A svédországi Gotland szigeten lévő Visby városában rendezett Almadalen héten (Almedalsveckan) a Scania és a Siemens bemutatott egy különleges, elektromos meghajtású teherautót. Ehhez hasonló kamionok állnak hamarosan munkába a bánya és a vasútállomás között, ahol éjjel-nappal hordják majd a vasércet, hogy azután a Malmbanan vasércvonalon, vasúton szállítsák azt tovább az észak-norvégiai, atlanti-óceáni kikötőbe. A közelmúltban a svéd közlekedési hatóság, a Trafikverket egy tanulmánya kifejtette, hogy a felsővezetékeken, vagy útba fektetett síneken keresztül meghajtott elektromos kamionok használata egy valós hajtási alternatíva lehet ezen a szakaszon.

Scania - Siemens eHighway

Scania - Siemens eHighway

Scania – Siemens eHighway

A Scania és a Siemens elektromos meghajtású kísérleti teherautója végül áramszedőket kapott, mivel ez tűnt az egyetlen kivitelezhető megoldásnak az adott útszakaszon, ugyanis a mocsaras alapokra épült útpálya a talaj jellege miatt folyamatos mozgásban van.

-Az elektromos kamion fejlesztését lépésről lépésre végeztük – mondta el Johan Lindström, az NBB hibridrendszer-fejlesztéseinek vezető mérnöke. – Ebben a projektben is olyan elektromos hajtóművet használunk, melyet egyéb hibridprojektjeinkhez fejlesztettünk, de a megszokottnál jóval nagyobb elektromotort kellet a hajtásláncba integrálnunk ahhoz, hogy a rendszernek képes legyen tisztán elektromos árammal mozgatni a 90 tonnás teherbírású ércszállító kamionokat -tette hozzá Lindström úr.

Scania - Siemens eHighway

Scania – Siemens eHighway

A Siemens eHighway technológiája hasonlít a trolibuszokéra, ám azokénál sokkal fejlettebb. A jármű felsővezeték nélküli úton dízelmotorja segítségével közlekedik, ám a folyamatosan működő lézeres érzékelők segítségével felismeri, ha megfelelő légvezetékek kerül a jármű fölé, ilyenkor automatikusan felengedi a kamion áramszedőit. Egy érzékelő folyamatosan figyeli a kábelek helyzetét és azoknak megfelelően folyamatosan mozgatja az inkább villamosokéhoz hasonló, ám megduplázott szedőfejeket, hogy azok kövessék a kábelek helyzetét, ezzel pedig biztosítsák az állandó kapcsolatot.

A Siemens Berlin mellett épített egy 4 km hosszú tesztpályát, ahol beigazolódott, hogy a megfelelő felsővezetékek megépítése egyáltalán nem kihívás, ezzel szemben a rendszer kialakítása komoly fejlesztéseket igényelt azért, hogy lehetővé tegyék a teherautó gyors le- és felkapcsolódását a kábelekhez, például egy előzés közben, amikor a vezetékek alól kihajtva egy rövid ideig ismét dízelmotorral kell biztosítani a kamion hajtását.

A svéd közlekedési hatóság azt javasolta, hogy első lépésben a 150 km-es vasércút egy 12 km-es szakaszán építsék ki a hálózatot, ahol tapasztalatokat szerezhetnek és folyamatosan továbbfejleszthetik a rendszert, melynek működési elvét az itt látható, Siemens által publikált videó szemléletesen bemutatja.