Nemrég, a Credo Inovell bemutatása kapcsán számoltunk be arról, hogy a Credo autóbuszok gyártója, a Kravtex Kereskedelmi Kft. mindent megtesz azért, hogy mérnökeinek csupán a tervezés és a gyártás során kelljen autóbuszokkal utazniuk, autóval történő munkába járásukat azonban a gyár fennmaradása és annak pénzügyi lehetőségei továbbra is biztosítsák számukra. Nem vitás, hogy a legjobb úton haladnak afelé, hogy a cseh SOR buszgyár kiskerekű licenszeinek alapjain létrejött Credókból végre valódi magyar terméket faragjanak, így aztán ne csak a gyártás, hanem a termék mögötti tudásbázis is magyar fejekből származzon.

Ehhez kiváló lépés volt az immár 22,5 colos, nagykerekű, Budapesten is bemutatott Citadell, valamint az helyközi változat, az Econell megalkotása, ami után némi megrendülést hozott az ismét 19 colos kerekeken gördülő, helyközi kialakítású Inovell. Az irány azonban, amin a hosszas röghöz, azaz SOR-hoz kötöttség után a Credo fejlesztői elindultak jónak ígérkezik, ám a valódi áttöréshez a 156 éves múltra visszatekintő és a Credók vázait gyártó, mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt-nek is lépni kellett. Ahhoz ugyanis, hogy az új járművek szakíthassanak a korábbi előítéletekkel, teljes megújulásra van szükség. Ami hamarosan meg is történik.

Lássuk hát a Kühne sajtóközleményét:

A Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. és a Kravtex Kereskedelmi Kft. alkotta cégcsoport az elmúlt években közel 4 milliárd forint beruházással létrehozta Magyarország legnagyobb autóbuszgyártó cégcsoportját. A 150 éves múltra visszatekintő mosonmagyaróvári Kühne területén 2008-ban készült el az a 11 000 négyzetméteres, korszerű autóbuszgyár, amely akár évi 500 járműegység legyártására képes. Ez, a közel 1,5 milliárd forintból megvalósuló beruházás szinte teljes egészében önerőből létesült, a járműgyártás területén tevékenykedő cégcsoport újabb technológiai beruházásában azonban jelentős európai uniós forrás is megjelenik.

Az Új Széchenyi Terv Gazdaságfejlesztési Operatív Programjának (GOP-2011-1.3.1/A) keretében 2011-ben nyert 128,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. A „Vállalatok technológiai innovációjának támogatása” tárgyú pályázat célja egy olyan fejlesztés megvalósítása volt, amely a K+F és a csúcstechnológiájú eszközök beszerzése révén hozzájárul a vállalat versenyképességéhez. Az elnyert uniós forrás 308 millió forint saját erővel kiegészítve kiemelkedő fejlesztést tett lehetővé Magyarország legrégebbi, 156 éves gépgyárában.

Megújul a Credo autóbuszok vázszerkezete 1
Megújul a Credo autóbuszok vázszerkezete 7

A pályázat keretében több, a régióban egyedülálló fémmegmunkáló berendezést szerzett be a társaság. A technológiai beruházások közül kiemelkedik egy 250 millió forint értékű lézervágó berendezés, amely a projekt legnagyobb értékű elemeként hozzájárul a kiemelkedő minőségű munkavégzéshez. Az eszköz az országban egyedülálló módon képes lemezek, csövek és zártszelvények térbeni megmunkálására, sebessége pedig többszöröse a társaság eddig alkalmazott berendezéseinek. A termelő eszközök megvásárlásán felül jelentős informatikai fejlesztést, szoftverek és számítógépek beszerzését is lehetővé tette a projekt, amely a legkorszerűbb technológiát hozta el a mosonmagyaróvári mérnököknek.

Mintegy 50 millió forintot tesz ki a projekt kutatás-fejlesztési eleme, amely az országszerte ismert, a Volán társaságoknál 900 példányban futó autóbuszcsalád vázszerkezetének modernizálását eredményezte. A 20 mérnök részvételével kidolgozott új váz-koncepció egy teljes buszcsalád alapja, amely alacsony tömegének és moduláris felépítésének köszönhetően teljesen lefedi a hazai autóbuszközlekedés támasztotta igényeket. A Citadell, Econell és Inovell típusnevű járművek és a hamarosan bemutatásra kerülő új intercity busz az első teljes egészében hazai fejlesztésű buszcsalád, amely megoldást kínál az egész ország közösségi közlekedésének megújítására. A buszok moduláris vázszerkezete sokféle típusvariáció kialakítását, alacsony tömege pedig a versenytársakénál akár 20%-kal alacsonyabb fogyasztást kínál. A buszok vázszerkezete is hozzájárul a késztermék magas magyar hányadához, amely árarányosan már most eléri a 85 %-ot.

A cégcsoport képviselői bíznak benne, hogy a jelentős támogatással megvalósuló buszcsalád-fejlesztés hozzájárul a magyar autóbuszpark régóta esedékes megújításához. Ez teszi lehetővé, hogy az elmúlt években alacsony kihasználtsággal működő, meglévő és korszerű buszgyártó kapacitások végre kihasználásra kerüljenek.

Eddig a közlemény. Én személy szerint nagyon bízom benne, hogy ha az új Credo autóbuszok jól sikerülnek, akkor levetkőzhetik majd a hosszú évek alatt rájuk rakódott előítéleteket, aminek köszönhetően a többi magyarországi buszgyárhoz hasonlóan és azokkal karöltve, egyszer valóban modern és hazai eszközei lehetnek országunk átfogó autóbuszos reformjának.