Az öt darab norvég igényeknek megfelelően épített midibusz után a két svéd S91-es is elkészült, melyek a rendezvényt követően a VingaBus Partnerhez kerülnek. A Molitus ügyvezetője, Kozák Péter bízik abban, hogy az északi hideg által uralt tájakra exportált hazai gyártású buszokat hamarosan újabbak követik. Szinte közhely, de igaz: a mostani járművekben mindenki a sikeres elődöt, az E91-et látja.
Az új kocsik azonban nem csak külső megjelenés, hanem műszaki tartalom tekintetében is jelentősen eltérnek a Mátyásföldön készült példányoktól, továbbá a hazai piacra gyártott S91-sektől.
– A svéd megrendelésre gyártott darabok a korábbi prototípusokban már alkalmazott alvázra épültek, meghajtásukat pedig Euro 5-ös normájú, OM 904 LA.V/2 típusú, 4250 cm3-es, 156 lóerős Mercedes-Benz motorok adják – hívta fel a figyelmet a midibusz tervezője.
A környezettudatos svéd üzemeltetési igényeknek megfelelően ugyanakkor a járművet alkalmassá kellett tenni a biodízel üzemanyaggal való közlekedésre is. A két korábbi, városi forgalomra tervezett midibusszal ellentétben a norvég és a svéd megrendelésre készült S91-esek több ülőhellyel rendelkeznek, hiszen előbbieket 21 db, utóbbiakat pedig 20 db üléssel szerelték, mindamellett a közlekedőfolyosó is szélesebb kialakítású lett. A Kiel Lite típusú székek, a lehajthatók kivételével hárompontos biztonsági övekkel vannak szerelve, így teljesítve a legszigorúbb skandináv előírásokat.
Feltűnő, hogy az északi S91-esek nem rendelkeznek elhúzható oldalablakokkal, mely figyelembe véve az ottani időjárási körülményeket egyáltalán nem meglepő. A megrendelő kérésére a gyártás során a Molitus nem egyrétegű, hanem drágább, de jobb hőszigetelésű thermopán üvegeket épített be.
– Az utastér hőmérsékletét a Climatronic rendszer szabályozza, melynek köszönhetően gyakorlatilag egy gombnyomással lehet javítani az utasok hőérzetén. Ebben szerepet játszanak a Webasto fűtőberendezések is, de az utastér hűtéséről egy 50 kW-os Spheros klíma gondoskodik – jegyezte meg Kozák Péter.
Ez a vezérlőberendezés egy univerzális rendszer, hiszen többek között azt is érzékeli, ha nyitva marad az ajtó. Az utastájékoztató készülékek szempontjából az egyik leglényegesebb változás, hogy a szokásos megoldások mellett a vezetőoldalra is került viszonylatkijelző. A Mobitec egységekből ennek megfelelően jócskán jutott a buszba, hiszen nem csak a szélvédőnél, hanem kétoldalt, a hátsó üveg felett, továbbá a midi belső terébe, az első ajtó mögött kialakított panelbe is került kijelző.
A vezetőülésben a svéd sofőrök kényelmét többek között fűthető ülés szolgálja, a vezetőoldali ablak mellett található alkoholszonda pedig meggátolja a járművezetőt abban, hogy akár spiccesen, akár teljesen elázva üljön a volánhoz, ugyanis a készülék a vezérlőegységeken keresztül megakadályozza az autóbusz indítását.
– A midi további érdekessége, hogy az AdBlue és az üzemanyag betöltő egy helyre került, így ennek köszönhetően praktikusan valósítható meg az autóbusz tankolása. Ez is a megrendelő kérése volt, bevallom, egyelőre még ismerkedünk ezzel a megoldással – tette hozzá Kozák Péter.
A midibusz az ünnepélyes átadást követően elindul annak a társaságnak a telephelyére, amelynél tavaly a második demóbusz vendégeskedett, mivel akkor a VingaBus Partner mindent megtett annak érdekében, hogy ismertebbé tegye az S91-et az üzemeltetők körében. Idén ugyan nem terveznek újabb átadás a Moltius-nál, azonban a cég ügyvezető igazgatója és főkonstruktőre bízik abban, hogy hamarosan újabb példányok követhetik a skandináv megrendeléseket.
– Az S91 egy unikális jármű, mely minden utas számára ugyanazt a kényelmet biztosítja, mint egy rendes, nagyméretű autóbusz. Ha valaki nagykocsiként akarja üzemeltetni, akkor annak ideális választás – tette hozzá Kozák Péter.