A vitatott szépségű, nehezen bekategorizálható X1-es elődből világszerte durván 300 ezer darab kelt el. Hogy a jövőben is szépen alakuljanak ezek a számok, és újabb vevőket hódítson meg magának a márka, eljött a modellfrissítés ideje.
Kint
Kívülről a ráncfelvarrásoknál megszokott menetrendet követték a BMW-nél, új összeállítású lámpákat rajzoltak az autónak, módosítottak az első- és a hátsó lökhárítón, illetve változtak a tükrök is, az oldalsó irányjelzők beköltöztek a tükör házába és nagyobb lett az autó színére fényezett felület is. Az autó méretei, formája azonban alapjaiban nem változott meg, mindössze négy új, eddig ismeretlen színnel gazdagodott az X1-es, illetve a katalógusban szereplő 19 colos kerekek is rendesen megszaporodtak.
Jövő-menő X1-es:
Hogy a leendő vásárlók jobban a saját ízlésükre formálhassák az X1-est, háromféle irányzat közül választhatnak. Az xLine a robusztus sokoldalúságot hangsúlyozza, a Sport Line nem meglepő módon a dinamizmust, agilitást domborítja ki, az M Sport csomag pedig azt hiszem önmagáért beszél.
Bent
A belsőbe a korábbi X1-esben hiába keresett prémium érzés is beszivárgott. Mivel az autó megkapta a nyolcfokozatú automatikus váltót, így a hozzátartozó látványos, szoborszerű váltókar is bekerült az utastérbe. Bent finomítottak a vezető felé forduló középkonzolon, valamint van opcionális, bőrborítású kormány is, amely szintén friss darab. Néhány kezelőszerv köré fényes fekete sávot növesztettek, a bőrülés domborodó X-et kapott díszként, és érdekes, fautánzatú borítás is került az utastérbe, amely leginkább egy sötét, olajtól csepegő vasúti talpfára emlékeztet.
Biztos valaki a BMW műfa-ügyi főosztályán megelégelhette a megszokott, rémes fautánzatokat, és szokatlan, de ugyanúgy rémes fautánzatok kitalálásába kezdett. Eddig egész jó eredménnyel, hiszen a nemrég nálunk járt Hármas BMW-ben is a fautánzat csodájára jártunk. Még az idétlen pohártartót lehet megszólni, aztán mást nem nagyon. Szép, ízléses anyagok, remek kidolgozás, igazi BMW-s hangulat terjeng bent.
Igaz, az anyaghasználatban van némi logikai zavar, de biztos van rá furfangos mérnökmagyarázat, hogy miért a műszerfal teteje van pihepuha, gusztusos anyagból – amit jó eséllyel sosem érintünk meg semmilyen testrészünkkel – és térdmagasságban, kartávolságon belül, a kesztyűtartó környékén miért is van rideg, kemény plasztik.
Bár csomagtartója nem nyel el végtelen számban siklóernyőket, mégis aránylag jól használható. A tíz fokozatban állítható dőlésszögű hátsó üléstámla segítségével 420 és 360 liter között váltakozhat a csomagtartó befogadóképessége, attól függően, hogy a hátsó utasok kényelme, vagy a csomagtér mérete a fontosabb. Ha egyáltalán nincsenek hátul utasok, akkor akár 1350 literes is lehet a raktér.
Az alábbi képre kattintva a gyári fotográfus képeit nézhetik meg:
A lemezek alatt
Meglepően nagy motorválasztékból – háromféle benzines és ötféle dízel – közül válogathatnak, akik X1-es BMW-t szeretnének a garázsba. Bővült a kínálat, így az X1 sDrive16d 116 lóerejétől az X1 xDrive28i 245 lóerejéig terjed a skála. A sDrive16d illetve a sDrive20d változatok takarékos, EfficientDynamics változatban is elérhetőek, amelyek akár 0,9 literrel is kevesebb üzemanyaggal beérik, mint a mezei társaik.
Start-Stop automatika, fékenergia visszanyerés, elektromos kormányrásegítés, és a takarékos váltásokat megkönnyítő fokozatajánló is található ezekben a változatokban.
Teljesen új az X1-esben a 25d motor, – soros, négyhengeres, ikerturbós, 218 lóerős – illetve a kis BMW megkapta a kategóriában igazi különlegességnek számító nyolcfokozatú automatikus váltót is.
Villámpróba
A menetpróbán nem is próbáltak minket összekeverni különféle felszereltségű, színű, és motorú autókkal, hanem egységesen mindenkinek az új narancssárga autó jutott, az újdonságnak számító motorral és a nyolcfokozatú automatikus váltóval. A különösen rövidre sikerült, villámlátogatásnak is beillő menetpróbán mentünk vele német autópályán bőven kétszáz felett – a tükrök csapták a legnagyobb zajt – kanyarogtunk vele szűk utakon, és elkeseredetten kerestük az úthibákat is. Utóbbiakat hiába, így olyan illúziónk van, mintha az X1-es az aszfalt fölött lebegne menet közben.
Kissé ugyan nyers hangú a 25d motor, de roppant harmonikusan és takarékosan dolgozik együtt a nyolcfokozatú automatával. Utóbbi olyan lágyan és fürgén kapcsolja a fokozatokat, hogy a terhelésváltást szinte reménytelen feladat kiszúrni. Sajnos a rázós utak, az ülések hosszú távú kényelmének, vagy a fogyasztás megítélésére még meg kell várni a tesztautót. Az viszont már biztosnak tűnik, hogy komoly harc lesz majd a szerkesztőségben, hogy ki kaparintsa meg az autó kulcsait.