 30 000 kilométeres intervallummal a Citroën szervizperiódusa a leghosszabb, a többieket évente vagy 20 000 kilométerenként kell márkaszervizbe vinni.

A tulajdonságok értékelésében nagyjából egyenrangú a Jazz és a kis Picasso. A Nissan alacsony árával fordít és feljön a második helyre

A tulajdonságok értékelésében nagyjából egyenrangú a Jazz és a kis Picasso. A Nissan alacsony árával fordít és feljön a második helyre

ÉRTÉKELÉS

1. Honda Jazz 1,4 – 194 pont

Érett, ötletes és kulturált autó. Motorja igen takarékos, belső tere tágas és tologatható ülés híján is fineszesen variálható. Ami lehetne jobb: a zajszigetelés és a csomagtér.

2. Nissan Note 1,4 – 179 pont

Kedvező árával a Note megelőzte a Citroënt, ár/érték aránya jobb két konkurensénél. Abszolút elég bele a kedvező fogyasztású 1,4-es benzines, előnye még a tágas hátsó tér. Legnagyobb baja a harsány motorzaj és a sok olcsó műanyag.

3. Citroën C3 Picasso 1,4 – 177 pont

Drágasága miatt veszített a Citroën, amely a belépő motorral is szerethető, vidám családi autó, ha van pénzünk megszórni extrákkal. Csomagtere kiemelkedő, egyedülálló a vékony tetőoszlop, de a hátsó lábtér csak közepes és ára mellett fogyasztása is a legmagasabb.

Teszt: takarékos családi autók 158