A Volvo arra törekszik, hogy autói ne legyenek részesei baleseteknek a jövőben, céljuk, hogy 2020-ra senki ne veszítse életét vagy sérüljön meg súlyosan egy új Volvo gépjárműben ülve. A vállalat az új technológiák egy részét az autóvezetőknek a modern közlekedési környezetben való viselkedéséhez igazítva alakítja ki. Számos felmérés ugyanis azt mutatja, hogy a modern autóvezetők a volán mögött töltött idejük 25-30 százalékában mással foglalkoznak, például a mobil kommunikációra összpontosítanak.
A Volvo fejlesztései három fő területre összpontosítanak: a biztonságos sávtartásra, a balesetek elkerülésére a kereszteződéseknél és elágazásoknál, illetve a vaddal való ütközések elkerülésére.
Az egyik támogató rendszer az autonóm vezetés, amely segítséget nyújt a sofőrnek a sáv-, valamint a forgalom ütemének tartásában, amennyiben sorok alakulnak ki. Kamera és a radarérzékelők felhasználásával az autó képes az előtte haladó jármű követésére. A motor, a fékek és a kormányzás automatikusan reagál. Ha az elöl haladó járművet egy akadály az úton gyors mozdulatra kényszeríti, a vezetőt kisegíti a kormányzási rendszer, amely ugyanabba az irányba fordítja az autót.
Az Egyesült Államokban 2007-ben a halálos balesetek 21,5 százaléka kereszteződésekben történt, és 16 EU-tagállamban (Svédország nélkül) ugyanez az érték 20,6 százalék volt 2006-ban. A Volvo ezért a kereszteződésekkel is kiemelten foglalkozik. Új rendszerük figyelmezteti a sofőrt és automatikusan fékez a keresztirányú forgalom esetén, amennyiben szükséges.
Például ha balra kanyarodó autók várakoznak egy kereszteződésnél, majd a lámpa zöldre vált, az autók sorban elindulnak balra. Ha egy egy autó keresztben áthajt a piroson, a kanyarodó autó automatikusan lefékez, hogy elkerülje az ütközést. A kereszteződési támogatás tehát egy olyan rendszerként szolgál, amely nem csak a sofőr saját hibáit veszi számításba, hanem a forgalom más résztvevőiét is. Azt próbálják elérni, hogy az autó ugyanazt tegye, mint amit egy ember tenne, ha lenne ideje végiggondolni a helyzetet.
Kanadában évente körülbelül 40 000 súlyos ütközés történik állatokkal, amely a jármű sérülését okozza. Svédországban 47 000 állattal való ütközés történt 2010-ben. Amerikában évente 200 ember veszíti életét a vadgázolások miatt. De ezek az adatok nem tartalmazzák az olyan eseteket, amikor a sofőr elrántja a kormányt, hogy elkerülje az ütközést az állattal, és emiatt egy másik járművel ütközik vagy lecsúszik az útról.
A Volvo jelenleg dolgozik egy, az állatok észlelését végző rendszeren, amely nappali és éjszakai körülmények között is képes az állatok felismerésére, illetve a jármű lefékezésére. A technológia a gyalogosfelismerő rendszer továbbfejlesztése. A problémát az állatok felismerése jelenti, a rendszer hatalmas adatbázisok feldolgozásával tanulja meg felismerni az állatok körvonalait és mozgásmintáikat.
A cél az, hogy a becsapódás sebessége 100-110 km/óráról 80 km/óra alá csökkenjen, amikor már az autó védelmi rendszerei hatékonyan működnek, és kisebb a súlyos sérülések kockázata. Ehhez az szükséges, hogy körülbelül 30 méteres távolságból észlelni lehessen az állatot.