A sportos megjelenésű, kompakt ötajtós V40-essel a Volvo olyan konkurensek játszóterére léphet, mint a BMW 1-es, az Audi A3-as, illetve az új Mercedes A-osztály.
Széles, és alacsony lett a V40-es

Széles, és alacsony lett a V40-es

Széles, és alacsony


A legújabb Volvót a V40-est Gajdán Miklós kollégánk, mint kiváltságos, Év Autója zsűritag, már hónapokkal ezelőtt kipróbálhatta. Az ő első benyomásait, itt olvashatják az új kompakt Volvóról.

Szemre roppant vonzó, csinos járgányt készítettek a V40-esből. Alacsony, sportos, széles, nem igazán olyan, mint ami elsőre beugrik a márkáról. Rafinált ívek mindenfelé, nagy kerekek, elöl keskeny fénycsík a lökhárítóban, érdekes hajlatok a hatalmas tetőablak illesztéseinél. Sokáig lehet nézegetni a külsőt, mire minden apró finomságot lelegelünk a szemünkkel.
A legbiztonságosabb Volvo:  új V40 114

Indul a műszerfalmozi

Indul a műszerfalmozi

Indul a műszerfalmozi


És akkor jön még csak a java, ha kinyitjuk az ajtót. Odabent a megszokott Volvós elegancia és minőség várja az utast. Jól formázott, kényelmes ülések, masszív, megbízhatóságot sugalló kapcsolók, gombok, és az elmaradhatatlan, bár kevéssé kihasználható lebegő középkonzol.

Ezen felül az utasteret szépen megtömték apró finomságokkal, így a csúnya, vastag műanyagkeretes belső visszapillantó helyett elegáns, keret nélküli darab mutatja az autó mögötti világot, – igény szerint iránytű is varázsolható a csücskébe – és érdekesre sikerült a váltógomb is, amelynek átlátszó, üvegszerű plexi gombja sötétben világítva mutatja a fokozatkiosztást – automatánál még kicsiny LED is kerül bele. A belső másik nagy dobása – a műszerfal – csak akkor mutatja meg magát, ha elindulunk.

Mozi

A Grand Scénic-ben láthattunk először olyan műszerfalat, amelynek témáját, ha szűk keretek közt is, de többé-kevésbé saját ízlésünk szerint formálhattuk. A Renault a színekkel és az elrendezéssel játszott, de a feleslegesnek tartott fordulatszámmérőt is el lehetett tüntetni a képből. A Volvo jóval tovább lépett – itt már háromféle, alapjaiban különböző műszerfalat választhatunk, amelyek mindegyike külön-külön témára specializált elemekből épül fel – de a technokrata énünk nem érti, hogy miért nem lehet teljesen személyre szabható műszerfalat építeni egy autóba.

A technológia adott, csak egy közepes méretű TFT monitor kell, meg talán egy web-es felület, ahol a csengőhangokhoz hasonló módon bárki letölthetne magának saját műszerfalat. Vagy tervezhetne egyet. A különféle szenzorok úgyis megvannak az autóban, nem lehet annyira bonyolult ezt megoldani. De amíg ez elterjed, addig marad a háromféle – takarékos zöld, az elegáns barna és sportos vörös téma a V40-esben. A műszerfal annyi áttűnést, grafikai varázslatot tud, hogy nyilván külön számítógép dolgozik azon, hogy a balról beúszó, a váltó állásást jelző számon át az adaptív tempomat beállításáig minden animáció zökkenőmentesen csússzon, villogjon, integessen a kijelzőn. Nagyon örülünk a Volvo megoldásának, és reméljük ez csak átmeneti állapot, és lesz bátrabb folytatás is.

Biztonság

A legbiztonságosabb Volvo:  új V40 116

Így fest egy V40-es, felfújt lufikkal


A Volvo márkával az évek során szinte elválaszthatatlanul összekapcsolódott a biztonság. Azonban az egyre gyakoribb ötcsillagos töréstesztek mellett – lassan már nem találunk olyan modellt, amely nem ötcsillagosra vizsgázik – nehéz megtartani a vásárlók fejében azt a közhelyet, hogy a Volvo a legbiztonságosabb. Mivel az autókban belül már aránylag biztonságban vagyunk, a bőrünkre aktív és passzív berendezések tucatjai vigyáznak, a Volvónál elkezdtek az autón kívüli világra is figyelni. Egész pontosan a gyalogosok épségére, életére.

Volvo V40-es, lassított felvételen, porrá zúzás közben:

a videó a hirdetés után indul

Gyalogos légzsák felirat, eddig ilyet nem nagyon láthattunk

Gyalogos légzsák felirat, eddig ilyet nem nagyon láthattunk

Gyalogos légzsák felirat, eddig ilyet nem nagyon láthattunk


Gyalogosfelismerő és vészfékező rendszert már láttunk a svédektől, sőt, saját magunk is kipróbáltuk, hogyan működik. De ez láthatóan nem volt elég a projektre ráállított csapatnak, és a V40-esben már világújdonságként gyalogoslégzsák is található.

A rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között működik, ha az autó elejébe épített szenzorok gyalogost érzékelnek, akkor a motorháztető hátulján lévő zár old, és az alumínium fedél megemelkedik, hogy nagyobb hely legyen a gyalogos és az autó keményebb alkatrészei között. Közben az A-oszlopot, illetve a szélvédő alsó részét fedő légzsák is felfúvódik, így óvva meg az elütött gyalogost a komolyabb sérülésektől.

A Volvo V40-es vonalai, rafinált megvilágítás mellett:


a videó a hirdetés után indul

Persze nemcsak a gyalogosokra figyel a V40-es, hanem az utasok biztonsága is fontos. Így a masszív elektronikus védőháló újabb elemekkel is bővült. Ilyen javított holttérfigyelő, a sávtartást segítő rendszer – ez nemcsak kormányrezgetéssel jelzi, ha a sofőr irányjelzés nélkül lép át másik sávba, hanem egy darabig vonaltól vonalig terelgeti az autót, mielőtt felhívná a vezető figyelmét arra, hogy legyen szíves, inkább ő vezessen. Vagy álljon meg egy kávéra.

Gigantikus, bonyolult alakzat a hátsó lámpatest

Gigantikus, bonyolult alakzat a hátsó lámpatest

Gigantikus, bonyolult alakzat


Városban a már 50km/órás tempóig használható City Safety rendszer védi automatikus fékezéssel az autót a figyelmetlenségből eredő koccanásoktól, a Cross Traffic Alert fantázianevű cucc meg az útra merőleges tolatásnál figyeli a keresztirányú forgalmat, akár 30 méteres távolságból is megismeri a közeledő autót, de még a biciklit is.

Szóval, aki Volvót akar törni, annak nagyon kitartónak kell lennie. Emellett a korlátozó és azokat feloldó táblákat is figyeli helyettünk – az aktuálisat a műszerfalon is megmutatja – ha kell, beparkol és még a reflektort is kapcsolgatja helyettünk, hogy lássunk is, és a szembejövőt se vakítsuk el.

Sportos üzemmódban fordulatszámmérővé válik a középső műszer

Sportos üzemmódban fordulatszámmérővé válik a középső műszer

Sportos üzemmódban fordulatszámmérővé válik a középső műszer


A Volvo remek tesztutat állított össze a V40-es menetpróbája alkalmából. Ennyi szűk hegyi kanyart régen láttunk hasonló rendezvényen. És szerencsér anagyjából hasonló szakaszokon próbálhattuk ki a D2-estől a D4-esen át a T4-esig a három jelenlévő variációt. A gyengébb dízellel felszerelt változat csendes, finom darab, néha azonban kevésnek tűnt a motor a bunkerszerű, masszív acéltestben.

Az állítható rásegítésű kormány kényelmes darab, de sok információt nem ad a vezetőnek. A 177 lóerős D4-es már jóval mókásabb társ volt a kanyargós úton, bár a plusz erőhöz többlet tömeg is jár. És ezt érezni is. Végül a T4-es változat következett, sportosabb, merevebb futóművel, és minimális munkazajjal.

Árak:

Motor típus
Teljesítmény (kW/LE) Ajánlott ár
T3 110/150 5 990 000
T3 KINETIC 110/150 6 410 000
T3 MOMENTUM 110/150 6 950 000
T3 SUMMUM 110/150 7 640 000
T4 132/180 6 630 000
T4 KINETIC 132/180 7 050 000
T4 MOMENTUM 132/180 7 590 000
T4 SUMMUM 132/180 8 280 000
D2 84/115 6 490 000
D2 KINETIC 84/115 6 910 000
D2 MOMENTUM 84/115 7 450 000
D2 SUMMUM 84/115 8 140 000
D3 110/150 7 100 000
D3 KINETIC 110/150 7 520 000
D3 MOMENTUM 110/150 8 060 000
D3 SUMMUM 110/150 8 750 000
D4 KINETIC 130/177 7 990 000
D4 MOMENTUM 130/177 8 530 000
D4 SUMMUM 130/177 9 220 000