Hamburg ősi Hanza-város, híres a St. Pauli negyedről, a változékony időjárásról és persze a sztriptízbárokról, szexshopokról ismert Reeperbahnról. Kevesebben tudják, hogy az üzemanyag-fejlesztés egyik centruma is. Ez a Shell kutatóközpontjának bejárata
Hamburg ősi Hanza-város, híres a St. Pauli negyedről, a változékony időjárásról és persze a sztriptízbárokról, szexshopokról ismert Reeperbahnról. Kevesebben tudják, hogy az üzemanyag-fejlesztés egyik centruma is. Ez a Shell kutatóközpontjának bejárata
Fotó megosztása:
Modellautók várnak a bejáratnál. Colin McRae és Carlos Sainz is ralizott nagyszárnyas Sierra RS Coswortban
Modellautók várnak a bejáratnál. Colin McRae és Carlos Sainz is ralizott nagyszárnyas Sierra RS Coswortban
Fotó megosztása:
Többféle 935-ös Porsche verte tönkre a világot a hosszú távú versenyeken, ez a verzió leghíresebb, a Moby Dick 1978-ból
Többféle 935-ös Porsche verte tönkre a világot a hosszú távú versenyeken, ez a verzió leghíresebb, a Moby Dick 1978-ból
Fotó megosztása:
Adott motortechnológiával a pumpálási és a hőveszteség konstans, de a súrlódási veszteség csökkenthető az üzemanyaggal és a kenőanyaggal
Adott motortechnológiával a pumpálási és a hőveszteség konstans, de a súrlódási veszteség csökkenthető az üzemanyaggal és a kenőanyaggal
Fotó megosztása:
A súrlódási veszteség csökkenthető az üzemanyaggal és a kenőanyaggal
A súrlódási veszteség csökkenthető az üzemanyaggal és a kenőanyaggal
Fotó megosztása:
Rosszul mutat a lerakódás ekkora nagyításban
Rosszul mutat a lerakódás ekkora nagyításban
Fotó megosztása:
Eltömődött furatokkal nem arra terjed a gázolaj, amerre kellene
Eltömődött furatokkal nem arra terjed a gázolaj, amerre kellene
Fotó megosztása:
A magyar sajtóbrigád egy része. A munkavédelmi cipő nem látszik, de az is kötelező a szemüvegen és a köpenyen kívül
A magyar sajtóbrigád egy része. A munkavédelmi cipő nem látszik, de az is kötelező a szemüvegen és a köpenyen kívül
Fotó megosztása:
Rettenetesen drága a versenybenzin. Tartálykocsi helyett hordóban szállítják a futamokra és emberi erővel kell a 200 literes hordókba tölteni
Rettenetesen drága a versenybenzin. Tartálykocsi helyett hordóban szállítják a futamokra és emberi erővel kell a 200 literes hordókba tölteni
Fotó megosztása:
Andreas Brunner fejlesztőmérnök szerint a ralis üzemanyagnál a nagy teljesítmény a cél, sok olefinnel
Andreas Brunner fejlesztőmérnök szerint a ralis üzemanyagnál a nagy teljesítmény a cél, sok olefinnel
Fotó megosztása:
Ez a makett egy dízelinjektort ábrázol. A furatok igazából alig láthatók, ezek tömődnek el a lerakódásoktól. Így csökken a teljesítmény, nő a fogyasztás és romlik az emisszió, ezért kell a gázolajba adalék
Ez a makett egy dízelinjektort ábrázol. A furatok igazából alig láthatók, ezek tömődnek el a lerakódásoktól. Így csökken a teljesítmény, nő a fogyasztás és romlik az emisszió, ezért kell a gázolajba adalék
Fotó megosztása:
1000 liter benzinhez adott egyetlen liternyi adalékanyag okozza a különbséget az üzemanyagfajták között
1000 liter benzinhez adott egyetlen liternyi adalékanyag okozza a különbséget az üzemanyagfajták között
Fotó megosztása:
43 000 töltőállomáson tavaly 145 milliárd liter üzemanyagot adott el a Shell. Ennek elhanyagolható része megy a Forma-1-be. A címzett a Ferrari, a Toro Rosso vagy a Sauber is lehet
43 000 töltőállomáson tavaly 145 milliárd liter üzemanyagot adott el a Shell. Ennek elhanyagolható része megy a Forma-1-be. A címzett a Ferrari, a Toro Rosso vagy a Sauber is lehet
Fotó megosztása:
A motor lelke a felirat szerint
A motor lelke a felirat szerint
Fotó megosztása:
Barcelonai tesztre megy ez az adag
Barcelonai tesztre megy ez az adag
Fotó megosztása:
A fémlapokon az látszik, hogy melyik benzin nem okoz lerakódásokat a motorban
A fémlapokon az látszik, hogy melyik benzin nem okoz lerakódásokat a motorban
Fotó megosztása:
Balra a lerakódásokkal terhelt, jobbra a jobban adalékolt üzemanyag miatt tisztán megmaradt dízel injektor
Balra a lerakódásokkal terhelt, jobbra a jobban adalékolt üzemanyag miatt tisztán megmaradt dízel injektor
Fotó megosztása:
Az új üzemanyag meggátolja a már párezer kilométer után mérhető lerakódások kialakulását, de fontosabb, hogy fel is oldja a korábbi szennyeződéseket. A lerakódás elég és ezzel megszabadultunk tőle
Az új üzemanyag meggátolja a már párezer kilométer után mérhető lerakódások kialakulását, de fontosabb, hogy fel is oldja a korábbi szennyeződéseket. A lerakódás elég és ezzel megszabadultunk tőle
Fotó megosztása:
A lerakódások elnyelik a benzin egy részét, amivel az autót szeretnénk hajtani. A tiszta szelepen épphogy belobbant a láng, míg a kokszos jól felitta az üzemanyagot és szépen égett rajta a benzin. Az új üzemanyag meggátolja a már párezer kilométer után mérhető lerakódások kialakulását, de fontosabb, hogy fel is oldja a korábbi szennyeződéseket. A lerakódás elég és ezzel megszabadultunk tőle
A lerakódások elnyelik a benzin egy részét, amivel az autót szeretnénk hajtani. A tiszta szelepen épphogy belobbant a láng, míg a kokszos jól felitta az üzemanyagot és szépen égett rajta a benzin. Az új üzemanyag meggátolja a már párezer kilométer után mérhető lerakódások kialakulását, de fontosabb, hogy fel is oldja a korábbi szennyeződéseket. A lerakódás elég és ezzel megszabadultunk tőle
Fotó megosztása:
Legyen stabil, csökkentse a súrlódást és főleg legyen szabályos: ez számít az F1-es benzinben
Legyen stabil, csökkentse a súrlódást és főleg legyen szabályos: ez számít az F1-es benzinben
Fotó megosztása:
Ez egy gigászi nyersolaj-tároló tartály a szomszédos finomítóhoz
Ez egy gigászi nyersolaj-tároló tartály a szomszédos finomítóhoz
Fotó megosztása:
Mi is kotyvasztottunk egy liter benzint. A nehéz összetevőket kell először a kémcsőbe önteni, mert ha a könnyebb alkotóelemekkel kezdünk, ezek elpárologhatnak, mire kész a nafta
Mi is kotyvasztottunk egy liter benzint. A nehéz összetevőket kell először a kémcsőbe önteni, mert ha a könnyebb alkotóelemekkel kezdünk, ezek elpárologhatnak, mire kész a nafta
Fotó megosztása:
Endoszkóppal látni a pár ezer km alatt keletkező lerakódásokat a motor belsejében
Endoszkóppal látni a pár ezer km alatt keletkező lerakódásokat a motor belsejében
Fotó megosztása:
V6-os Audi motor, endoszkópos vizsgálat közben
V6-os Audi motor, endoszkópos vizsgálat közben
Fotó megosztása:
Ez egy V10-es TDI versenymotor a Le Mans-i Audikból
Ez egy V10-es TDI versenymotor a Le Mans-i Audikból
Fotó megosztása:
Sokat bír a própapad
Sokat bír a própapad
Fotó megosztása:
Saját adatai szerint a Shell költ a legtöbbet kutatás-fejlesztésre az olajmultik közül, évi egymilliárd dollárnál is többet
Saját adatai szerint a Shell költ a legtöbbet kutatás-fejlesztésre az olajmultik közül, évi egymilliárd dollárnál is többet
Fotó megosztása:
Fontos az együttműködés a nagy autógyártókkal, ezért is van jó helyen a labor Németországban
Fontos az együttműködés a nagy autógyártókkal, ezért is van jó helyen a labor Németországban
Fotó megosztása:
200 ezer eurós tétel a vezetni képes robot. Sokba kerül, ha váltani is tud
200 ezer eurós tétel a vezetni képes robot. Sokba kerül, ha váltani is tud
Fotó megosztása:
Alaposan rögzítik az autókat
Alaposan rögzítik az autókat
Fotó megosztása:
100 000 kilométeres tesztek is vannak a laborban
100 000 kilométeres tesztek is vannak a laborban
Fotó megosztása:
Szétolvadt a katalizátor a próbapados nyúzás következtében
Szétolvadt a katalizátor a próbapados nyúzás következtében
Fotó megosztása:
Ne nyúlj hozz, tartósteszt! 1400 órás tesztek is futnak
Ne nyúlj hozz, tartósteszt! 1400 órás tesztek is futnak
Fotó megosztása:
Van egy hordozható tesztpad a motorkerékpároknak
Van egy hordozható tesztpad a motorkerékpároknak
Fotó megosztása:
Az egyik üzemanyaggal 254,6, a másikkal 255,9 km/óra a Kawasaki ZX-6 Ninja végsebessége
Az egyik üzemanyaggal 254,6, a másikkal 255,9 km/óra a Kawasaki ZX-6 Ninja végsebessége
Fotó megosztása:
Mi lehet ez? Az nyert, aki szerint szemmosó, ami kötelező tartozéka a laboratóriumoknak
Mi lehet ez? Az nyert, aki szerint szemmosó, ami kötelező tartozéka a laboratóriumoknak
Fotó megosztása:
Mi lehet ez? Az nyert, aki szerint szemmosó, ami kötelező tartozéka a laboratóriumoknak
Mi lehet ez? Az nyert, aki szerint szemmosó, ami kötelező tartozéka a laboratóriumoknak
Fotó megosztása:
Modellautók várnak a bejáratnál. Colin McRae és Carlos Sainz is ralizott nagyszárnyas Sierra RS Coswortban
Modellautók várnak a bejáratnál. Colin McRae és Carlos Sainz is ralizott nagyszárnyas Sierra RS Coswortban
Néhány napja új üzemanyagokat vezetett be a Shell Magyarországon. Az eddigi prémium üzemanyagcsaládot leváltó V-Power Nitro+ 95, V-Power Nitro+ Racing és V-Power Nitro+ Diesel elődjénél hatékonyabban távolítja el az üzemanyag elégésekor keletkező lerakodásokat és továbbra is valamivel nagyobb teljesítményt ígér az alap benzineknél, magasabb áron. Konkrét adatokat a javulásról nem hallottunk, de a teljesítmény-növekedés többnyire a mérési hibahatáron belüli.
200-300 komponens a benzinben
Az új hajtóanyagok megjelenése alkalmából jártunk a cég hamburgi kutató-fejlesztő központjában, ahol kémikusok és olajmérnökök serege kísérletezi ki az üzemanyag-recepteket. Mert abban a benzinben, ami oly természetesen folyik a töltőpisztolyból, hightech rejlik, 200-300 komponens összehangolásával.
Eltömődött furatokkal nem arra terjed a gázolaj, amerre kellene
Eltömődött furatokkal nem arra terjed a gázolaj, amerre kellene
Minden gyártóbázison és kutatólaborban fontos a biztonság, de itt már a bejáratnál azzal fogadják az autóst, hogy az Audi ugyan az ő üzemanyagukkal nyert Le Mansban, de a sorompón túl 15 kilométer/óra maximális sebesség.
A biztonságot véresen komolyan veszik, aki például nem köti be magát a céges autóban, azt simán kirúghatják a Shelltől, lehet ő bármilyen nagy kaliberű menedzser. Mi is felkaptuk a fehér köpenyt, munkavédelmi dorkóra cseréltük a cipőnket és védőszemüvegben szívtuk magunkba a tudományt.
Rettenetesen drága a versenybenzin. Tartálykocsi helyett hordóban szállítják a futamokra és emberi erővel kell a 200 literes hordókba tölteni
Mozgó labor az F-1-ben
A magyar sajtóbrigád egy része. A munkavédelmi cipő nem látszik, de az is kötelező a szemüvegen és a köpenyen kívül
A magyar sajtóbrigád egy része. A munkavédelmi cipő nem látszik, de az is kötelező a szemüvegen és a köpenyen kívül
Sokféle versenysorozatban használják a kagylóemblémás üzemanyagokat, de ezek zöme kereskedelmi kapcsolat, míg a Ferrari Forma-1-es csapatával technológiai partnerség él, több mint 60 éve. Ez abban is megnyilvánul, hogy két mérnök és mozgó üzemanyag-laboratórium kíséri a csapatot az Albert Parktól Sao Paolóig minden futamra, akik elemzik a kenőanyagokat és a benzint.
Andreas Brunner fejlesztőmérnök egy mondattal megvilágította a kereskedelmi és a technológiai partnerség közötti minőségi különbséget: a Ferrari tudja, hogy milyen benzint akar, több más motorsportágban csak azt tudják elmondani, hogy legyen baromi jó, de nem képesek meghatározni, hogy mitől lenne jó az adott üzemanyag.
Mi lehet ez? Az nyert, aki szerint szemmosó, ami kötelező tartozéka a laboratóriumoknak
A Forma-1-ben van fontosabb a lóerőknél
Andreas Brunner fejlesztőmérnök szerint a ralis üzemanyagnál a nagy teljesítmény a cél, sok olefinnel
Andreas Brunner fejlesztőmérnök szerint a ralis üzemanyagnál a nagy teljesítmény a cél, sok olefinnel
Meglepve hallottam tőle, a Forma-1-es autóknál nem az az elsődleges, hogy minél nagyobb teljesítményhez segítse a motort az üzemanyag és oktánszáma sem kiugróan magas. Mi más lenne hasznosabb, mint még pár lóerő? – kérdeztem.
„Nem ezt várja tőlünk a Ferrari” – mondta. Az autó nagyjából 2,6s alatt gyorsul százra és 5,1 másodperc alatt 200-ra, így a körülbelül 750 lóerőt is nehéz talajra vinni két hajtott kerékkel. Az F1-es benzinnél lényeges a stabilitás, döntő a súrlódáscsökkentés és el kell viselnie az extrém terhelést a magas sűrítésű, rettenetes fordulatszámon járó motorban.
Más a színe, más a szaga
1000 liter benzinhez adott egyetlen liternyi adalékanyag okozza a különbséget az üzemanyagfajták között
1000 liter benzinhez adott egyetlen liternyi adalékanyag okozza a különbséget az üzemanyagfajták között
A raliautókhoz viszont olyan naftát szállítanak, amivel minél nagyobb teljesítményt lehet kicsavarni a motorból, mert az összkerékhajtás elbírja.
Egészen más az autósport különféle ágaihoz szállított benzin színe is. A Forma-1-be és a Ducatinak szállított nafta áttetsző, szinte víztiszta, a ralis jóval sárgásabb, a Le Mans-ban használt üzemanyag a kettő között van, színe túlhígított bodzaszörpre emlékeztet.
Az a jó, ha szaglik
Az összetevőktől függően jelentős a különbség az üzemanyagok szaga között is, bár a kéntartalom csökkentésével és a benzinkúti üzemanyagpára-elszívás tökéletesedésével egyre kevésbé erős a gázolajszag a hamburgi szakértők szerint.
43 000 töltőállomáson tavaly 145 milliárd liter üzemanyagot adott el a Shell. Ennek elhanyagolható része megy a Forma-1-be. A címzett a Ferrari, a Toro Rosso vagy a Sauber is lehet
Ezzel együtt komoly vita volt arról, hogy érdemes-e elrejteni a benzin vagy a gázolaj szagát, mert a nők például nagy arányban büdösnek érzik őket. Az emberi orr valóban érzékeny a szénhidrogénekre – mondta Andreas Schäfer, a laboratórium vezetője, biztonsági okokból mégis elvetették az ötletet. A benzin és a gázolaj szaga tudatosítja az emberekben a tűz- és robbanásveszélyt.
Mobilozni benzinkúton?
Bár rendkívül csekély rá az esély, nem zárható ki, hogy egy elektrosztatikusan feltöltődő mobiltelefonból kipattanó szikra belobbanthatja a tankoláskor kiszabaduló üzemanyagpárát. Ezért tilos telefonálni a kútoszlopok közelében. A Shell üzemanyag-fejlesztési vezetője szokta is figyelmeztetni az autósokat erre, akik kétféleképp reagálnak. Egy részük felháborodik, hogy neki ne mondják meg, hol telefonálhat, a németek zöme viszont értékeli az információt és megfogadja a tanácsot.
A laborban nemcsak kísérleteznek az üzemanyagokkal, de próbapadokon illetve nagyjából 100 autóval közúton is tesztelik az eredményt. Vadonatúj autók alkalmatlanok a mérésre, mert fogyasztásuk és teljesítményük ingadozik, legalább ötezer kilométeres bejáratás után érdemes befogni őket. A tesztpark sokszínű, vannak benne a friss autókon kívül régebbi típusok is.
A lerakódások elnyelik a benzin egy részét, amivel az autót szeretnénk hajtani. A tiszta szelepen épphogy belobbant a láng, míg a kokszos jól felitta az üzemanyagot és szépen égett rajta a benzin. Az új üzemanyag meggátolja a már párezer kilométer után mérhető lerakódások kialakulását, de fontosabb, hogy fel is oldja a korábbi szennyeződéseket. A lerakódás elég és ezzel megszabadultunk tőle
Kínzás a próbapadon
Meghökkentő volt a turbós benzines Sciroccóval megolvasztott katalizátor, amit csak tesztpadon lehet reprodukálni, közúton képtelenség ennyire megkínozni az autót. Az állandó padlógázt kibírta volna a kipufogógáz-átalakító, de itt folyamatos gyorsítás és lassítás volt a program, aminek a hőterhelését nem élte túl a katalizátor.
Ott jártunkkor épp egy Mercedes-Benz Actros hathengeres motorja futott a próbapadon 105 000 kilométeres teszten, amit 1400 óra alatt, 75 km/órás átlagsebességgel teljesít.
Sofőr, 60 millióért
Amikor egy motort nem tesztpadon, hanem a kocsi orrában vizsgálnak, sokszor robot vezet. A berendezés belekerül hatvan millió forintnyi euróba, főleg, ha a gépnek kézi váltós kocsival van dolga, mert a váltani is tudó költségesebb, mint a csak automata váltóval boldoguló. A robotok a tesztek egyik fő kritériumát, a megismételhetőséget biztosítják.
Konkrét típusokról nem hallottunk, de a tesztparkban vannak alkohollal üzemelő brazil modellek, amerikai és kínai autók is, mert a Shell az összes piac számára Hamburgban fejleszti az üzemanyagokat. Amelyek között elvileg nincs is olyan nagy különbség: a versenypályákra és a töltőállomásokra szállított üzemanyagok 99 százalékban azonosak, de ez az egyetlen százalék elég ahhoz, hogy Massa és Alonso autója ütőképes legyen.