Egy idő után úgy érzetem magam a Goodwood Festival of Speeden, mint egy hentesboltba beszabadult kutya: egyszerre annyi hihetetlen inger ért, hogy nem tudtam, mihez kapjak. Az orrom ellőtt, kvázi betétprogramként egy ralipályán versenyautók döngetnek, B-csoportos szörnyetegektől kezdve megannyi klasszikuson át a közelmúlt WRC csodafegyvereiig.
Button helyszíni interjúját követhetjük a kivetítőn
Button helyszíni interjúját követhetjük a kivetítőn
Fotó megosztása:
Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi
Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi
Fotó megosztása:
Off-road tréninget tartott Goodwoodban a Porsche
Off-road tréninget tartott Goodwoodban a Porsche
Fotó megosztása:
A motorsport nem gyerekjáték
A motorsport nem gyerekjáték
Fotó megosztása:
Változó korban: ötvenéves Lotus-Climax
Változó korban: ötvenéves Lotus-Climax
Fotó megosztása:
Az egyetlen máig élő matuzsálem a Morgan
Az egyetlen máig élő matuzsálem a Morgan
Fotó megosztása:
Mennydörgő V8-hangon érkezik az SLS AMG Roadster
Mennydörgő V8-hangon érkezik az SLS AMG Roadster
Fotó megosztása:
Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake
Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake
Fotó megosztása:
Fetrengett a közönség az elektromos Toyota 2000 GT hallatán
Fetrengett a közönség az elektromos Toyota 2000 GT hallatán
Fotó megosztása:
Mazda RX-7 indul a rali szakaszon
Mazda RX-7 indul a rali szakaszon
Fotó megosztása:
Rali-Porsche bömbölését visszhangozza az erdő
Rali-Porsche bömbölését visszhangozza az erdő
Fotó megosztása:
Angol humor: Kenworth-versenykamion a hill climbon
Angol humor: Kenworth-versenykamion a hill climbon
Fotó megosztása:
Egyik kedvencem, a Rover SD1 pályaautóként
Egyik kedvencem, a Rover SD1 pályaautóként
Fotó megosztása:
Egy szalmabála sem férne fel a Chevy Silverado pickupra
Egy szalmabála sem férne fel a Chevy Silverado pickupra
Fotó megosztása:
103. lett az orrmotoros Renault 5, a Turbo csak egy hellyel előzte meg
103. lett az orrmotoros Renault 5, a Turbo csak egy hellyel előzte meg
Fotó megosztása:
A monoposto versenyautók váltak Goodwood jelképeivé
A monoposto versenyautók váltak Goodwood jelképeivé
Fotó megosztása:
Mustang a nemrég elhunyt Caroll Shelby emlékére
Mustang a nemrég elhunyt Caroll Shelby emlékére
Fotó megosztása:
Kétoldalon szalmabálák közt vezet a hegyi felfutó
Kétoldalon szalmabálák közt vezet a hegyi felfutó
Fotó megosztása:
Pikes Peak sztárja: középmotoros Peugeot 405 T 16
Pikes Peak sztárja: középmotoros Peugeot 405 T 16
Fotó megosztása:
Walter Röhrl rettegett Audi Quattrója
Walter Röhrl rettegett Audi Quattrója
Fotó megosztása:
Mi keres ez épített úton?
Mi keres ez épített úton?
Fotó megosztása:
Traktorral vitték fel a hegyre a nézőket
Traktorral vitték fel a hegyre a nézőket
Fotó megosztása:
Itt a balkormányos Porschét nézik meg
Itt a balkormányos Porschét nézik meg
Fotó megosztása:
Jól beleillik a csíkozás a zebrába
Jól beleillik a csíkozás a zebrába
Fotó megosztása:
Nagyon állat Cobra leragasztott sárga fényszóróval
Nagyon állat Cobra leragasztott sárga fényszóróval
Fotó megosztása:
Egy maharadzsának készült az ezüst Rolls-Royce 1925-ben
Egy maharadzsának készült az ezüst Rolls-Royce 1925-ben
Fotó megosztása:
Itt rajtoltak
Itt rajtoltak
Fotó megosztása:
Goodwood nem korhatáros
Goodwood nem korhatáros
Fotó megosztása:
Kerékcsere-verseny a Skodánál
Kerékcsere-verseny a Skodánál
Fotó megosztása:
Rallye-stage pódiummal
Rallye-stage pódiummal
Fotó megosztása:
Utolsó simítások a 911-esen
Utolsó simítások a 911-esen
Fotó megosztása:
Nem mindennap botlunk Stratosba
Nem mindennap botlunk Stratosba
Fotó megosztása:
Rover SD1, ezúttal raliautóként
Rover SD1, ezúttal raliautóként
Fotó megosztása:
B-csoportos MG Metro 6R4 szörnyecske
B-csoportos MG Metro 6R4 szörnyecske
Fotó megosztása:
Ford-sátor a ralisoknál
Ford-sátor a ralisoknál
Fotó megosztása:
Magyar rendszámos Lada VFTS
Magyar rendszámos Lada VFTS
Fotó megosztása:
Óriáskerék panorámával
Óriáskerék panorámával
Fotó megosztása:
Lancia Delták sorfala
Lancia Delták sorfala
Fotó megosztása:
Alpine A110, farmotoros, pehelysúlyú veszedelem
Alpine A110, farmotoros, pehelysúlyú veszedelem
Fotó megosztása:
Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak
Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak
Fotó megosztása:
Autóroncs-szobrok
Autóroncs-szobrok
Fotó megosztása:
Tornado-légibemutató
Tornado-légibemutató
Fotó megosztása:
Ez nem az takarékos hibrid Camry
Ez nem az takarékos hibrid Camry
Fotó megosztása:
Királyi Automobil Klub, szolgálatára
Királyi Automobil Klub, szolgálatára
Fotó megosztása:
Az ünnepelt Lotus fergeteges kollekciót hozott
Az ünnepelt Lotus fergeteges kollekciót hozott
Fotó megosztása:
Hatkerekű F1-versenyautó
Hatkerekű F1-versenyautó
Fotó megosztása:
Négy henger, két ikerkarbi, nyitott szívórendszer a Lotusban
Négy henger, két ikerkarbi, nyitott szívórendszer a Lotusban
Fotó megosztása:
Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból
Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból
Fotó megosztása:
Mercedes W194, még a kis sirályszárny-ajtókkal
Mercedes W194, még a kis sirályszárny-ajtókkal
Fotó megosztása:
A legendás Porsche 917K, mellette a 804-es
A legendás Porsche 917K, mellette a 804-es
Fotó megosztása:
Egy 1969-es Jawát is elhoztak
Egy 1969-es Jawát is elhoztak
Fotó megosztása:
A vasalódeszka ehhez képest semmi
A vasalódeszka ehhez képest semmi
Fotó megosztása:
Zárt gyalogátjáró alatt rajtolnak az autók
Zárt gyalogátjáró alatt rajtolnak az autók
Fotó megosztása:
Mesteri F1-szobor Goodwood House előtt
Mesteri F1-szobor Goodwood House előtt
Fotó megosztása:
Rolls-Royce Phanton IV az ötvenes évekből
Rolls-Royce Phanton IV az ötvenes évekből
Fotó megosztása:
Buboréktetős Lincoln Cosmopolitan Limousine
Buboréktetős Lincoln Cosmopolitan Limousine
Fotó megosztása:
Utcai sportautókat is kiállítottak a parkban
Utcai sportautókat is kiállítottak a parkban
Fotó megosztása:
Herr Vettel szolgálati autója, a pályán Infinitit vezetett
Herr Vettel szolgálati autója, a pályán Infinitit vezetett
Fotó megosztása:
Indul a menet
Indul a menet
Fotó megosztása:
Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon
Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon
Fotó megosztása:
Kurbli helyett most hordozható akksiról indul
Kurbli helyett most hordozható akksiról indul
Fotó megosztása:
A motorsport alfája és omegája. Először átélve így jellemezhetjük Goodwood Festival of Speedet, amelyen külön kategóriát írtak ki az 1914 előtti gépeknek, ugyanakkor bemutatkozott mozgásban a jövőbemutató Alpine. Miközben Rauno Altonen erdei pályán kilincselt, Sebastian Vettel 120 másik indulóval együtt hegyi felfutón száguldozott. Le Mans hosszútávfutói ugyanúgy eljöttek, mint a 900 lóerős dragsterek - a hatás pedig semmilyen droghoz sem mérhető
A motorsport alfája és omegája. Először átélve így jellemezhetjük Goodwood Festival of Speedet, amelyen külön kategóriát írtak ki az 1914 előtti gépeknek, ugyanakkor bemutatkozott mozgásban a jövőbemutató Alpine. Miközben Rauno Altonen erdei pályán kilincselt, Sebastian Vettel 120 másik indulóval együtt hegyi felfutón száguldozott. Le Mans hosszútávfutói ugyanúgy eljöttek, mint a 900 lóerős dragsterek - a hatás pedig semmilyen droghoz sem mérhető
Fotó megosztása:
Jaguar lopakodik a nézők elé
Jaguar lopakodik a nézők elé
Fotó megosztása:
Mazda RX-7 indul a rali szakaszon
Mazda RX-7 indul a rali szakaszon
Ez az úgynevezett Forest Rally Stage: 2,5 kilométeren keresztül, U-alakban tekergett a Sebességfesztiválnak otthont adó hatalmas birtokon, amely Charles Gordon Lennox, ismertebb nevén Lord of March tulajdona. A derék gentlemanről az a legenda járja, hogy nem piros, sőt, a többi arisztokratával ellentétben még csak nem is kék színű, hanem sárgászöld, erősen gyúlékony folyadék kering az ereiben. Benzin. E furcsa genetikai vonást a nagyapjáról, Frederick Gordon-Lennox-tól örökölte, aki autóversenyző volt, és először 1936-ban rendezett a birtokon hegyi felfutóversenyt.
Kurbli helyett most hordozható akksiról indul
Kurbli helyett most hordozható akksiról indul
Szerencsére hill climb műsorszám most is van, olyannyira, hogy hagyományosan ez az idén 19. alkalommal megrendezett Sebességfesztivál központi programja. Keskeny, 1,86 kilométer hosszú úton döngetnek fel a kastélyparkból a hegytetőre a különféle antik és modern versenyautók, egzotikus utcai sportkocsik és motorkerékpárok. Ahhoz, hogy lássam a csodát elég volt hátat fordítanom a ralipályának és az aszfaltcsíkra figyelnem, ahol a pályabírók Rolls-Royce Phantomja (a szomszédos birtokon gyártják) és egy Mercedes E63 AMG T-modell felvezető autó után egyesével jöttek fel a különlegességek.
Mesteri F1-szobor Goodwood House előtt
Négy henger, két ikerkarbi, nyitott szívórendszer a Lotusban
Négy henger, ikerkarbi, nyitott légszűrő a Lotusban
Ne holmi sétakocsikázásra gondoljanak, itt verseny zajlott és mérték az időket, integetni és a közönségnek bohóckodni csak lefelé jövet tudtak a pilóták. Dúsgazdag, de kissé ügyetlenül vezető gyűjtők ugyanúgy akadtak köztük, mint félprofik vagy ma is praktizáló, illetve nyugdíjas profi autóversenyzők, mint például Jenson Button, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Sir Jackie Stewart, John Surtees és Damon Hill, csak hogy kizárólag a Formula 1-es világbajnokokat említsük. Persze ne vérre menő küzdelemre gondoljanak, századmásodpercek helyett a szórakozásról szól a Festival Of Speed, vagy, ahogy az angolok számunkra kissé előnytelenül rövidítik, a FOS.
Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi
Stílszerű Morris Commercial fagyis kocsi
Hörögve esett ki a hill climb pálya kanyarjából egy Peugeot 405 T16 GR „Pikes Peak”, amikor furcsa lármára lettem figyelmes. Mindenki az ég felé nézett, és egyszer csak a Brit Királyi Légerő vadászrepülő-köteléke húzott el a fejünk fölött, majd visszafordultak, és másik alakzatban repültek át a goodwood-i birtok felett. Több mint harminc éve szolgálatban lévő, angol-olasz-NSZK feljesztésű Tornado harci gépek tartottak légi parádét, ha eddig valaki netán unalmasnak tartotta volna a felhozatalt. Teljessé vált a közönség nyaktornája: hol a ralipályát, hol a hegyi felfutót, hol az eget fürkésztük, egyszerre törtünk ki ovációban, közös extázisban figyeltük a hihetetlen eseményeket.
103. lett az orrmotoros Renault 5, a Turbo csak egy hellyel előzte meg
Legszívesebben azonnal klónoztatnám magamat, hogy a rendezvény minden pontján ott lehessek, itt fél nap alatt az egyszeri látogató önkívületi állapotba kerül, és hazaindulva magát ostorozza azért, amiket nem tudott megnézni. A felhozatal hihetetlenül színes, a hegyen fel-le rohangáló autók értéke valószínűleg felér a magyar államadóssággal.
Utcai sportautókat is kiállítottak a parkban
Természetesen a többségük nem eladó, de az érkezésünk előtti napon volt egy Bonhams-aukció olyan különlegességekkel, mint a cégalapító Ettore egyik saját Bugattija, Elton John Aston Martinja, George Daniels II. háború előtti gyűjteménye vagy egy holland gyűjtő Lotus kollekciója. Végül 82 autó kelt el 22 millió dollár értékben, a négynapos fesztivál állandó programja pedig II. Erzsébet beiktatásának 60. évfordulójára egy autókiállítás volt királyi limuzinokból és más előkelő járművekből.
Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake
Álcázva mászik hegyet a Mercedes CLS Shooting Brake
Mondanunk sem kell, az autógyártók rég felfedezték maguknak a rendezvény marketingértékét, ezért legsikeresebb versenygépeik, illetve mai sportkocsijaik mellett tanulmányokat is elhoztak, sőt, még álcázott prototípusokkal (Mercedes CLS Shooting Brake, Jaguar F-type satöbbi) is rajthoz álltak. Itt ünnepelte premierjét többek között az Alpine A110-50, az Infiniti Emerg-E, a Bentley Continental GT Speed és még sok újdonság, a raliszekció szponzora pedig a Skoda volt. Mi a Porsche jóvoltából jutottunk el az eseményre, a márka sliverstone-i vezetéstechnikai központjával és Goodwodban rejtegetett új szupersportkocsijával külön cikkben foglalkozunk majd.
Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból
Talbot Sunbeam Lotus 1980-ból
A Sebességfesztivált, a világ leggyorsabb kerti partiját tavaly 150 ezer ember látta, és idén jó eséllyel megdől a rekord. Bár a világ minden tájáról érkeztek vendégek, természetesen az angolok voltak többségben, akik nem arról híresek, hogy megrettennének pár csepp esőtől. Szerencsére látogatásunk reggelére éppen elállt az eső, az erdei gyalogösvényeken ugyanúgy természetes viselet volt a bakancs vagy gumicsizma, mint a birtok földútjain a Land Rover Defender vagy a rácsos személyszállító utánfutót cibáló traktor.
Az ünnepelt Lotus fergeteges kollekciót hozott
Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak
Egy Datsun 240Z belseje. Itt balról navigálnak
Igazán lelkes közönség verődött össze itt a sussex-i birtokon, az emberek órákon át képesek voltak foglalni egy-egy jó állóhelyet a hegyi felfutó szalmabálái mellett, meghatottam állták körül a paddock-ban várakozó autókat, nem legyezték orruk elöl fintorogva az Euro mínusz ötös kipufogógázokat, tapssal díjazták a gumifüstölést, ugyanakkor sosem tolakodtak. Természetesen a gyerekeket kivéve mindenki fülvédő nélkül élvezte az autók és motorok akusztikáját, amitől már a száz méterre lévő parkolónál lúdbőrös lettem, a hegyi pálya szélét és a paddockot pedig hömpölygő tömeg vagy térkép nélkül, a hangokat követve is megtaláltam volna. Ideges alapjáraton gurgulázó versenygépek, égszakadásként dübörgő háború előtti monstrumok, géppuskaként ropogó kipufogók, szakadó farmer hangján elgyorsító szörnyek – csupa olyasmi, ami zene az autórajongók füleinek.
Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon
Csónaktest, merev híd a háború előtti versenyautókon
Persze a látvánnyal sem lehetett egykönnyen betelni, LeMans sztárjai, háromtengelyes formulaautók, dragsterek és filigrán monopostók hűlnek pattogva a sátrak alatt, Lola, Chevron, March-Cosworth, Pagani-Zonda, Cooper-Climax, Sauber-Mercedes, BRM, Sunbeam, Lagonda, Connaught, Donner-Chevrolet és megannyi érdekesség sorakozik tőlem karnyújtásnyira. Ide minden motorsport- és veteránrajongónak el kell jutnia egyszer, amire remek alkalmat nyújt a jövőre ugyanilyenkor rendezendő 20. jubileumi sebességfesztivál.
Indul a menet
Aki hamarabb jönne vagy egyszerűen kíváncsi Lord March másik híres autós rendezvényére, jöjjön ki ősszel a Revival-ra, amit nem a Goodwood House kertjében és a hozzá kapcsolódó erdőben, hanem több mint hatvanéves házi versenypályáján rendez a házigazda és ötven fős stábja. Mivel oda korhű ruhában kell érkezni, igazi időutazós veteránpartinak ígérkezik – míg a Festival of Speed inkább egy múltból a jövőbe átívelő show a lóerők, és az azokkal gazdálkodó versenyzők tiszteletére.