Egyre több, ha szinte nem az összes 40 tonnás kamion rendelkezik GPS nyomkövető és fedélzeti analitikai rendszerrel. Ez nem is csoda, hisz a fuvarozó cégeknek egyértelmű előnye származik abból, ha percre pontosan ismerik járműveik helyzetét és a róluk érkező fedélzeti telematikai adatokat. Természetesen nem a légterelők, vagy a futómű beállítása érdekli leginkább a speditőrt, hanem a jármű sebessége, terheltsége, iránya, a vezető munkavégzésének ütemezése az, amiért érdemes folyamatosan szemmel tartani a szerelvényt.
Ehhez hasonlóan a GPS által közölt információk alapján, a magyarországi telephely dolgozói olyan segítséget képesek nyújtani a járművezetőnek, amit ő egy német autópályán, vezetés közben nemigen tudna önerejéből pótolni.
De nem csak a járművezetőnek adhat segítséget a GPS-es telematikai rendszer által begyűjtött adatbázis, hanem szükség esetén a hatóságok is hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz. Szegeden, több nagyvároshoz hasonlóan GPS-es buszkövetés működik minden egyes helyi járatú autóbuszban. Nemrég egy halálos kimenetelű baleset kapcsán segítette ki a buszsofőrt a rendszer, amikor a lekért adatokból kiderült, hogy a baleset előtt, védet útvonalon 42 km/h-val haladt autóbuszával. Análl is inkább fontos ez a városon belül közlekedő közösségi közlekedést végző autóbuszok számára, mivel a telephely 50 km-es körzetében, európai uniós szinten mentességet élveznek a tachográf használata alól. Így a rögzített GPS-adatokból nyerhető egyedül információ a jármű korábbi sebességéről.
Bagossy Tamás, a GPS-es követéssel és telematikával foglalkozó WebEye Magyarország ügyvezetője elmondta: – Volt olyan esetünk, amikor külföldön jelentős gyorshajtás miatt őrizetbe vettek egy sofőrt, ugyanakkor a GPS adatokból pontosan megállapítható volt, hogy csupán minimális mértékű volt a sebességtúllépés. Egyértelmű volt, hogy a hibát az ottani hatóságok követték el, elfogadták az adatainkat, a sofőrt pedig szabadon engedték. Meggyőződésem, hogy a GPS rendszerek jogvitákban történő felhasználása a hazai gyakorlatban is egyre elterjedtebbé válhat, a nemzetközi trendek legalábbis erre engednek következtetni.
Egy másik esetről is beszámolt: – Pár hónappal ezelőtt egyik üzletfelünk, egy nemzetközi szállításokat végző fuvarvállalat tehergépjárműve felborult. Több tízmillió forint értékű libamájat szállított, és mivel a rakodótérből az útra borult az áru, a helyi közegészségügyi szakemberek elrendelték a rakomány megsemmisítését. A járművezető hibájára hivatkozva a biztosító nem akart fizetni, ugyanakkor a telematikai adatokból megállapítottuk, hogy a sofőr betartotta a sebességkorlátozást, így végül a biztosítótársasággal is sikerült megegyezni, és kifizették a hatalmas kártérítési összeget.