Nyaranta többnyire olyan problémákkal kell megküzdeniük a sofőröknek, hogy égési sérülések nélkül vészeljék át azt a pár percet, amíg lehűl a tűző napon 80 fokosra forrósodott kormány, vagy hogy miként lehet nyomtalanul eltakarítani a gyerekülés kárpitjáról a cseppfolyóssá vált Túró Rudit. Néha azonban komolyabb vezetéstechnikai fogások is jól tudnak jönni: például ha lecsap egy hirtelen jött zivatar. Adunk pár tippet, amivel segíthetünk kihúzni a villámok között, amíg újra elő nem bukkan a nap.
Lassíts le!
Erős széllökések, az aszfalton felgyülemlő víz, útra hullott faágak: bizony, az ablaktörlő nem tud mindent eltakarítani. Ha jön a vihar, érdemes elvenni a gázt; ha már órák óta tartottuk a sztrádatempót a napsütésben, szinte újra kell „tanulni”, hogy mennyi is a biztonságos tempó a megváltozott körülmények között. Nem érdemes addig tartani a 130-at, 90-100-at, amíg az első komolyabb széllökés miatt aktiválódó ESP oldja ki a sebességtartó automatikát, jobb, ha mi magunk lassítunk, és veszünk fel egy óvatosabb, vizes utas tempót.
Világíts!
Elvileg nálunk ugyan kötelező a világítás használata lakott területen kívül nappal is, de azért nem árt kicsit sulykolni: leromlott látási viszonyok között is gondoskodnunk kell róla, hogy a többiek észrevegyék, ha jövünk. Hirtelen jött erős esőben városban is kapcsoljuk fel a világítást. Akinek modern, nappali menetjelző fénnyel szerelt autója van, jobb ha tudja, hogy a mindig égő menetfény csak előre világít – ha nem akarjuk, hogy fenéken billentsen minket egy közlekedőtárs, rossz időben érdemes hozzákapcsolni a hátsó helyzetjelző fényeket is.
Viszont a ködzárófényt erős esőben is csak úgy használjuk, hogy ne vakítsuk, zavarjuk vele a mögöttünk jövőt – ha nem jön mögöttünk senki, égjen, de ha utolértek, kapcsoljuk le!
Tarts távolságot!
Esőben még modern, ABS-es, ESP-s autóval is tovább tart megállni, mint száraz úton. Ráadásul vizes úton a gumin is több múlik, mint szárazon: ha az előttünk haladón valami jóféle esőgumi van, és hirtelen fékezni kell mondjuk egy elé dőlt fa miatt, jó esélyünk van belecsúszni, ha nem tartunk a szokottnál is nagyobb követési távolságot. Irányadó a három másodperces szabály: ügyeljünk rá, hogy legalább ennyivel legyünk lemaradva attól, akit követünk.
Kerüld a vizet!
A nagy forgalmú utak kimélyült nyomvályúiban zivatarban hamar összegyűlik a víz, ami a kerekek alá kerülve apró irányváltoztatásokat, szélsőséges esetben vízensiklást, az autó kormányozhatóságának megszűnését eredményezheti. Vizes úton menjünk a „púpokon”.
A pocsolyákba pedig még eső után se hajtsunk bele, még akkor se, ha a gyerek kéri, mert jó móka a szélvédőre fröccsenő szökőkút. Sosem tudhatjuk, mi van a víz alatt, ha nincs szerencsénk, komoly kátyúkár, baleset is lehet a spriccelős játék ára.
Kerüld a csíkokat!
A fehér aszfaltfestések vizesen jobban csúsznak, mint az út többi része. Fékezésnél, gyorsításnál egyaránt elhúzhat a kocsi, ha a csíkon halad a kerék. A villamossín pedig olyan síkossá válik a víztől, mintha leolajozta volna valaki.
Csak semmi hirtelen mozdulat!
Az esőtől, a szél által lesodort levelektől csúszós úton egy hirtelen kormányrántás, nagyobb gázadás, egy erős fékezés csúnya meglepetéseket okozhat. Kerüljük az ilyesmit.
Ne parkolj fa alá!
Lásd a mellékelt ábrát.
Maradj az aszfalton!
Heves esőben az addig mégoly stabil, száraz talaj is hamar átázhat; ha le kell húzódni az útról, ha terelés van, vagy egyszerűen csak ha a fűre kell parkolni esőben, csak akkor hagyd el a szilárd burkolatot, ha biztos vagy benne, hogy vissza is tudsz jönni. Ja, és a ralisok a vizes füvet „zöld jégnek” hívják, ha majd egyszer fékezel egyet rajta, megtudod, hogy miért.
Tartsd karban a kocsid!
Sajnos a legtöbbször akkor jövünk rá, hogy elöregedett az ablaktörlő, hogy nincs víz az ablakmosóban, hogy rég nincs már a csomagtartóban a télre bekészített dzseki, amikor már rajtunk a vihar. Viszont a nyári időszakban legalább az nem valószínű, hogy a hirtelen bepárásodó ablakot is gyorsan leszárítani képes klíma hibája akkor derül ki, amikor nem csak kényelmi, hanem biztonsági okból lenne rá szükség…
Vegyél ESP-s autót!
Az EU-ban 2011. november elseje óta minden új modellt, 2014, október 31. után pedig minden egyes új autót elektronikus menetstabilizálóval szabad csak forgalomba helyezni – innentől nem az autóvásárló felelőssége lesz, hogy beikszelte-e az extralistán a kitörésgátlót. Viszont ha használt autó vásárlását fontolgatod, azt tanácsoljuk – nyomatékosan -, hogy mindenképp pipáld be a keresőben az ESP checkboxot is! Akármilyen jó sofőr valaki, akkor sem tudja külön-külön fékezni a kereket, márpedig az ESP ezzel a trükkel képes elérni, hogy már elveszettnek látszó fél-megpördülésekből is vissza tudjon jönni az autó.
Ha félsz, állj meg!
A nyári zivatarok a legtöbbször hamar elvonulnak. Ha úgy érzed, nem biztonságos az autózás, ha félsz, ha nem bízol magadban, ha nem látsz jól – állj meg! Persze ne az út közepén, csak úgy, hogy ne jöjjön beléd senki: húzódj le egy benzinkúthoz, állj ki egy parkolóba. Sokkal nyugisabban fog telni az a negyedóra, mint rettegve előrehajolva, gúvadó szemmel a szélvédőre ragadva, a kormányt görcsösen harapva telne.
Elvégre nem tudhatod, mikor ül majd ő autóban, és gyalogolsz te a járdán, amikor elered az eső.